arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

رادیو و تلویزیون برای بقا می‌جنگند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک جامعه‌شناس با بیان اینکه نقطه‌ی ضعف شبکه‌های اجتماعی را ورود بی‌محابا به حریم خصوصی افراد است، گفت: فرمان اتوموبیل خبر دیگر در دست تولید کننده‌ی پیام نیست و شهروند خبرنگار فرمان را به هر جهت که بخواهد می‌چرخاند.

به گزارش ایسنا، دکتر «فردین علیخواه» در همایش تخصصی«رسانه و آسیب‌های اجتماعی» که با همت خانه مطبوعات استان و همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برگزار شد، با تجلیل از شخصیت علمی مرحوم محمد عبدالهی استاد ایلامی فقید دانشگاه علامه طباطبایی  اظهار کرد: مرحوم عبدالهی همواره تاکید داشتند که جامعه‌شناس نباید در تئوری‌ها گم شود بلکه باید فکرش مسئله محور باشد و بیش از هر چیزی به ایران و مسائلش فکر کند.

وی با بیان اینکه تقابل رسانه و آسیب‌های اجتماعی خاص ایران نیست بلکه مورد توجه همه‌ی فعالان مسائل اجتماعی جهان است، ادامه داد: اهمیت رسانه در حساسیت‌زایی و حساسیت‌زدایی آسیب‌های اجتماعی است و همواره این نگرانی وجود دارد که آیا با پوشش اخبار آسیب‌ها هراس عمومی در جامعه تشدید نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی، آموزش  و جلب مشارکت اعضای جامعه کارکردهای اصلی رسانه‌ها هستند، ادامه داد:امروز شاهد رشد سریع شبکه‌های اجتماعی هستیم  و با ظهور این پدیده حاکمیت بلامنازع فرستنده از بین رفته و مخاطب تبدیل به کاربر شده و خود می‌تواند تولید محتوا کند.

علیخواه ادامه داد: امروز دیگر به مدد شبکه‌های اجتماعی مثلا برخورد با دست‌فروشان پنهان نمی‌ماند و شبکه‌های اجتماعی موج ایجاد می‌کنند و به عبارتی فرمان اتوموبیل خبر دیگر در دست تولید کننده‌ی پیام نیست و شهروند خبرنگار فرمان را به هر جهت که بخواهد می‌چرخاند.

این جامعه‌شناس گفت: نگرانی بازتاب آسیب‌های اجتماعی همچنان جدی است و مطبوعات، رادیو و تلویزیون رسانه‌های در حال انقراض هستند و سنتی شده‌اند و برای بقا می‌جنگند و در این شرایط باید دروازه‌بانی اطلاعات و مهارت را به کاربران شبکه‌های اجتماعی آموزش داد.

وی نقطه‌ی ضعف شبکه‌های اجتماعی را ورود بی‌محابا به حریم خصوصی افراد دانست و گفت: کاربری که زد و خوردهای پیش‌آمده در یک مراسم عروسی را پوشش می‌دهد هنوز نمی‌داند حریم خصوصی افراد همچنان حریم شخصی است و امکانات جدید مجوز تجاورز به این حریم نیست.

نظرات بینندگان