arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۴ دی ۱۳۹۵

درآمدزایی ارتش ونزوئلا از دلالی مواد غذایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارتش ونزوئلا که باید در این روزهای سخت اقتصادی در کنار مردمش باشد به یکی از بزرگترین کاسبان و دلالان در بازار سیاه ونزوئلا تبدیل شده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما ارتش به جای مبارزه با گرسنگی از کمبود مواد غذایی پول درآورد. به عنوان نمونه، خوزه کامپوس از خوار بار فروش‌های ونزوئلاست و زمانی که با کمبود کالاهای اساسی روبه رو می‌شود، شبانه به یک بازار غیر قانونی تحت کنترل ارتش می‌رود تا مواد غذایی خود را تهیه کند؛ آن هم ۱۰۰ برابر گران‌تر از قیمت دولتی. او می‌گوید، دولت هر چه او بخواهد، دارد. با توجه به اینکه اکثر مردم ونزوئلا در آستانه گرسنگی هستند، قاچاق مواد غذایی به یکی از اصلی‌ترین کسب و کارها در ونزوئلا تبدیل شده است.

طبق اسناد و مصاحبه‌ها با بیش از ۶۰ مقام و صاحب مشاغل و کارکنان و نیز پنج ژنرال سابق، از ژنرال‌ها گرفته تا سربازان صفر همگی در قلب فساد قرار دارند. در نتیجه مواد غذایی به دست نیازمندان نمی‌رسد. یکی از ژنرال‌های بازنشسته ونزوئلا می‌گوید: الان درآمد قاچاق مواد غذایی از مواد مخدر بیشتر است. اکنون ارتش مسئول مدیریت مواد غذایی است و آنها این کار را بدون آنکه سهمشان را بردارند، انجام نمی‌دهند.

بحران زمانی آغاز شد که اپوزیسیون برای سرنگونی دولت وقت هوگو چاوز تلاش کرد و او هم صنعت مواد غذایی را در کنترل ارتش قرار داد و سال ۲۰۰۴ وزارت مواد غذایی را ایجاد کرد. دولت سوسیالیست تحت کنترل او، زمین‌های کشاورزی و گیاهان مصرفی در موادغذایی را ملی اعلام کرد و سپس آنها را نادیده گرفت و تولید داخلی کم شد. ونزوئلا که به شدت به صادرات نفت وابسته است، به واردات مواد غذایی روی آورد اما زمانی که سال ۲۰۱۴ قیمت نفت سقوط کرد، دولت کاراکاس به رهبری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیگر نتوانست مایحتاج کشور را تامین کند.
منبع:روزنامه خراسان
نظرات بینندگان