arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶

چطور خشکی پوست‌ را برطرف کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خشکی پوست از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت اما متاسفانه آقایان آن را جدی نمی‌گیرند و در بین خانم‌ها فقط عده‌ای برای برطرف کردن آن اقدام می‌کنند. با سرد شدن هوا و از راه رسیدن پاییز و زمستان خشکی بیش از هر وقت دیگری ممکن است به سراغ‌تان بیاید و باید برای مقابله با آن آماده باشید. شکننده شدن ناخن‌ها، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست، خارش زیاد و غیره، از نشانه‌هایی‌ست که تا امروز یا مشاهده کرده‌اید و یا ظرف چند روز آینده به سراغ‌تان می‌آید. این‌که این خشکی از کجا آمده است و برای برطرف کردن آن باید چه کرد، بحثی‌ست که می‌خواهیم به آن بپردازیم.

میزان رطوبت پوست به چه عواملی بستگی دارد؟ 

۱- روزانه چند ساعت را جلوی نور آفتاب سپری می‌کنید؟ هر چقدر این عدد بیشتر باشد و کمتر در برابر نور آفتاب از پوست‌تان محافطت کنید، شما پوست خشک‌تر و آسیب‌پذیرتری خواهید داشت.

۲- چقدر از صابون و مواد شوینده دیگر استفاده ‌می‌کنید؟ خواهشا در این هوای سرد بی‌خیال شست‌وشوی زیاد و وسواس‌گونه پوست‌تان شوید. این کار چربی و رطوبت طبیعی بدن‌تان را نابود می‌کند و پوست‌تان را خراب می‌کند.

۳- در روز چند بار صورت‌تان را می‌شویید؟ حتی اگر با آب صورت‌تان را می‌شویید، تعداد دفعات آن را به حداقل برسانید. شست و شوی زیاد در این هوای سرد یعنی پوسته پوسته شدن صورت‌تان!

۴- آب و هوای محل زندگی‌تان چگونه است؟ اگر آب و هوای مرطوبی دارید که خوش به‌حالتان! در غیر این صورت مصرف آب‌رسان‌تان را بیشتر کنید و بیشتر از سرمای هوا دوری کنید.

بایدها و نبایدها

– هر چند می‌گویند نوشیدن آب کافی باعث می‌شود تا پوست‌تان شاداب بماند اما این موضوع درباره پاییز و زمستان صدق نمی‌کند. خوردن روزانه ۶ تا ۱۰ لیوان آب در این فصل می‌تواند کمی کمک‌تان کند اما انتظار نداشته باشید تنها با نوشیدن آب، کاملا از خشکی پوست مصون بمانید.

– این که ضد آفتاب را مخصوص تابستان و سفر شمال‌تان بدانید، فقط باعث می‌شود پوست‌تان را خراب کنید! این‌ باور که ضد آفتاب برای هوای گرم است را کنار بگذارید و هر ۳ ساعت کرم ضد آفتاب‌تان را شارژ کنید.

– زدن ضد آفتاب بر روی پوست، به تنهایی غلط است. اگر می‌خواهید اصولی این کار را انجام دهید باید پیش از مصرف ضد آفتاب، صورت‌تان را با مرطوب کننده ماساژ دهید و تمام صورت‌تان را مرطوب کنید.

– در روزهایی که هوا آلوده است بیشتر مراقب پوست‌تان باشید. آلودگی، اشعه خورشید و حتی مصرف زیاد نوشابه و شیرینی پوست‌تان را بسیار آسیب پذیر می‌کند.

– میوه و سبزیجات بخورید و حالا که فصل، فصل انار است این میوه را زیاد مصرف کنید و در کنار آن، روزانه برای خود چای سبز دم کنید.

– بهترین آب‌رسان در بین میوه‌ها هلو است اما حالا که این میوه در بازار پیدا نمی‌شود از عسل غافل نشوید! عسل در همه فصل‌ها جواب می‌دهد و خاصیت آب‌رسانی طبیعی خوبی دارد.

-برخلاف باور مردم پوست خشک باعث چین و چروک نمی‌شود. بلکه زمانی‌که پوست شما خشک است، خطوط و چین و چروک‌های صورت‌تان بیشتر دیده می‌شود.

– بلافاصله بعد از حمام، از لوسیون و کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. بعد از حمام پوست برای این‌که خشک شود و خیسی آن از بین برود، تمام رطوبت طبیعی خودش را تبخیر می‌کند و در نتیجه پوست‌تان آسیب پذیر می‌شود.

– در این فصل ناخن‌ها شکننده‌تر می‌شوند و مراقبت بیشتری نیاز دارند. اول این‌که هر زمان از مرطوب کننده استفاده کردید، مطمئن شوید که ناخن‌ها هم حسابی مرطوب شده‌اند و دوم این‌که در روزهای خیلی سرد استفاده از دستکش ضروری است!

– علاوه بر ناخن‌ها، لب‌ها هم معرض خطرند. شاید دیده باشید که با سرد شدن هوا پوست لب ترک ترک می‌شود. برای برطرف کردن این ترک‌ها از پماد ویتامین آ استفاده کنید و لب‌های‌تان را در طول روز چرب نگه دارید.

– اگر برف آمد و هوس برف بازی کردید، یادتان باشد بلافاصله بعد از آن لباس‌هایی که خیس شده‌اند را تعویض کنید، علی‌الخصوص دستکش و جوراب. بعد از آن هم پوست‌تان را فورا خشک کنید.

– فصل‌های سرد برای پیلینگ (لایه‌برداری) پوست بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید پیلینگ کنید در این چندماه باقی‌مانده دست به کار شوید.

کدام ماسک‌ها آب رسان‌اند؟ 

ماست: ماست یکی از آب‌رسان‌های موثر است. ماست را بر روی پوست‌تان بگذارید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت‌تان را بشویید.

عسل: همان‌طور که گفتم عسل یکی از بهترین آب‌رسان‌هاست. دو قاشق عسل را با یک موز مخلوط کنید و چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورتتان بگذارید و بعد از ۲۰۰ دقیقه صورت‌تان را بشویید.

سس مایونز: عجیب است اما جواب می‌دهد. سس مایونز علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست، خشکی موهایتان را هم می‌تواند برطرف کند. اگر در این فصل قرمزی پوستتان افزایش پیدا می‌کند و یا پوسته پوسته می‌شود از مایونز استفاده کنید.

اگر شما هم ماسکی را می‌شناسید که امتحان کرده‌اید و جواب گرفته‌اید، به ما معرفی کنید!

نظرات بینندگان