arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

مواضع وزیر خارجه جدید آمریکا در مورد روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد ترامپ برای پست وزارت خارجه آمریکا بالاخره رای اعتماد سنا را بدست آورد، «رکس تیلرسون» با وجود انتقاد از سیاست خارجی روسیه، قصد دارد در زمینه‌های ممکن با این کشور همکاری کند.
 
به گزارش انتخاب، روزنامه «کامرسانت» روسیه امروز نوشت: سنای آمریکا با انتصاب "رکس تیلرسون" رئیس سابق شرکت «اکسون موبیل» به سمت وزارت امور خارجه این کشور موافقت کرد. در جلسات شنودی که برای این منظور طی  هفته گذشته برگزار شد، وزیر خارجه آینده آمریکا مواضع خویش در رابطه با مسائل مهم در سیاست بین المللی، از جمله در خصوص روسیه را تشریح کرد. تیلرسون با وجود انتقاد از برخی اقدامات سیاست خارجی رهبران مسکو، یادآور شد که قصد دارد با روسیه در بسیاری از مسائل بین المللی همکاری کند.

به نوشته این روزنامه، در مجلس سنای آمریکا اکثریت کرسی ها تحت کنترل جمهوری خواهان است (54 کرسی در مقابل 44 کرسی متعلق به دموکراتها و دو سناتور نیز مستقل هستند). این مسئله این امکان را به حزب دموکرات نداد تا با وجود انتقادات شدید از تیلرسون، مانع از انتصاب وی بعنوان نامزد مورد نظر "دونالد ترامپ" برای پست وزارت خارجه شوند. در نهایت 56 سناتور به وی رای مثبت داده و 43 نفر به او رای منفی دادند. البته انتقادات از وی از طرف بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه نیز شنیده شد، ولی آنها در نهایت تصمیم گرفتند از این همقطار رئیس جمهوری آمریکا حمایت کنند.

وزیر خارجه جدید آمریکا کیست؟

"رکس تیلرسون" یکی از شخصیتهای مهم عرصه تجارت آمریکا محسوب می شود. این میلیاردر آمریکایی که ریاست سابق شرکت بزرگ نفت و گاز «اکسون موبیل» (ExxonMobil) را برعهده داشت، تاکنون هیچ مسئولیت دولتی نداشته است، ولی به گفته ترامپ، «سرسختی، تجربه بسیار زیاد و دانش عمیقی از اوضاع جغرافیای سیاسی جهان دارد که می تواند به او در اداره عالی مسئولیت سنگین وزارت امور خارجه کمک کند».  

اصلی ترین انتقادی که به نامزدی تیلرسون برای این سمت شنیده شده بود، در رابطه با دیدگاهش در رابطه با روسیه بود. وی در مقام رئیس شرکت اکسون موبیل، نه تنها معاملات بزرگی با شرکتهای نفتی و گازی روسیه انجام داده، بلکه از دست "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه «نشان دوستی» هم دریافت کرده است.

روسیه یک رقیب است، نه دشمن

تیلرسون در نشست 11 ژانویه سنای آمریکا که بطور کامل به مسئله روابط وی با روسیه اختصاص داشت، با اشاره به پیچیدگی روابط روسیه و آمریکا، گفت: در حال حاضر روسیه رقیبی است که روابط غیردوستانه ای با ما دارد، ولی ما امیدواریم که مسکو و واشنگتن به دشمن یکدیگر تبدیل نشوند، چرا که گفتگوهای بین این دو کشور برای امنیت بین المللی بسیار با اهمیت است. به عقیده وی، تحریمهای آمریکا علیه روسیه ابزار مهمی در سیاست خارجی هستند و دولت آمریکا باید از وضعیت کنونی تحریمها تا انتخاب خط مشی سیاسی دیگری در رابطه با این کشور، حمایت کند.

تیلرسون در این نشست از به رسمیت شناختن حق حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه خودداری و از قانون «فهرست ماگینسکی» نیز حمایت کرد. وی اقدامات نظامی روسیه در سوریه را غیرقابل قبول خواند.

وزیر خارجه آینده آمریکا در عین حال ابراز امیدواری نمود که گفتگوهای سازنده ای با مقامات مسکو داشته باشد و اینکه دولت آمریکا «شرایط همکاری با روسیه در عرصه هایی که ممکن است، از جمله در مبارزه با تروریسم بین المللی» را مورد بررسی قرار دهد.

مقامات کاخ کرملین، "رکس تیلرسون" را یک حرفه ای در عرصه کاری خود نامیده و آمادگی مسکو برای مذاکرات سازنده با وی با هدف بهبود روابط مسکو و واشنگتن را اعلام کرده‌اند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان