arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵

گفتگوی تلفنی ظریف با وزیر خارجه ترکیه رکورد زد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند که وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود در روز جمعه «۱۳ بار» در رابطه با تحولات حلب گفت‌وگو کرده‌ است.

به گزارش «اسکای‌نیوز»، یک منبع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کرد، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از صبح روز جمعه (26 آذر) 13 بار با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» برای ارزیابی اوضاع شهر حلب سوریه، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

عملیات تخلیه حلب به دنبال آتش‌بسی که با میانجی‌گری ترکیه و روسیه شکل گرفت، از روز پنج‌شنبه آغاز شد، اما دولت سوریه این عملیات را از صبح جمعه به دلیل نقض بندهای توافق از سوی گروه‌های تروریستی، به حالت تعلیق درآورده است.

در این شرایط در حالی‌که بیم فروپاشی توافق می‌رفت، ترکیه رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با تمام طرف‌های تأثیر گذار در عرصه سوریه، از جمله ایران، شدت بخشید.

به گفته یک منبع ترکیه‌ای، وزرای خارجه ترکیه و ایران از صبح جمعه 13 بار با یکدیگر مکالمه داشته‌اند.

روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور ایران، با «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت.

در همین حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه از همه طرف‌ها خواست به توافق آتش‌بس در حلب پایبند باشند تا زمینه خروج افراد از مناطق شرقی این شهر ادامه یابد.

اردوغان در سلسله پیام‌هایی در توییتر نوشت: «از تمامی طرف‌ها و جامعه جهانی می‌خواهم به توافق آتش‌بس و حمایت از روند خروج ادامه دهند... آتش‌بسی که ترکیه درباره آن مذاکره کرده است و عملیات خروج از شرق حلب، آخرین امید غیرنظامیان بی‌گناه است.»

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان