arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

چهره سال هنر انقلاب معرفی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود شجاعی‌طباطبایی از میان 13 نامزد دریافت جایزه، به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، شامگاه جمعه 25 فروردین، تالار سوره حوزه هنری، میزبان مراسم پایانی جشن هنر انقلاب بود که در آن سید‌مسعود شجاعی‌طباطبایی (کارتونیست)، به عنوان برترین هنرمند انقلابی سال برگزیده شد.

این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد. او با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی نتیجه حق‌گویان تاریخ بود، افزود: «کسانی که در مسیر انقلاب حرکت کردند به طیبه قرآنی و عمل صالح دل بستند.»

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: «وقتی بعد از چند دهه هنوز دشمنان انقلاب با دین و اهل بیت (ع) اینگونه مخالفت آشکار می‌کنند، حرکات انقلاب اسلامی در مقابل برای کشورهای مقاومت درس‌گونه است.»

وی اضافه کرد: «از عمق و ژرفای هنرهای انقلابی شکل گرفته در ایران می‌توان کمک گرفت تا جبهه هنر مضامین انقلاب در فرامرز ایران نیز قوت یابد و به سایر نقاط جهان سرایت کند.»

خاموشی در پایان گفت: «تدبیر حوزه هنری برای برای تجلیل از هنرمندان انقلابی مسبب ظهور نسل‌های جدید در این مسیر است.»

در ادامه این مراسم از خانواده‌های زنده‌یادان سعید کشن‌فلاح، حمید سبزواری و احمد عزیزی تجلیل شد.

سپس، رئیس حوزه هنری پشت تریبون مراسم رفت. محسن مومنی‌شریف با اشاره به این‌که در هیاهوی انتخابات امسال، بسیاری از ذهن‌ها متوجه جشن هنر انقلاب نشد، تاکید کرد: «وجود یک دیده‌بان بصیر مانند رهبر انقلاب، نعمت بزرگی برای هنرمندان است چرا که هر کار درخور انقلابی را پیش از دیگران مورد توجه و تشویق قرار می‌دهند.»

او در توضیح شیوه داوری در جشنواره هنر انقلاب اسلامی گفت: «همکاران ما در دبیرخانه معاونت فرهنگی حوزه هنری در تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر ۲۵ فرد شاخص را رصد کردند. این فهرست ۲۵ نفری در شورای سیاستگذاری به ۱۴ نفر رسید و بعد از آن میان ۱۳ نفر انتخاب شدند. برای انتخاب از میان ۱۳ نفر، برای جمعی از هنرمندان، نخبگان، اساتید و اهالی دانشگاه‌ها و اهالی رسانه نام افراد فرستاده شد که فرد مورد نظرشان را انتخاب کنند. این فهرست ۱۳ نفری شامل محمدرضا بایرامی، ابراهیم حاتمی‌کیا، حمید حسام، سیدمحمود رضوی، حسن روح‌الامین، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده، نادر طالب‌زاده، ابوالقاسم طالبی، فرهاد عظیما، محمدحسین مهدویان، مهدی نقویان و محمدرضا ورزی بود.»

بعد از این سخنان بود که نوبت به معرفی چهره سال هنر انقلاب رسید. در این بخش از مراسم، ضمن تجلیل از محمدحسین مهدویان برای فیلم «ایستاده در غبار»، ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «بادیگارد»، حمید حسام برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و بهناز ضرابی‌زاده برای کتاب «گلستان یازدهم»، تندیس چهره سال هنر انقلاب به سید‌مسعود شجاعی‌طباطبایی به خاطر آثارش در عرصه کارتون و کاریکاتور و دبیر جشنواره کارتون هولوکاست اهدا شد.

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی پس از دریافت تندیس هنر انقلاب اسلامی، در سخنانی عنوان کرد: «ماه پیش در کشور لبنان یک کلاس و کارگاهی برگزار کردم. در جایی به نام مزار شهدای مدافع حرم با شهیدی آشنا شدم که ۱۳ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به  دفاع از حرم حضرت زینب (س) پرداخته و در نهایت شهید می‌شود.»

او ادامه داد: «نکته جالب نامه‌های دختر او بود که بر سر مزار این شهید دیده می‌شد. برای همین، این جایزه را به خانواده این شهید و دختر او زینب، تقدیم می‌کنم.»

جشنواره هفته هنر انقلاب اسلامی از 19 تا 25 فروردین در رشته‌های مختلف در حوزه هنری تهران برگزار شد.

نظرات بینندگان