arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

اولین نطق مجلس بعد از پیروزی روحانی:«علی برکت‌الله»/درخواست برای بازنگری در قانون اساسی

اولین جلسه مجلس بعد از انتخابات فرصت مناسبی بود تا نمایندگان در کنار تبریک پیروزی، درخواست بازنگری در قانون اساسی و پیگیری نظام پارلمانی برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی را مطرح کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اولین جلسه مجلس بعد از انتخابات فرصت مناسبی بود تا نمایندگان در کنار تبریک پیروزی، درخواست بازنگری در قانون اساسی و پیگیری نظام پارلمانی برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی را مطرح کنند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاين؛ اولين جلسه علني مجلس پس از انتخابات رياست جمهوري و شوراها با نطق هايي حول همين موضوع همراه شد.
 
برخي ضمن تشكر از پيروزي رئيس جمهور، به دوم خرداد سالروز روي كار آمدن دولت اصلاحات و همچنين به ايده‌هاي همچون نظام پارلماني به عنوان جايگزيني براي نظام رياستي پرداختند.
 
عليرضا محجوب نماينده مردم تهران اولين نماينده‌اي كه بعد از انتخابات فرصت نطق يافت. او با تبريك پيروزي حسن روحاني در انتخابات،‌گفت: روز 29 ارديبهشت را بايد نقطه عطفي در حوزه معاصر به شمار آورد، به انتخاب حسن روحاني مي باليم.
 
او با گفتن« علي بركت الله» جمله معروف روحاني، خوشحالي خود را از اين پيروزي ابراز كرد.
 
قاسم ميرزايي نيكو نماينده مردم دماوند نماينده ديگري بود در نطق خود به دوم سالروز پيروزي دولت اصلاحات و سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر پرداخت.
 
او ضمن تبريك سالروز فتح خرمشهر يادي هم از دوم خرداد و به رياست رسيدن سيد محمدخاتمي كرد،‌ گفت: دوم خرداد تجلي آگاهي است كه ملت ايران را سربلند كرد و در دوم خرداد جنبش اصلاحات به بار نشست با به رياست رسيدن سيد محمدخاتمي دولتي به كار آمد كه تهديدات را از كشور دور ساخت و با گفتگو تمدن ها در مسير ايجاد دولت پاسخگو، رونق اقتصادي،‌تقويت جامعه مدني و گام برداشت.امروز ياد دولت اصلاحات خاطره شيرين ملت ما است و ملت ما بهتر ميتوانند اين نقطه عطف در تاريخ سياسي را مرور كنند.
 
    پيشنهاد پيگيري نظام پارلماني از سوي نماينده مجلس
 
در اين ميان محمدحسين فرهنگي نماينده مردم آذرشهر و اسكو به آسيب شناسي انتخابات رياست جمهوري پرداخت و گفت: فضاي پر التهاب آن هم در موضوعات غير اولويت دار كشور، پول پاشي در انتخابات،‌انواع بداخلاقي از سوي نامزدها و همراهان آنها،‌طرح ادعاهاي خلاف قانون اساسي از جمله مشكلات انتخابات بود.
 
او ضمن اشاره به اين موضوع كه «هماهنگ نبودن دولت ها با مجلس بر مشكلات مي افزايد.»، از ثبت نام گسترده در انتخابات رياست جمهوري البته با تأخير گله كرد: ‌ثبت نام گسترده داوطلباني كه فاقد نكات اوليه صلاحيت هستند از نكاتي است كه همه ناراحت مي شويم اما كاري نمي كنيم.
 
فرهنگي ادامه داد: توصيه ميكنم همه در خصوص نظام پارلماني جدي تر بي‌انديشند. نكته اي كه رهبري هم چند سال پيش بررسي آن را بلامانع دانستند،‌بهترين زمان بررسي اين موضوع دوره دوم رياست جمهوري است.در نظام پارلماني مردم نمايندگان خود را انتخاب و آنها نسبت به انتخاب رياست جمهوري اقدام مي كنند،‌ در اين صورت مجلس از دولت ائتلافي خود حمايت مي كند و نا هماهنگي ميان قوا از بين مي رود و رئيس جمهور هم وظايف خود را تعطيل نكرده و به دنبال مسئوليت خود مي رود. ‌مي شود به گونه اي تدبير كرد كه رئيس جمهور 7 تا 8 سال بر رياست بماند و امكان تكرارش نباشد.
 
در اين هنگام فرهنگي گريزي هم انتخابات شوراها زد و گفت: در جريان نظارت مجلس بر انتخابات شوراها ايرادهاي جدي وجود دارد،فقدان ساز و كارهاي كامل، تاييد كساني كه محكومتي كيفري در حوزه جزايي و اخلاقي داشتتند از آسيب هاي جدي است،‌ پيشنهاد مي كنم كه نظارت در وهله اول در اختيار شوراي نگهبان باشد و در صورت به نتيجه نرسيدن آن ساز و كار مناسبي پيش بيني شود تا آبروي مجلس از بين نرود.
 
پس از فرهنگي نوبت به يوسفيان ملا نماينده حوزه انتخابيه آمل و لاريجان خواهان بازنگري در قانون اساسي در مورد انتخاب رئيس جمهوري شد.
 
او گفت: در كشورهاي ديگر هيچ رئيس جمهوري بعد از دوران رياست جمهوري باز نمي گردد كه ثبت نام كند، 5 رئيس جمهور در فرانسه بودند كه دوباره نيامدند ثبت نام كنند، همين آقاي ساركوزي وقتي خواست دوباره بازگردد ديديد كه چرا رفتاري با او كردند.
 
يوسفيان ملا تأكيد كرد: مشكلات كشور وقتي شروع شد كه خواستيم دوباره به قبل بازگرديم، عملا انتخابات در ايران دو دوره اي است، خب هفت ساله اش كنيد كه تمام شود،‌خب مسائل پارلماني كه آقاي فرهنگي گفتند قابل بحث است،‌ هم تك تك  شما و هم جمع ما در اين انتخابات هزينه داديم و مسئله بازنگري را جدي بگيريد.‌الان 38 سال از انقلاب گذشته اما هنوز نمي دانيم كه معني رجل سياسي چيست، پس قانون اساسي ما نياز به بازنگري دارد.
نظرات بینندگان