arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

شاخص سازی در بورس / زمانی که سازمان بورس خود نمی داند راهکار درست چیست

در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد افزایش به رقم 912واحد رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 273 میلیارد تومان رسید .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی: در پایان معاملات  سه شنبه 16 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 5 واحد افزایش داشت و به رقم 80293 واحد رسید. در این راستا، نمادهای فخاس با 48 واحد ، فملی با 28 واحد ، تاپیکو با 11 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و واتی با 11 واحد ، وغدیر با 8 واحد ، وساپا با 8 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 107 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد افزایش به رقم 912واحد رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 273 میلیارد تومان رسید .
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی کپارس ( کاشی پارس ) با رقم تقریبی 4 میلیارد تومان ، ذوب ( ذوب آهن اصفهان ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 300 میلیون تومان ، شیراز ( پتروشیمی شیراز ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 200 میلیون تومان ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان ، فولای ( صنایع فولاد آلیاژی یزد ) بارقم تقریبی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان  ، پکرمان ( گروه صنعتی بارز ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 100 میلیون تومان است.
 
در بازار چه خبر بود ؟
 
امروز در حالیکه عدد  شاخص کل بورس در محدودهای منفی قرار داشت با معامله بلوکی در نماد فخاس ( فولاد خراسان ) تنها به ارزش تقریبی 74 میلیون تومان شاخص کل بورس را به اندازه 48 واحد مثبت کردند.
 
این در حالی است که شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه در تاریخ 19 دی ماه سال گذشته عنوان داشته  که وی شخصاً تا کنون سه بار ابلاغ کرده است که هر کسی در سازمان یا خارج از سازمان، خارج از ضوابط قانونی و در بازار خرد اقدام به بلوک زنی کند باید اخراج شود.
 
گویا این چنین به نظر می رسد تنها دلواپسی متولیان این بازار ، مثبت نگهداشتن عدد شاخص کل به عنوان دماسنج اقتصادی کشور در جهت گزارش دهی به مدیران بالایی ست تا این چنین وضعیت بازار بورس را خوب جلوه دهند.
 
اینجاست که عدم تجربه و عدم شناخت بازار توسط اشخاصی حتی با نام استاد دانشگاه در حوزه مالی به زیان بازار سرمایه کشور و درنهایت به زیان کل اقتصاد  تمام می شود.
 
 از سوی دیگر ، در خبری عجیب که در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران منتشر شده است  از کلیه فعالان بازار سرمایه خواسه شد که  نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص اصلاح نحوه توقف و بازگشایی نمادها، افشای اطلاعات بااهمیت و گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم از طریق ثبت در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران  ارسال کنند.
 
اینکه مشاوره گرفتن در امور مهم به جد توصیه شده است امری بدیهی ست  اما نظرسنجی در چنین امر مهم و تخصصی به طور عام که مسلما طیف وسیعی از سلایق را در برمی گیرد از جمله موارد شگفت انگیزی است که تنها از مدیریت فعلی بازار سرمایه بر می آید !
 
آیا ریاست فعلی سازمان بورس که خود از اساتید دانشگاه در حوزه ی مالی ست از این موضوع آگاه نیست که چنین رفتارهای عوام پسندانه  ای  بازار بورس کشور را از مسیر صحیح و علمی که در دنیا حاکم است منحرف می کند؟!  
 
آیا سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال مبرا کردن این سازمان از وظایف قانونی خود است ؟!
در این خصوص ذکر چند نکته حائز اهمیت است :
اینکه سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه ، با این همه هزینه هایی که از بیت المال انجام می شود  تا به الان از کارشناسان مجرب بی بهره بوده  که در حال حاضر به این فکر افتاده که  دست به دامن اهالی بازار سرمایه شده است  ؟!
 
آیا سازمان بورس نمی تواند یا نمی خواهد و یا اصلا نمی داند می توان  از بورس های بزرگ دنیا که در این زمینه پیشتازند الگوبرداری مفید انجام داد تا ضمن عدم تکرار راه تاریخی و اشتباهات  بازارهای مالی برتر دنیا ، بتواند در جهت پویایی بازار سرمایه کشور با کمترین هزینه  گام های عملی ارزشمندی بردارد؟!
 
در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی غپینو ، خراسان ، ارفع به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی  ددام ، سدور  ، سیدکو ، شکربن ، غنوش ، کلوند ، پلاست جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه ، وسنا ،خریخت  جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالی و عمومي فوق العاده ، کگاز با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم ، اوراق مشاركت طرح قطار شهري شهرداري تبريز در نماد تبريز971 به منظور پرداخت سود علي الحساب سه ماهه اوراق و اوراق اجاره شركت واسط مالي ارديبهشت دوم  در نماد صايتل2، به منظور پرداخت اجاره بهاي سه ماهه اوراق متوقف شدند.


نظرات بینندگان