arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۵

ائتلاف اصلاح‌طلبان برای نجات شهر اختلاف‌ها+جدول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حدود 30 چهره اصلاح‌طلب برای انتخابات شورای‌شهر ارومیه آماده می‌شوند.

به گزارش انتخاب، در حالی‌که ۵ ماه به انتخابات شورای‌شهر باقی مانده روز به روز فضای انتخاباتی شفاف‌تر می‌شود و نامزدهای انتخابات با کارنامه و توانمندی‌های متفاوت خود را برای حضور در این عرصه آماده می‌کنند.

پیگیری‌های خبرنگار نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان نزدیک به ۳۰ گزینه اولیه را روی میز خود قرار داده‌اند و این تعداد با نزدیک‌شدن به انتخابات شورا‌ها احتمالا افزایش پیدا کند.

 همزیستی و ائتلاف!

اگرچه در بسیاری از شهرهای ایران، انتخابات بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برگزار می‌شود اما در ارومیه انبوهی از فاکتورها در انتخابات تاثیرگذار هستند که هر کدام می‌توانند در نتیجه انتخابات تاثیرگذاری داشته باشند. از طرفی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ارومیه هر کدام جداگانه در حال برنامه ریزی برای انتخابات هستند که هر دو جریان شاهد اختلافات داخلی هستند. اصولگرایان در انتخابات مجلس اخیر به جای معرفی سه نامزد در شهر ارومیه تنها دو نفر را معرفی کردند تا شاید کمی از این اختلافات را بپوشانند. یکی از این دو نفر هم نادر قاضی‌پور بود که یک اصولگرای تمام عیار نیست و همواره انتقاد جدی به عملکرد دولت راستگرای احمدی‌نژاد داشت.

اختلاف دیگر اختلافاتی بود که گاهی بین قومیت‌های مختلف در منطقه بروز می‌کند. در دور دوم انتخابات مجلس، این تضاد خود را به شکل جدی نشان داد چنانکه دو نامزد ترک که یکی اصلاح‌طلب و دیگری اصولگرا بود وارد مجلس شدند و دو نامزد کرد که گرایش اصلاح‌طلبی داشتند از راهیابی به خانه ملت بازماندند. این در حالی بود که گروه‌های اصلاح‌طلب برای انتخاب بین دو نامزد کرد اختلاف نظر داشتند. در چند انتخابات اخیر جامعه کرد‌ها عموما از اصلاح‌طلبان حمایت کردند چنانچه بیشترین رای میرحسین موسوی و حسن روحانی در مناطق کردنشین بود. در بعضی شهرهای کردنشین استان رای روحانی بالای ۹۰ درصد بود.

در مقابل بعضی چهره‌های شناخته شده و نمایندگان ترک زبان اصولگرای مجلس در چند ماه گذشته ارتباط خود را با بعضی جریان‌های قومیتی افزایش دادند به طوری که بعضی از این نمایندگان نامه‌هایی برای رسیدگی به وضعیت یکی از زندانیان پان‌ترک نوشتند.

مسئله دیگری که می‌تواند یک چالش برای انتخابات ارومیه باشد مسئله حضور زنان است. صحبت‌های نماینده اول ارومیه که شاید کنایه به الهه سرشار، نامزد ناکام اصلاح‌طلبان بود و شاید کنایه به شهربانو امانی، نماینده مجلس پنجم و ششم، جامعه زنان را برای حضور در انتخابات تحریک کرده است اصلاح‌طلبان امیدوارند با قرار دادن زنان موفق ارومیه، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب سرشناس، شخصیت‌های تاثیرگذار و روزنامه نگاران شناخته شده،  شانس خود را برای کنار گذاشتن اختلافات زبانی و رسیدن به ائتلافی فراگیر از نیروهای سیاسی آزمایش کنند. از پانزده عضو شورای شهر ارومیه دو نفر زن هستند و البته در میان سی نامزد اولیه اصلاح‌طلبان که در گزارش ایلنا اسامی آنها آمده است، نام ده خانم دیده می‌شود.

سکوی پرش

اما مهترین ویژگی شورای شهر ارومیه آنجاست که روح الله حضرت پور و هادی بهادری که امروز روی کرسی‌های بهارستان نشسته‌اند از اعضای شورای شهر ارومیه بودند که برای حضور در مجلس از مسئولیت سابق خود استعفا دادند و همین مسئله نشست روی صندلی‌های شورای شهر را به عنوان یک سکوی پرتاب برای بسیاری از کنشگران سیاسی آذربایجان غربی جذاب کرده است.

هیئت نظارت

همه این اختلافات باعث شده است تا انتخابات ارومیه، مثل یک مسابقه فوتبال، جذاب، دیدنی و غیر قابل پیش‌بینی باشد. از دوازده نماینده استان شش نفر گرایش واضح اصلاح طلبی دارند و چهار نفر دیگر در زمره حامیان دولت قرار می‌گیرند. اما تا لحظه تدوین گزارش هیچ خبری از انتخاب هیئت نظارت بر انتتخابات در آذربایجان غربی مخابره نشده است. ارومیه منتظر روزهای مهمی است...

-جدول

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان