arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۰

کی روش: فراموش كرده‌ايد بعد از 98 يكي درميان به جام جهاني رفته‌ايد؟

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در پايان اردوي 12 روزه اتريش در گفت وگويي با مدير رسانه اي تيم ملي شرکت کرد و به سوال هاي گوناگون مانند نتايج اردوي اتريش ، علت غيبت نکونام در اين اردو، صعود به جام جهاني و ... پاسخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در پايان اردوي 12 روزه اتريش در گفت وگويي با مدير رسانه اي تيم ملي شرکت کرد و به سوال هاي گوناگون مانند نتايج اردوي اتريش ، علت غيبت نکونام در اين اردو، صعود به جام جهاني و ... پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، "کارلوس کي روش" درباره رسيدن به جام جهاني 2014 گفت: براي رسيدن به برزيل بايد کار را از همين امروز شروع کنيم وگرنه بازهم به اين رقابتها راه نخواهيم يافت.

وي درباره اردوي اتريش و اهداف آن گفت: از آنجا که انتخاب ما نبوده تا با مالديو در تاريخهاي اول و ششم مرداد بازي کنيم و آن را فيفا تعيين کرده، اين اردو را ترتيب داديم و هدف آن ابتدا اين بود که بازيکنان به آمادگي جسماني مطلوب برسند چون فصل به پايان رسيده و آنها بايد تعطيلاتشان را سپري مي کردند. اين اردو درواقع مانند بازيهاي اول و دوم فصل جديد است. وقتي بازيکنان بازمي‌گردند هنوز از تعطيلات باقي مانده و اين دو بازي در وسط فصل تعطيلات است و به اين دليل ما ابتدا بايد بازيکنان را ازلحاظ بدني آماده نگه مي‌داشتيم.

وي افزود: بايد بازيکنان را به گونه‌اي آماده مي‌کرديم که تعطيلي ميان فصل بي‌اثر شود. براين اساس کار را شروع کرديم و روي تاکتيکهايي که براي بازي با مالديو مدنظرمان بود و بيشتر روي اصول پايه‌اي به ويژه نوع و نحوه حرکت بازيکنان در زمين بود، خيلي کار کرديم.

کي‌روش درباره ديدارهاي تدارکاتي در اين اردو گفت: چون بازيکنان در آمادگي کامل نبودند نمي‌توان براساس اين سه بازي روي آنها و تيم ملي قضاوت کرد. من آنها را براي زحمتي که در اين چند روز کشيدند و تلاشي که کردند، تحسين مي کنم. ما تصميم گرفتيم اين ديدارها را برگزار کنيم چون بخشي از برنامه آماده سازي تيم ما بود و خوشحالم بازيکنان هرآنچه را که از آنان خواستيم در تمرينات انجام دادند.

وي ادامه داد: شنيده‌ام برخي مي گويند چرا براي بازي با تيمي مانند مالديو، در اتريش اردو برپا کرده‌ايد. سوال من از آنهايي که اين نظر را مي دهند اين است که مگر فراموش کرده‌ايد که تيم ايران از جام جهاني 1998، يکي درميان به جام جهاني راه يافته؟ اين عدم يکنواختي در عملکرد تيم تنها با برنامه‌ريزي حل مي شود. فوتبال اينگونه نيست که يک روز صبح بيدار شوي و حال تمرين کردن داشته باشي و روز بعد اينگونه نباشد و به نوع صبحانه ات فکر کني. بايد برنامه‌اي داشته باشيم که حداقل به تمام دوره‌هاي جام جهاني راه يابيم و جزو 32 تيم باشيم. به اين جهت وقتي اردويي در اتريش برپا مي‌کنيم، هدف ما تنها مالديو نيست و مسابقات بعدي را هم درنظر گرفته ايم.

سرمربي تيم ملي ايران درخصوص نوع هماهنگي ميان باشگاهها و تيم ملي معتقد است: باشگاهها با بازيکن قرارداد مي بندند و به آنها پول مي دهند و براساس آنچه مورد نيازشان است به او تمرين و آموزش مي دهند. اما من معتقدم بايد ارتباطي خوب و منطقي بين من و همکارانم در باشگاهها با هدف پيشرفت بازيکنان تيم ملي برقرار شود. کار پيشرفت بازيکنان تيم ملي بسيار سخت و پيچيده است و ممکن است سالها به طول بينجامد. به اين دليل بدون همکاري متقابل باشگاهها و تيم ملي نمي‌توان انتظار داشت که يک تيم ملي خوب و پرقدرت داشته باشيم. من تلاش خودم را مي کنم تا يک کانال ارتباطي منطقي بين من و همکارانم در باشگاهها برقرار شود.

کي روش درباره غيبت جواد نکونام در اردوي اتريش و شايعات در اين زمينه گفت: هيچ مساله پيچيده‌اي نبوده و شايعات هم بدليل نداشتن اطلاعات صحيح ساخته مي شود. واقعيت اين است که نکونام به باشگاه اوساسونا تعهد دارد. ما با مسوولان باشگاه مذاکره کرديم و آنها نيز با روي باز از ما استقبال کرده و دو گزينه را به ما پيشنهاد کردند. نخست آنکه نکونام در اتريش همراه ما باشد اما در بازي با ماداگاسکار نباشد و تنها سه روز قبل از ديدار با مالديو به ما ملحق شود. گزينه دوم اين بود که يک برنامه تمريني انفرادي به او بدهند و او اين برنامه را اجرا کند و وقتي تمام شد، براي هر سه بازي دراختيار ما باشد که ما هم گزينه دوم را انتخاب کرديم.

پيرامون حذف تيم اميد از المپيک لندن و مسايلي که پيش آمد، کي روش به سايت فدراسيون فوتبال گفت: اول اينکه خيلي ناراحت شدم. منصوريان، تمام کادر فني تيم اميد و حتي بزرگسالان و بازيکنان سخت کار کرده بودند تا به موفقيت برسند. وقتي آن خبر به ما رسيد همانطور که ما نااميد شديم، انتظارات مردم هم نقش بر آب شد. به نظر من دو کار بايد انجام شود. نخست اينکه يک بررسي خيلي شفاف براي يافتن دليل اشتباه صورت گيرد و وقتي اين دليل پيدا شد بلافاصله تصحيح شود و ديگر تکرار نشود و بايد ديد کساني که در پستهاي مختلف قرار مي گيرند، ويژگيهاي انجام آن کار را دارند يا نه. دوم اينکه وقتي اتفاق بدي مي‌افتد بايد اصلاح کرد، تغيير داد و اوضاع را بهبود بخشيد.

وي سپس به ضرب المثلي پرتغالي اشاره کرد که معادل ايراني آن " آب رفته ديگر به جوي بازنمي گردد" است و افزود: مساله اين است که المپيک لندن براي فوتبال ايران تمام شد و ديگر نبايد به آن فکر کنيم و از اين پس بايد به برزيل بينديشيم. کاري که اکنون مي توانيم انجام دهيم اين است که براي پاسخ دادن به آن اشتباه و جبران آن، تمام توانمان را براي راهيابي به جام جهاني برزيل جمع کنيم. اکنون مي بينيد که در جام ملتهاي آمريکا همه تيم هاي آن منطقه، ژاپن و ديگر کشورهاي آسيايي و بقيه درحال سخت کار کردن و آماده شدن هستند. مطلبي را که من مي خواهم به هواداران فوتبال ايران بگويم اين است که اگر ما از همين امروز کار را براي رسيدن به برزيل آغاز نکنيم، به آنجا نخواهيم رسيد.

کي روش در اين گفت وگو به نکات ديگري هم اشاره کرد و گفت: در فوتبال يک سري مسايل هست که بايد همه با هم مهيا و آماده باشد از زمين تمرين و مسابقه گرفته تا پيشرفت مربيان و بازيکنان، همکاري با يکديگر، عملکرد فدراسيون و مديريت تيم و ... همه اينها بايد دست به دست هم بدهد. وقتي وارد عرصه يک رقابت مي‌شوي آن کسي برنده است که کيفيت بهتري داشته باشد. در فوتبال هميشه 11 بازيکن مقابل 11 بازيکن هستند و ما نمي‌توانيم در ايران بگوييم که مي‌خواهيم 14 نفر را برابر 11 نفر قرار دهيم. همه ما برخي کشورها را مي‌شناسيم که بهترين ورزشگاهها را دارند اما بازيکني ندارند که در آن ورزشگاه بازي کند. برخي کشورهاي ديگر پول زيادي دارند اما نمي توانند با پول موفقيت را بخرند. با توجه به اين مسايل نبايد براي موفق شدن از هم انتقاد کنيم بلکه همه از مديران و مسوولان و مربيان و بازيکنان بايد در يک خط بطور موازي کار کنيم. به نظر من هر ضعفي که وجود دارد بايد يک به يک برطرف شود و اين کار بايد بدون انتقاد از همديگر صورت گيرد. من و دستيارانم به اين دليل اينجا هستيم که تغيير ايجاد کنيم و يک سري موارد را بهبود بخشيم. ازنظر من فقط انسانهاي ضعيف به دنبال بهانه جويي هستند و من شخصا وقت کارکردن با چنين افرادي را ندارم. هيچگاه از اين نمي ترسم که بگويم اشتباه کرده‌ام. چيزي که مي‌ترسم اين است که براي اشتباهي که کرده‌ام، راه حلي نداشته باشم و اگر چنين روزي برسد، قبل از اينکه اخراجم کنند، خودم را بازنشسته خواهم کرد.

نظرات بینندگان