arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

واکنش‌ها به انتخاب تیلرسون برای وزارت خارجه آمریکا / مخالفت شدید برخی از جمهوریخواهان: این مرد صلاحیت ندارد؛ او دوست پوتینِ تبهکار است

انتخاب رکس تیلرسون از سوی دونالد ترامپ برای گزینه پیشنهاد وزارت خارجه آمریکا با واکنش هایی بین مقام های دولت و سیاسی آمریکا همراه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتخاب رکس تیلرسون از سوی دونالد ترامپ برای گزینه پیشنهاد وزارت خارجه آمریکا با واکنش هایی بین مقام های دولت و سیاسی آمریکا همراه شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ جان کری وزیر خارجه آمریکا در پیامی رسمی به رکس تیلرسون، نامزدی او در سمت وزارت خارجه ایالات متحده را تبریک گفت و در بیانیه ای خطاب به جانشین خود نوشت «وزارت خارجه به حمایت تمام و کمال از دوران آرام انتقالی ادامه می دهد تا دولت آینده بتواند کار مهم خود در پیشبرد سیاست خارجه کشور در سرتاسر جهان را تداوم دهد.»

سناتور باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا، که خود یکی از نامزدان احراز سمت وزیر خارجه بود، در بیانیه ای گفت که تیلرسون فردی بسیار موثر است که دانش فراوان از جهان دارد.

وی ضمن تبریک به تلرسون ابراز امیدواری کرد که بتواند او را در جلسه دریافت رای اعتماد که به ریاست خودش در سنا برگزار می شود، ملاقات کند.

جان کورنین سناتور جمهوریخواه از تکزاس گفت تیلرسون «قابلیت فراوانی در حل مسائل پیچیده ژئوپولتیک در سطح جهان از خود نشان داده است.»

او در حمایت از نامزدی رکس تیلرسون در تصدی وزارت خارجه گفت: «تجربه او نقش حیاتی خواهد داشت چرا که وزیر خارجه آینده با گستره وسیعی از چالش های دیپلماتیک روبرو خواهد بود که امنیت و موفقیت ملت ما برای نسل های آینده را رقم خواهد زد.»

رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا نیز در بیانیه ای گفت «قویا از انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر خارجه آینده حمایت می کند.» او گفت تیلرسون «دانش و تجربه فراوان و کامیابی در مذاکره با ده ها دولت و رهبر در هر گوشه جهان را با خود می آورد.»

اعلام خبر نامزدی تیلرسون برای وزارت خارجه موجی از مخالفت را نیز به همراه داشت. جان مک کین سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا درباره گزینه مورد نظر دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرد.

مک کین روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه خبری ان.پی.آر روابط رکس تیلرسون با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را زیر سوال برد.

مک کین گفت: «درباره نوع کاری نگرانم که می توانیم با یک قصاب، قاتل و یک تبهکار داشته باشیم، یعنی همان چیزی که ولادیمیر پوتین است.»

مک کین سپس رویکرد به گفته او «بسیار خشونت آمیز» پوتین در حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را مورد انتقاد قرار داد.

مک کین درباره ارتباط تیلرسون با پوتین گفت: «به نظر من بستگی دارد که او از رفتار پوتین و آنچه که درباره او گفتم چشم پوشی بکند یا نه. آیا او (تیلرسون) هرگز این مسائل را درباره پوتین مطرح کرده است؟ آیا روابطشان صرفا تجاری است؟»

سناتور مارکو روبیو از ایالت فلوریدا دیگر چهره جمهوریخواهی است که با انتخاب تیلرسون در تصدی وزارت خارجه آمریکا مخالفت کرده است. او روز دوشنبه در توییتی درباره روابط تیلرسون و پوتین ابراز نگرانی کرد.

الیوت انگل عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اشاره به دوستی او با ولادیمیر پوتین گفت: «تیلرسون صلاحیت وزارت خارجه را ندارد و سنا نباید او را تایید کند. انگل گفت: «اگر سنا او را تایید کند، مشتاق توضیحات او در مقابل کمیته روابط خارجی خواهم بود تا درباره روابط خارجی او بویژه با روسیه بیشتر بدانیم.»

سناتور برنی سندرز که داوطلب نامزدی در انتخابات از سوی حزب دموکرات بود، در انتقاد از انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر خارجه گفت با این تصمیم «باید مخالفت کرد.»

او گفت این کار «پیامی بسیار مشکل آفرین را به جامعه بین المللی می دهد.»

او در بیانیه ای گفت: «تیلرسون نه تنها دوست ولادیمیر پوتین رهبر خودکامه روسیه است، بلکه رئیس یکی از بزرگترین شرکت های نفت در جهان است.»

مترجم: محسن فلاحی
نظرات بینندگان