arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

جان کری: رهبران کشورهای منطقه به من و اوباما می گفتند باید ایران را بمباران کنید / می گفتند تنها راه حل مسئله هسته ای ایران، بمباران است

جان کری روز سه شنبه در اجلاس اسلو فروم که در آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم حضور دارد، اظهار کرد: ما بحران های زیادی در جهان داریم که نشان می دهد هیچ نوع راه حل نظامی برای این ها وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری روز سه شنبه در اجلاس اسلو فروم که در آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم حضور دارد، اظهار کرد: ما بحران های زیادی در جهان داریم که نشان می دهد هیچ نوع راه حل نظامی برای این ها وجود ندارد.

به گزارش «انتخاب»؛ وی افزود: در جنگ سوریه همه قبول کردند که راه حل نظامی وجود ندارد، راه حل یک طرفه مثل بدتر کردن جنگ درست نیست، شجاعت و همکاری می خواهد که این مساله را حل کنیم.

کری تاکید کرد: تنها راه جلوگیری از تنش ها این است که این راه حل ها را هدایت کنیم که در این اجلاس می خواهیم همین کار را کنیم.

به نوشته ایرنا، وزیر خارجه پیشین آمریکا با یادآوری مساله هسته ای ایران و این که برخی از رهبران کشورهای منطقه، تنها راه را بمباران ایران می دانستند، اظهار کرد: رهبران کشورهای منطقه به من و باراک اوباما رئیس جمهوری وقت می گفتند که باید ایران را بمباران کنید.

کری افزود: تا پیش از رسیدن به توافق هسته ای به سمت یک تنش بسیار جدی با ایران حرکت می کردیم. ما در برابر همه تحرکات یک مسیر متفاوت را اتخاذ کردیم. 

وی ادامه داد: ما به یک راه حل مورد توافق هر دو طرف رسیدیم ، روشی که ما در پیش گرفتیم کارآمد بود و جواب داد و امروز جهان امن تر است.
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: کشوری که در دانش و فناوری در چرخه هسته ای به پیشرفت های شایانی رسیده است؛ به شکل داوطلبانه تصمیم می گیرد، گزینه های خود را کنار بزند و احتمال استفاده از تسلیحات هسته ای را هم در هر زمانی به صفر برساند.

کری با بیان این که ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند است، اظهار کرد: ایران قبول کرده با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند که بر اساس گزارش آژانس، ما مطمئن هستیم ایران به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند است.

وی تاکید کرد: همه طرف ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

اسلو فروم به عنوان یک نشست هم اندیشی بین المللی که از سوی وزارت خارجه نروژ برگزار و از سوی مرکز گفت و گوی بشر دوستانه سوییس حمایت می شود از سال 2003 با برگزاری نشست های سالانه در ماه ژوئن در اسلو به کانونی برای مذاکره و تبادل نظر در خصوص درگیری های بین المللی از جمله در آفریقا و آسیا تبدیل شده است. 

این نشست با گردهم آوری میانجیگران، بازیگران و تصمیم گیرم ارشد بین المللی فضا را برای گفت و گوهای غیررسمی و تبادل نظر و تجربه در جهت تبیین چالش های فرارو و دستیابی به راه حل مناسب برای آن ها براساس مدل چتم هاوس فراهم می کند.

مرکز گفت و گوی بشردوستانه از سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک نهاد میانجیگری پیشرو در جهان شناخته شده است.

نروژ از ابتدای دهه 90 در تعدادی از درگیری های بین المللی نقش میانجیگری و ایجاد صلح را ایفا کرده است. 

ایفای این نقش از طریق تسهیل در مذاکرات رسمی، پشتیبانی از کانال های مخفی مذاکره و نیز مشارکت و حمایت از اتحادیه های بین المللی در این روند صورت گرفته است.

مجمع اسلو در سال 2003 ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجیگران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع تنها 17 کشور مشارکت داشتند، اما در حال حاضر نمایندگانی بالغ بر 100 کشور جهان هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می کنند. 

این مجمع طی دو روز کاری برگزار می شود و از اهداف عمده اجلاس سالانه مجمع اسلو، تسهیل تبادل صریح نقطه نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه حل هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند. 

همچنین برگزاری مجمع اسلو در واقع یک تمرین و تلاش به منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع و تم مطرح در هر رویداد در نظر گرفته شده معمولا خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سوالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتا رویکردهایی جدید و یا غیر متعارف را برای کنترل منازعات و چالش ها پیشنهاد وارایه می کند. 

نظرات بینندگان