arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵

5 میلیون مستمری بگیر/ نصف جمعیت ایران تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تشریح دستاوردهای این سازمان قبل و بعد از انقلاب گفت: در زمان حاضر نصف جمعیت ایران یعنی 42 میلیون نفر تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تشریح دستاوردهای این سازمان قبل و بعد از انقلاب گفت: در زمان حاضر نصف جمعیت ایران یعنی 42 میلیون نفر تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

به گزارش انتخاب، سیدتقی نوربخش ، با بیان اینکه سیر تحولی سازمان تامین اجتماعی از جوانی به پیری است، افزود: نقطه تولد سازمان تامین اجتماعی سال 1332 و قانونی آن نیز مربوط به سال 1354 است و در ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی یک سازمان بسیار جوانی بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه این سازمان بیمه گر در سیر دوران تحولی به سمت پیری می رود، ادامه داد: در آن زمان که تامین اجتماعی سازمانی جوان بود، بیش از 100 هزار مستمری بگیر داشت ولی اکنون با افراد تحت تکفل تعداد مستمری بگیران این سازمان به پنج میلیون نفر می رسد.
 
وی تصریح کرد: پارامترهای حاکم بر سازمان تامین اجتماعی مانند امید به زندگی و محاسبات بیمه ای خیلی متفاوت بوده است و در ابتدای انقلاب امید به زندگی 59 سال بوده اما اکنون به برکت پیشرفت های پزشکی، تحولات انقلاب و نظام درمانی کشور به 73 تا 74 سال رسیده است.
 
نوربخش اضافه کرد: این موضوع به طور مستقیم روی محاسبات بیمه ای تامین اجتماعی تاثیرگذار است و نظام درمانی سازمان دارای تحولاتی بوده است و در دوره ای بیمه شدگان تامین اجتماعی تنها می توانستند یا به درمان مستقیم یا غیرمستقیم مراجعه کنند و بعد همه این خدمات تا سال 69 به وزارت بهداشت واگذار شد و حق بیمه آنها را وزارت بهداشت پرداخت می کرد.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: دوباره در سال 89 طبق قانون الزام سازمان تامین اجتماعی، نظام فعلی سازمان پایه ریزی شد و هم به وسیله ارائه درمان مستقیم و هم غیرمستقیم خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه شده و می شود.
 
وی با بیان اینکه اکنون تعداد بیمه شدگان حدود 50 درصد از جمعیت کشور است، خاطرنشان کرد: در ابتدی انقلاب اسلامی تعداد کل بیمه شدگان تامین اجتماعی یک میلیون و 500 هزار نفر بیمه شده اصلی بود اما اکنون 14 میلیون بیمه شده اصلی در کشور وجود دارد.
 
نوربخش اظهار داشت: بنابراین سازمان تامین اجتماعی هم مسئولیت هایش در قبال مردم نسبت به اول انقلاب غیر قابل قیاس از نظر تعداد و سطح پوشش بیمه شده است و هم مکانیزم های تامین مالی آن غیرقابل قیاس با آن زمان است.
 
وی افزود: همچنین محدودیت های این سازمان از نظر مالی بیشتر است چون یک سازمان بیمه گر در 20 تا 30 سال اول فقط دریافت کننده است و پرداخت کننده کمتری است و هرچه در سیر تاریخی جلوتر می رویم میزان پرداخت نسبت به دریافت بیشتر می شود و الان سازمان در آن مقطع است و از سال 54 تاکنون 41 سال می گذرد و طبیعتا از نظر تامین مالی نیز غیرقابل قیاس با سال 57 است.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: نقش آن دوران در تامین اجتماعی بسیار حساس تر شده است به این دلیل است که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و تمام تلاش خودش را انجام می دهد که در بخش مستمری و در بخش درمان امنیت خاطر را برای نیمی از جمعیت کشور تامین کند.
 
نوربخش ادامه داد: در حالی که در آن مقطع اگر جمعیت ایران 25 میلیون نفر می شد و تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی را چهار میلیون در نظر بگیریم و 20درصد جمعیت را تحت پوشش داشته است اما اکنون 50 درصد جمعیت را تحت پوشش دارد و بنابراین نقش سازمان تامین اجتماعی در ایجاد امنیت اجتماعی بسیار کلیدی تر و مهمتر شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان