arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

مورد بحث برانگیز ارائه اطلاعات به موقع به فعالان بازار سرمایه در سازمان بورس + اسناد

در پایان معاملات امروز سه شنبه 15 فروردین ماه 1396 ،شاخص کل بورس 30 واحد افزایش داشت و به رقم 77647 واحد رسید. در این راستا، نمادهای حکشتی با 34 واحد ، فخوز با 18 واحد ، شبهرن با 14 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و همراه با 34 واحد ، فملی با 26 واحد ، وغدیر با 15 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس اقتصادی «انتخاب» مهدی نوروزی: در پایان معاملات امروز سه شنبه 15 فروردین ماه 1396 ،شاخص کل بورس 30 واحد افزایش داشت و به رقم 77647 واحد رسید. در این راستا، نمادهای حکشتی با 34 واحد ، فخوز با 18 واحد ، شبهرن با 14 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و همراه با 34 واحد ، فملی با 26 واحد ، وغدیر با 15 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 1

نماد معاملاتی رتاپ ( تجارت الکترونیک پارسیان ) نیز با اقبال بازار مواجه شد و با حجم معاملات بیش از 7 میلیون برگه سهمی در قیمت 3049 ریال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.

نماد معاملاتی شپاکسا ( پاکسان ) پرحجم معامله شد و در قیمت 5441 ریال صف خرید شد.

در بازار فرابورس پایه که  دامنه نوسان روزانه در حدود 10 درصد است اکثر نمادها ی حاضر در این بازار در مدت کوتاهی رشد بی سابقه ای داشتد در این راستا نماد معاملاتی لکما ( کارخانجات مخابراتی ایران ) بعد از معاملات بیش از 38 میلیون برگه سهمی در قیمت 639 ریال صف خرید شد .

نماد معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) نیز با افزایش تقاضا مواجه شد و با  حجم معاملات بیش از 5 میلیون برگه سهمی در قیمت 7288 ریال صف خرید شد .

نماد معاملاتی بهپاک ( صنعتی بهپاک ) در ادامه روند افزایشی روزهای اخیر خود در قیمت 4581 ریال صف خرید سنگینی داشت.

در پایان معاملات امروز نمادهای معاملاتی وحافظ ( بیمه حافظ ) و فزرین ( زرین معدن آسیا ) جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام متوقف شدند.

در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد کاهش به رقم 885 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 98 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی فباهنر ( مس شهید باهنر ) با رقم تقریبی 6 میلیارد و 400 میلیون تومان ، کترام ( تکسرام ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان ، شپلی ( پلی اکریل ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 200 میلیون تومان ، بالاس ( مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن ) با رقم تقریبی 4 میلیارد و 400 میلیون تومان ، خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) بارقم تقریبی 3 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

در بازار چه خبر بود؟

نماد معاملاتی فباهنر ( مس شهید باهنر ) با افزایش تقاضا مواجه شد به نحوی که بعد از حجم معاملات 20 میلیون برگه سهمی در قیمت 3209 ریال به صف خرید رسید.

نماد معاملاتی شپلی ( پلی اکریل ) در روند افزایشی روزهای اخیر معاملاتی خود ، بار دیگر با افزایش تقاضا روبرو بود و در قیمت 661 ریال به صف خرید قیمتی نیز رسید ، حجم معاملات شپلی به بیش از 79 میلیون برگه سهم رسید.

نماد معاملاتی بالاس ( مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن ) با ثبت تقریبی ارزش معاملات 4 میلیارد و 400میلیون تومان و حجم معاملات بیش از 3 میلیون برگه سهمی ، در قیمت 12930 ریال صف خرید شد. سرمایه ثبتی بالاس 8 میلیارد تومان است.

در این بین، نماد معاملاتی کترام ( تکسرام ) که تنها در 13 روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از 60 درصد رشد داشته، امروز ضمن ارائه اطلاعیه شفاف سازی در سامانه کدال، اعلام کرده است که تاکنون رویداد بااهمیتی که منجر به تغییر سود هر سهم این شرکت گردد ویا مستلزم افشا باشد اتفاق نیفتاده است.

همین امر موجب کاهش قیمت سهام آن در دقایقی از بازار شد، ولی بار دیگر کترام با افزایش تقاضا مواجه شد و در قیمت 1482 ریال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.

در این خصوص توجه به چند نکته حائز اهمیت است :

نخست اینکه بعد از رشد بیش از 60 درصدی سهام شرکت ، تازه مدیران تکسرام اطلاعیه شفاف سازی می دهند که تاکنون رویداد بااهمیتی اتفاق نیافتاده است.

دوم اینکه براساس سربرگ ارسالی شرکت به سازمان بورس و ارائه اطلاعات شفاف سازی ، تاریخ سربرگ ارسالی ، مربوط به روز گذشته یعنی 14 فروردین می باشد. این درحالی است که اطلاعیه شفاف سازی شرکت امروز و سه دقیقه پیش از شروع بازار منتشر می شود.

در سامانه کدال زمان ارسال نامه و زمان انتشار دقیقا مشخص می شود که کدال، زمان ارسال و زمان انتشار را ساعت 8:57 صبح روز 15 فروردین اعلام کرده است.

با توجه به موارد مذکور و این موضوع که سامانه کدال کاملا زیر نظر سازمان بورس است، آیا می توان از این نکته مطمئن بود که اطلاعات به موقع از سامانه کدال به اهالی بازار اطلاع رسانی می شود؟ و اینکه آیا می توان به زمان ارسال نامه که از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی می شود اطمینان کامل داشت ؟!

نکته آخر اینکه اگر بنا به گفته ی مدیران شرکت ، رویداد بااهمیتی اتفاق نیافتاده، این افزایش شدید تقاضا به چه دلیل یا دلایلی اتفاق افتاده؟ سفته بازی یا پنهان کردن اطلاعات نهانی ؟!

شیوه بحث برانگیز در ارائه اطلاعات به موقع به فعالان بازار سرمایه در سازمان بورس + سند

شیوه بحث برانگیز در ارائه اطلاعات به موقع به فعالان بازار سرمایه در سازمان بورس + سند

نماد معاملاتی رتاپ ( تجارت الکترونیک پارسیان ) نیز با اقبال بازار مواجه شد و با حجم معاملات بیش از 7 میلیون برگه سهمی در قیمت 3049 ریال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.

نماد معاملاتی شپاکسا ( پاکسان ) پرحجم معامله شد و در قیمت 5441 ریال صف خرید شد.

در بازار فرابورس پایه که  دامنه نوسان روزانه در حدود 10 درصد است اکثر نمادها ی حاضر در این بازار در مدت کوتاهی رشد بی سابقه ای داشتد در این راستا نماد معاملاتی لکما ( کارخانجات مخابراتی ایران ) بعد از معاملات بیش از 38 میلیون برگه سهمی در قیمت 639 ریال صف خرید شد.

نماد معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) نیز با افزایش تقاضا مواجه شد و با  حجم معاملات بیش از 5 میلیون برگه سهمی در قیمت 7288 ریال صف خرید شد .

نماد معاملاتی بهپاک ( صنعتی بهپاک ) در ادامه روند افزایشی روزهای اخیر خود در قیمت 4581 ریال صف خرید سنگینی داشت .

 در پایان معاملات امروز نمادهای معاملاتی وحافظ ( بیمه حافظ ) و فزرین ( زرین معدن آسیا ) جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام متوقف شدند 


نظرات بینندگان