arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

اتحادیه اروپا نقش روشنی در مبارزه با تروریسم ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرخیو سوسا پینتو رئیس کمیته سیاست خارجی و جوامع پرتغالی زبان مجلس پرتغال روز گذشته با علی لاریجانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. 

لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه طولانی روابط ایران و پرتغال گفت: در فضای جدید پیش روی دو کشور، علاقمندی به توسعه روابط فیمابین به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد که باید از آن‌ها به نفع دو ملت استفاده کرد. 

وی افزود: سطح روابط اقتصادی فیمابین نسبت به ظرفیت‌های فراوان دو کشور ناچیز است و با افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های صنعتی و انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر می‌توان سطح روابط دو کشور را ارتقاء داد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی نیز علاوه بر استقبال از افزایش سطح روابط دوستانه خود با مجلس پرتغال، از همکاری‌های دو دولت حمایت‌های قانونی لازم را به عمل خواهد آورد. 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت همکاری‌های بانکی در افزایش سطح همکاری‌های فیمابین گفت: همکاری‌های بانکی پیش نیاز همکاری‌های تجاری و اقتصادی است و باید دو کشور اهتمام بیشتری به تسهیل این نوع همکاری‌ها داشته باشند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار با اشاره به ثبات امنیتی ایران در میان بحران تروریستی کشورهای منطقه گفت: تروریست‌ها نتوانسته‌اند خدشه‌ای به امنیت و ثبات ایران وارد کنند چون جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به مبارزه عملی با تروریسم و افراطی‌گری در همه اشکال آن می‌داند. 

وی افزود: ما بنا به تقاضای دولت‌های عراق و سوریه به آن‌ها در مبارزه با تروریسم کمک کردیم چون بیم آن می‌رفت اوضاع در این کشور‌ها همانند لیبی شود ولی اکنون این کشور‌ها پیشرفت‌های خوبی در راه مبارزه با تروریسم داشته‌اند. 

لاریجانی در همین راستا با اشاره به جنگ علیه تروریست‌ها در حلب گفت: آزادی حلب برای تقویت امنیت سوریه حائز اهمیت بود. 

رئیس قوه مقننه افزود: باید به این نکته توجه کرد که زمان به نفع کشورهایی که از تروریسم استفاده ابزاری می‌کنند پیش نمی‌رود، جمهوری اسلامی ایران به مبارزات خود علیه تروریسم ادامه می‌دهد ولی پایان دادن هر چه سریع‌تر به بحران‌های منطقه نیاز به عزم بین المللی دارد. 

لاریجانی با اشاره به نقش کمرنگ اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم و حل سیاسی بحران‌های منطقه گفت: اتحادیه اروپا نقش پررنگ و روشنی در مبارزه با تروریسم ندارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهایی که به تروریست‌ها کمک می‌کنند در اشتباه هستند گفت: تروریسم پدیده‌ای قابل مهار نیست و در آینده گریبانگیر حامیان آن خواهد شد. 

لاریجانی در پایان این دیدار گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران حل مسالمت آمیز بحران‌های منطقه از طریق گفتگو است و هم به حل مسئله سوریه و هم یمن، از طریق دموکراتیک و با گفتگوهای ملی باور داریم. 

سرخیو سوسا پینتو رئیس کمیته سیاست خارجی و جوامع پرتغالی زبان مجلس پرتغال نیز در این دیدار با اشاره به عزم ملی پرتغال برای توسعه روابط با ایران و با تجلیل از نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم گفت: دولت و مجلس پرتغال از افزایش سطح مراودات خود با جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف استقبال می‌کنند. 

وی افزود: پرتغال دید مثبتی نسبت به ایجاد تسهیلات در صدور روادید برای ایرانیان دارد و این کلید افزایش روابط دو ملت به ویژه روابط توریستی فیمابین است. 

سرخیو سوسا پینتو با بیان این مطلب که مواضع پرتغال در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین المللی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است گفت: اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آمریکا در خصوص مسائل منطقه نظرات لزوماً یکسانی ندارند. دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال حل سیاسی بحران‌های منطقه مورد توجه ما است. 

وی با اشاره به رفتارهای متناقض و دوگانه در قبال تروریسم گفت: این تناقض به خوبی مشهود است و باید به صورت جدی با تروریسم مبارزه کرد. 

سرخیو سوسا پینتو رئیس کمیته سیاست خارجی و جواع پرتغالی زبان مجلس پرتغال در ادامه این دیدار با اشاره به ظرفیت کشورهای پرتغالی زبان گفت: جامعه کشورهای پرتغالی زبان با جمعیتی قابل توجه و با مشابهات فرهنگی با یکدیگر دارای پتانسیلی بالا از نظر اقتصادی و تجاری است که از تقویت همکاری‌های خود با ایران در زمینه‌های مورد علاقه طرفین استقبال می‌کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان