arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۵

سخنگوی دولت: بابک زنجانی هر ادعایی مطرح کرده رسیدگی شود و نتیجه آن اعلام شود / رد صلاحیت روحانی حرف پوچ و بی‌ربطی است

دولت در هر موردی که قوه قضائیه نظر داشته همکاری می‌کند ضمن آنکه از ابتدا پیشگام این اقدام بوده تا ابعاد این فساد بزرگ روشن شود و مردم منتظر اقدام قاطع قوه قضائیه برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت: هر ادعایی بابک زنجانی مطرح کرده رسیدگی شود و نتیجه آن اعلام شودسخنگوی دولت گفت که رشد اقتصادی از مسیر کمک به بخش خصوصی و تخصیص اعبتار به طرح‌های عمرانی دنبال می‌شود.

به گزارش «انتخاب»، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود که ظهر امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران پارلمانی برگزار شد اظهار کرد: خروج از رکود و رشد اقتصادی از برنامه‌های مقطعی دولت از آغاز سال ۹۵ بود که از سال گذشته ادامه و استمرار داشته است؛ این رشد اقتصادی از دو مسیر تعقیب می‌شد یکی کمک به سرمایه گذاری بخش خصوصی در واحدهای تولیدی نیمه فعال که مقرر بود چیزی حدود ۷۵۰۰ واحد، در حد ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شود که فعال شوند و بخش دیگری هم مقرر بود به طرح‌های عمرانی دولتی که اکنون در حال اجراست اعتبار تخصیص داده شود تا فعال شوند. بنابراین سرمایه گذاری از دو مسیر اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و پرداخت تخصیص اعبتار به طرح های دولتی دنبال می شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادور آور شد: همچنین برای طرح‌های عمرانی نیز مقرر است که تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های نیمه تمام بدهیم. براساس گزارشی که به من داده شده ما موفق شدیم از طریق نظام بانکی تا تاریخ ۶ دی ماه به ۱۹۵۰۹ واحد تولیدی چیزی حدود ۱۳۶۴۵ میلیارد تومان تسهیلات بدهیم که آنها بتوانند از حالت نیمه رکود به فعال تبدیل شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بخش دیگر مربوط به طرح‌های عمرانی می‌شود که براساس آخرین گزارش ۳۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده که بتوانیم با تمام ۲۴۶ طرح و پروژه تا قبل از پایان دولت یازدهم آنها را آماده این بهره برداری کنیم. محصول این دو سرمایه گذاری از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی  و تخصیص اعتبار به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای این بود که موفق شدیم در شش ماه اول همانطور که مرکز آمار نیز اعلام کرد، رشد ۶.۵ درصدی با نفت و ۴.۵ درصدی بدون نفت را داشته باشیم که توزیع آن ۶ درصد در گروه کشاورزی، ۹.۱ درصد در گروه صنعت و ۵ درصد در گروه خدمات بود. لازم به ذکر است که سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ۴.۷ دهم درصد، سهم کشاورزی ۱۳ درصد، سهم صنعت ۲۰ درصد و بقیه مربوط به بخش خدمات است.

نوبخت همچنین یادآور شد: باید سرمایه گذاری خارجی را هم به آن اضافه کرد. براساس گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی دریافت شده، نحوه سرمایه گذاری خارجی ما با روندی که از مهر ماه سال ۹۲ یعنی شروع کار دولت تا اول دی ماه ۹۴ (از آغاز دولت تا زمان اجرایی شدن برجام) برای ۱۰۸ طرح تولیدی، ۵ میلیارد و 211 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت که این آمار به تفکیک کشورهایی که سرمایه گذاری کرده‌اند و استان‌هایی که در آنها سرمایه گذاری شده موجود است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از اول دی ماه سال گذشته تا اول دی ماه امسال برای ۱۱۳ طرح بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد. قطعا این سرمایه گذاری به اضافه سرمایه گذاری که از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی انجام داده ایم بعلاوه ۳۳ هزار میلیارد تومان دیگری که توانستیم به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص دهیم رشد ۶.۵ درصدی را تحصیل کردیم که امیدواریم افزایش و استمرار آن تا پایان سال را شاهد باشیم.

نوبخت در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار کرد: نشست خبری امروز ما در فضایی متفاوت از جلسات هفتگی آغاز می‌شود. من هفته گذشته از مسیر عبور از کمیسیون به سازمان با درخواست تعدادی از خبرنگاران پارلمانی برای مصاحبه مواجه شدم، اما به هر حال برای پاسخگویی نیاز به فرصت مناسب هست. به ویژه اینکه سخنان من به عنوان سخنگوی دولت می‌تواند حساسیت زیادی داشته باشد. بنابراین باید از سنجیدگی لازم بر خوردار باشد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به سابقه نمایندگی خود نیز گفت: من به عنوان فرزند مجلس بیش از آن که دولتی باشم سوابق و خاطرات زیادی از مجلس دارم و ۲۸ سال پیش نماینده جوان سی وچند ساله‌ای بودم که وارد مجلس شدم و به عنوان سخنگوی کمیسیون و هیات رئیسه فعالیت داشتم.

دولت آمادگی همکاری با قوه قضائیه در پرونده زنجانی را دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات روز گذشته رئیس قوه قضائیه در خصوص کم‌کاری دولت درباره پرونده بابک زنجانی، گفت: ابتدا لازم است از قوه قضائیه برای بررسی به این پرونده تشکر کنم، پرونده‌ای بسیار مهم و پراهمیت که فردی نزدیک به ۳ میلیارد دلار از اموال و منابع عمومی را استفاده کرده که اکنون این رقم به قیمت روز بیشتر شده است.

وی افزود: دولت در این‌باره هر کمکی برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی انجام می‌دهد و با قوه قضائیه مساعدت و همکاری داشته و خواهد داشت. فکر می‌کنم آن بخش‌هایی که برای وزارت اطلاعات مکشوف است را این وزارتخانه می‌تواند در قالب اطلاعات کافی پشت پرده در اختیار قوه قضائیه قرار دهد که شناسایی شود چطور یک نفر می‌تواند چنین رقم بسیار بزرگی را در اختیار داشته باشد.

نوبخت در ادامه گفت: دولت در هر موردی که قوه قضائیه نظر داشته همکاری می‌کند ضمن آنکه از ابتدا پیشگام این اقدام بوده تا ابعاد این فساد بزرگ روشن شود و مردم منتظر اقدام قاطع قوه قضائیه برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی هستند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال مجدد یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه مطرح کرده که طبق گفته بابک زنجانی برخی از پول‌ها به ستاد انتخاباتی روحانی داده شده است،‌ گفت: چنین صحبتی را نشنیده‌ام اما همواره دولت در این پرونده مطالبه‌گر بوده و بر ضرورت پیگیری و برگرداندن اموال و دارایی مردم مصر بوده است. اکنون این پرونده در اختیار قوه قضائیه است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

نوبخت همچنین تأکید کرد: قوه قضائیه از استقلال کافی برخوردار است. تقاضای ما این است که هر ادعایی را بابک زنجانی مطرح کرده رسیدگی شود و نتیجه آن اعلام و مطرح شود. ما آمادگی داریم هر نوع اطلاعات را به دستگاه قضا ارائه کنیم.

رد صلاحیت روحانی حرف پوچ و بی‌ربطی است

در ادامه خبرنگاری از نوبخت پرسید اصولگرایان تندرو در محافل و رسانه‌هایشان بحث رد صلاحیت آقای روحانی را مطرح می‌کنند که ایشان نیز شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی درباره احتمال کاندیداتوری سکوت کرده‌اند، ارزیابی شما در این‌باره چیست؟

نوبخت در پاسخ گفت: آقای روحانی سکوت نکرد بلکه به سوال درباره کاندیداتوری‌اش پاسخ داد و گفت که الان این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد که اعلام شود چه اینکه اگر می‌گفتند می‌خواهد در انتخابات کاندیدا شود آنگاه هر صحبتی را مطرح می‌کرد در قواره کاندیداتوری ریاست‌ جمهوری ارزیابی می‌شد. اکنون کار برای کشور زیاد است و زمان انتخابات نیز مشخص است و حتی می‌توان در آخرین روز ثبت‌نام،‌ ثبت‌نام را انجام داد. ان‌شاءالله منتقدان نیز حمایت می‌کنند.

وی درباره موضوع رد صلاحیت روحانی، گفت: رد صلاحیت حرف پوچ و بی‌ربطی است و ضرورت ندارد ذهن جامعه را درگیر کرد.

نوبخت رد پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه برخی منتقدان معتقدند منشور حقوق شهروندی تنها وجهه انتخاباتی دارد و ارتباطی به دولت ندارد، گفت: طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور دومین مقام رسمی کشور و یا اولین مقام بعد از رهبری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی است. در بحث قانون اساسی حقوق شهروندان مورد توجه قرار گرفته و از وظایف رئیس جمهور نیز به رسمیت شناختن حقوق شهروندی است. آقای روحانی این موضوع را به همه دستگاه‌های دولتی اعلام و مطالبه کرده که همه همت خود را صرف اجرای این منشور و احقاق حقوق شهروندان کند.

وی افزود: به رسمیت شناختن این حقوق که برگرفته از اسلام ناب و قانون اساسی است سند افتخاری برای نظام محسوب می‌شود و باید همه مطالبه‌گر آن باشیم چون اکنون در جهان گروه‌های تروریستی و تکفیری، وهابی‌ و داعش چهره خشن و نادرستی را از اسلام معرفی می‌کنند. اقداماتی که در کشورهای همسایه و اروپا به نام اسلام انجام می‌شود و این تصور به وجود می‌آید که این اقدامات قرائتی از اسلام است. حال اینکه هیچ ربطی به اسلام ندارد. در این شرایط همه باید کمک کنیم که چهره دوست داشتنی و اصیل اسلام ناب برگرفته از موازین دینی و قانون اساسی را گسترش داده و تلاش نشود که این موضوع مطرود شود.

نوبخت در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره پرونده بابک زنجانی و اینکه در حال حاضر سه سال از مطرح شدن این  پرونده می گذارد اما هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است ضمن اینکه مطرح شده وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه نیز باید بررسی‌های لازم را انجام می‌دادند گفت:‌ در خصوص این پرونده با قبول مسئولیت از سوی دولت یازدهم این شخص دستگیر شد، پیگیری دولت هم بود و مجدانه دنبال می‌کرد و به دفعات مقامات قضایی هم موضوع را دنبال کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در مورد اقداماتی که انجام شده ما همیشه مطالبه‌گر بودیم و هر تخلفی که صورت بگیرد کوچک یا بزرگ باید پیگیری شود. این که چطور برای یک فرد پرونده تشکیل شده و او به عنوان نفر اصلی مطرح است و آیا چنین فردی آنقدر توانایی داشته که ۲/۷ میلیارد دلار ارز از کشور را در دست گیرد و چنین فسادی رخ دهد؟

نظرات بینندگان