arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۰

پیشنهاد عجیب جداسازی بخش هایی از استان هرمزگان و واگذاری آن به اصفهان و فارس!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد،قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر جداسازی بخش هایی از این استان و واگذاری آن به استان های دیگر، گفت: پیكره هرمزگان سال هاست بر مبنای وفاق و همدلی میان مردمان آن قوام یافته و علقه های عمیقی كه در سطوح مختلف اجتماعی مردم این استان را به هم پیوند داده، می طلبد اظهار نظرها را در این بخش به سوی سنجش بیشتر و بر پایه منطق استوار كرد تا سبب نگرانی های مردم نشود.

به گزارش ایرنا، محمد آشوری روز شنبه با ارسال نمابری به این مركز خبری افزوده است : هرمزگان به مانند همه استانهای میهن اسلامیمان، پذیرنده انبوهی از هم میهنانی است كه برای توسعه و پیشرفت كشور در تلاش اند و مردم هرمزگان نیز همواره بر پایه فهمی مشترك، خونگرم و پر شور میزبان آنها هستند و اگر قرار است توسعه ای روند شتابان به فرصت های دریایی در كشور بدهد، می توان بدون خط كشی های اقلیمی، آنها را با برنامه ریزی اصولی در همین استان هرمزگان متمركز كرد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ، تحلیل اینكه بخشی از هرمزگان در اختیار استان های دیگر كشور قرار گیرد را تحلیلی نادرست و برخاسته از نوعی نگاه غیرجامع به موضوعات عنوان كردو گفت: موجی از نگرانی كه میان مردم با اینگونه اظهار نظرها پدید می آید، موجب می شود تا استدلال های نادرست نیز رواج یافته و در حقیقت اگر بودجه، سرمایه و یا استعدادی برای توسعه مناطق شمالی خلیج فارس وجود دارد می تواند در اختیار استان هرمزگان قرار گیرد تا مدیریت عالی كشور در این زمینه برنامه های ویژه انجام دهد.

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اینكه بخشی از استان هرمزگان در اختیار استان دیگری باشد، استدلال منطقی برای توسعه هرمزگان نیست، هر استانی می بایست با رویكردی ملی و با مشاركت همه مردم به پیشرفت و ترقی دست یابد كما اینكه امروز نیز گستره هرمزگان، شاهد حضور انبوه قومیت های مختلف در اداره امور بندری، تجاری، سرمایه گذاری، تجارت، واردات و صادرات و تولید انرژی است و مردم در كمال آرامش و در نهایت صمیمیت و یكپارچگی برای ایران اسلامی عزیز تلاش می كنند.


این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: باید دلایل وجود عقب ماندگی و توسعه نامتوازن در سواحل جنوبی كشور را در حوزه های دیگری جستجو كرد ،زیرا سواحل هرمزگان بواسطه برخی بی توجهی های كلان به رشد در خور شان خود دست نیافته است و راه حل منطقی برای آبادانی این مناطق، عزم ملی برای آن در چارچوب خطوط اقلیمی فعلی است.

آشوری افزود: بیش از آن كه نیاز به تقسیم بندی سواحل در میان استان های مختلف باشد، باید نگاه ها را به توسعه سواحل كشورمان تغییر داد.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد،قشم، بندرخمیرو ابوموسی ابرازداشت: باید از تمركز بی واسطه بر مناطق مركزی كشور و توجه بی اندازه به پایتخت به سوی سایر نقاط كشور اقدام كرد و انگاه سهم مناطق كمتر توسعه یافته كه البته در این دولت به آن توجه خاص شد، را افزایش داد تا بر پایه آن بتوان احساس مقایسه ای كه گاها توسط مردم در دو سوی مرزها پدید می آید را مرتفع كرد و البته كشور را به سوی ایده آل ها به پیش برد.

عضو هیات رییسه مجلس در تشریح مولفه های شاخص در بحث امنیت مرزها، لزوم تقویت نگاه مرزنشینان به حاكمیت ملی را یادآور شد و اظهار داشت: اینكه با اظهار نظری نسنجیده زمینه تحقیر مردم ساكن در مرزهای جنوبی كشورمان را فراهم آوریم، اقدامی بر خلاف مصالح ملی است كه می باید از آن خودداری كرد.
وی در پایان به درآمدهای انبوهی كه از هرمزگان نصیب كشور می شود، اشاره و خاطر نشان كرد: درآمدهای سرشار گمركی، فعالیت های عظیم بندری و توسعه ای، برداشت از منابع گسترده نفتی و گازی، شیلات، خطوط انتقال دیتا، قرار گیری در كریدور شمال به جنوب ودههامورد دیگر همگی از جمله توانمندی های خاص هرمزگان در بهره مندی كشور از ویژگی های ژئوپلتیكی است كه متاسفانه سهم واقعی استان های جنوبی از این موهبت ها نادیده گرفته شده و تنها در طول سال های اخیر بوده كه بحث اختصاص درصد كوچكی ازاین درآمدها توسط دولت و مجلس پیگیری شده و اكنون گوشه ای ازآنها به بار نشسته است.

سردار رشید چه گفته بود؟

دسترسی خراسان و اصفهان به ساحل فراهم شود/ جاسك را به كرمان بدهیم
اظهارات آشوری در واكنش به سخنان جانشین ستاد كل نیروهای مسلح است كه خواسته بود با ایجاد تغییرات در تقسیمات مرزی برخی استانها زمینه دسترسی آنها به دریا فراهم شود.
به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرلشكر غلامعلی رشید جانشین ستاد كل نیروهای مسلح  دوشنبه گذشته در نخستین همایش نیروی دریایی راهبردی كه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، گفته بود: من در جلسه‌ای گفتم 24 استان كشور از دسترسی به دریا محرومند و ما عمده دریای جنوب را به دو استان بسیار ضعیف سپرده‌ایم.
 
وی با طرح این پرسش كه چرا نباید جایی مانند بندر پارسیان را به استان مهمی مانند استان فارس بدهیم تا این استان نیز به دریا دسترسی داشته باشد؟ گفت: آقای رئیس جمهور هم در این رابطه گفتند كه قصد داشته تا در سفر استانی این موضوع را عملی كند اما كسانی در بندرعباس در نمازجمعه مردم را تحریك كردند و اجازه این كار را ندادند.
 
جانشین ستاد كل نیروهای مسلح  با بیان اینكه ما به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت عالی این پیشنهاد را دادیم كه برخی از استان‌ها باید به گونه‌ای تغییر كند تا دسترسی به دریا داشته باشند، گفت: چه ایرادی دارد جاسك را به كرمان بدهیم باید كاری كنیم تا استان‌هایی مانند خراسان و اصفهان نیز به بخش‌هایی از سواحل كشور دسترسی داشته باشند؟
 
وی افزود: تصمیمی كه فرمانده معظم كل قوا برای استقرار نیروی دریایی ارتش در دریای عمان گرفت بسیار گسترده‌تر از رژیم گذشته در دهه 40 و 50 بود كه با كمك آمریكا در خلیج فارس گرفت.
 
رشید ادامه داد: با توجه به نبود زیرساخت‌ها و امكانات لازم، حضور در دریای عمان نیازمند یك عزم ملی است و كاری بزرگ تلقی می‌شود.
 
جانشین ستاد كل نیروهای مسلح  با اشاره به بازدید اخیرش از كنارك، جاسك و بندرعباس یادآور شد: در آنجا گفتیم كه این مسائل از سطح ارتش و ستاد كل نیروهای مسلح بالاتر است و باید در شورای عالی امنیت ملی و دولت مطرح شود كه به آقای رئیس جمهور نیز پیشنهاد كردیم سالانه حداقل یك جلسه در این خصوص برگزار كنند تا ما گزارش‌های لازم را بدهیم و پشتیبانی‌های لازم نیز در این امر از سوی دولت صورت بگیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
0
2
تهران هم ساحل نداره, قربون دستتون چالوس و نوشهر رو هم بدين تهران که اين مشکل حل بشه!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
0
1
سردار این چه توصیه ایست میکنید ؟! خوب راه ساده ترش اینه که استان های ساحلی را تقویت کنیم !! چرا باید استانهای ساحلی ما برخلاف تمام دنیا ، ضعیف ترین و فقیر ترین مناطق کشور باشند ؟؟!!!
بوشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
0
2
رشید .... خرده
علی و. راد
|
CANADA
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
0
0
مرز های استانی, خط کشی های مجازی هستند که برای مدیریت بهتر مردم, منابع, محیط زیست و شرایط سوق الجیشی آن منطقه از طرف دولت, استانداری و نمایندگان مجلس اداره میشوند و چون بر حسب زمان شرایط تغییر میکند, باید بتوان مرز بندی بین استان ها را هم بر حسب مدیریت آب, امکانات رفاهی, . . . تغییر داد.

من شخصا فکر میکنم با دادن مسولیت و قدرت اختیار بیشتر به بخش دار ها به جای استان دار بتوان کار ها را با دقت بیشتری تقسیم کرده و از مردم بومی هر منطقه برای مدیریت استفاده نمود
فرهاد
|
GERMANY
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
0
0
به نظر من حرف درستی است و از نظر راهبردی بسیار واجب است که سواحل ما از لحاظ تقسیمات کشوری که یم امر قانونی است، بین چندین استان تقسیم شود.
بافت جمعیتی و فرهنگی در دو استان ساحلی طوری است که امنیت ملی ما را دیر یا زود در آینده با خطر روبرو می کند.
این کار حتما باید انجام شود.
سارا اديب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
0
بايد اين سردار را از منصبي كه شايستگي اش را ندارد بردارند . ايشان بجز تحقير و تضعيف روحيه مرزنشينان غيور هرمزگان كاري نكرده اند و صحبتهايشان نوعي دلالي براي استانهاي صاحب نفوذ است . ايشان اگر كمي درايت داشت اين سخنان تفرقه افكنانه را ايراد نمي كرد .
نظرات بینندگان