arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۵

مصر واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» را به عربستان تصویب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت مصر امروز پنجشنبه 9 دی ماه، توافقنامه مرزی را که بر اساس آن جزایر مورد مناقشه «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ به عربستان سعودی تعلق می گیرد، تصویب کرد و آن را برای تایید به پارلمان فرستاد.

تارنمای خبرگزاری «بلومبرگ» درباره این تصمیم قاهره نوشت:«کابینه مصر امروز پنجشنبه (9 دی ماه/ 29 دسامبر) پس از تصویب این توافقنامه که در دادگاه های مصر مورد مناقشه است، آن را برای تایید به پارلمان ارجاع داد. این خبر که طی یک بیانیه ارسال شده از طریق پست الکترونیک اعلام شد و معلوم نبود که آیا قوه قانونگذاری مصر این مسئله را قبل از 16 ژانویه بررسی خواهد کرد یا خیر.»

بلومبرگ در این باره افزود:«این توافقنامه طی آخرین سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به قاهره و دیدار وی با «عبدالفاتح السیسی» رئیس جمهوری مصر از سوی ریاض ارائه شد. عبدالعزیز همچنین قول میلیاردها دلار سرمایه گذاری در مصر را نیز ارائه کرد. السیسی در این باره گفته است که مصر دو جزیره تیران و صنافیر را که به بحق به عربستان تعلق داشت، به آنها باز گردانده است.»

به گزارش ایرنا، زمانی که رژیم صهیونیستی در سال های 1956 و 1967 جزایر تیران و صنافیر را اشغال کرد این مصر بود که برای دفاع از این دو جزیره تلاش کرد و مقام های عربستان طی آن سال ها هیچ اعتراضی در این خصوص نکردند. این جزایر یکی از عوامل اصلی تنش میان دو کشور بوده و به گفته منابع سیاسی مصر، این کشور همانند گذشته به آشتی با ریاض مشتاق نیست و دلیل چنین موضوعی هم مخالفت کامل عربستان سعودی با تلاش های قاهره و تلاش این کشور برای دستیابی به دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ است. 

در واقع، مصر و عربستان دیدگاه ها و موضع گیری های متفاوتی در خصوص بحران های منطقه بخصوص سوریه و یمن دارند که این موضعگیری مصر خشم سعودی ها را برانگیخته است. گروهی از تحلیلگران اعتقاد دارند سعودی ها نمی توانند خشم خود را از اعلام حمایت های السیسی از دولت های سوریه و عراق پنهان کنند و همچنین پشت کردن قاهره به ریاض در ارتباط با بحران یمن و حالا این روزها بر سر روابط قاهره با آنکارا که شکاف ها را بیش از گذشته نمایان کرده است.

به اعتقاد کارشناسان بروز شکاف های بزرگ در گسل روابط قاهره و ریاض، جملگی بخاطر بازی خارج از قاعده سعودی ها در منطقه و دخالت های این کشور که خود را برادر بزرگتر می داند است که حوصله همه را سر برده و متحدان این کشور نیز جز با پول در کنارش نمی ایستند و این رویه منجر شده تا اینکه تحلیلگران و دیپلمات ها در منطقه بوی جنگ میان دو کشور را احساس کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان