arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵

موسوی لارگانی: لایحه برنامه ششم به مسائل اساسی نپرداخته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه برنامه ششم آنچنان که شایسته است به مسائل اساسی کشور نپرداخته است.

سیدناصر موسوی لارگانی که به عنوان مخالف کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه عصر امروز (یکشنبه) مجلس سخن می‌گفت اظهارکرد: زحمات طاقت فرسایی برای تصویب این برنامه کشیده شده اما مخالفت من با ساختار برنامه‌ریزی در کشور است؛ غیر از برنامه اول توسعه، مشکل همه برنامه های توسعه این بوده که نتیجه، اجرای برنامه‌های قبل ارائه نشده در حالی که کارنامه اجرایی دولت‌ها از برنامه‌های توسعه باید مشخص باشد.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های گذشته دولت های مختلف بعد از تصویب برنامه به تدریج گزارشاتی را در رسانه‌ها و مجلس مبنی بر اینکه وضعیت فعلی چگونه است ارائه دادند. اما اغلب این گزارش‌ها بعد از تصویب برنامه بوده است. سوال این است که اساسا فلسفه وجودی برنامه در کشور چیست و آیا بود و نبود لایحه ای که قرار است تصویب شود تاثیری در روند توسعه کشور خواهد داشت یا خیر؟ در این لایحه مسائل و مشکلات به خوبی بیان نشده و منابع کشور برای حل مسائل و مشکلات به خوبی تجهیز نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه دولت‌های مختلف به بهانه‌های واهی مصوبات برنامه های توسعه را نپذیرفته‌اند اضافه کرد: مثلا دولت نهم برنامه چهارم را که در دولت قبل به تصویب رسیده بود قبول نداشت یا دولت یازدهم برنامه پنجم را قبول ندارد.

موسوی لارگانی عدم تناسب برنامه ششم با مشکلات کشور را از ایرادات مهم آن عنوان و خاطر نشان کرد: در این لایحه قرار است کدام یک از مشکلات کشور با چه اولویت‌هایی حل شوند؟ طبیعتا توسعه باید همه جانبه باشد و تمرکز در موضوعات خاص نمی تواند به رشد کشور کمک کند. معمولا برنامه های توسعه با شکست مواجه شده است و دولت نیز در دو سال گذشته مدیریتی در اقتصاد نداشته و تصمیمات دولت تصادفی و سردرگم بوده است. لذا انتظار می‌رود احکام مترقی در برنامه ششم گنجانده شود.

این عضو هیات رئیسه اقتصادی مجلس با بیان اینکه هزینه‌های مردم در طول سال‌ها با اجرای هدفمندی یارانه ها ده برابر شده اضافه کرد: با این وجود پرداخت یارانه ها برای دولت همچنان سخت است.

وی اضافه کرد: دولت فکر می‌کند با تجاری سازی کشور توسط کشورهای غربی و ارتباطات تجاری با آنها می‌تواند بحران را مرتفع کند در حالی که تشخیص دولت در سیاست های اجرایی اشتباه است. ما معتقدیم برنامه ششم بیشتر به یک مصوبه بودجه پنج ساله و دست و پاگیر شبیه است و راهکار عملیاتی برای رفع موانع توسعه کشور ارائه نشده است.

موسوی لارگانی عدم شفافیت و نامشخص بودن نسبت مواد لایحه برنامه ششم با اقتصاد مقاومتی را از جمله ایرادات آن دانست و خاطر نشان کرد: در این لایحه همچنین به بحران دریاچه ارومیه، هامون، بختگان، زاینده رود، تالاب گاوخونی، کم آبی، خشکسالی و مقابله با ریزگردها در غرب و جنوب کشور بی توجهی شده و آنچنان که شایسته است به مسائل اساسی کشور پرداخته نشده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان