arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

دعوای قطر و عربستان در واشنگتن درباره لیست‌ درخواست‌ها از دوحه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز گذشته واشنگتن میزبان وزیران خارجه عربستان و قطر به طور جداگانه بود، اما گویی هنوز دو طرف برای ادامه اختلافات مصمم هستند به طوریکه وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، هیچ مذاکره‌ای با قطر درباره لیست درخواست‌ها صورت نخواهد گرفت، موضعی که قطر به آن واکنش نشان داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در دیدار با تعدادی از خبرنگاران در واشنگتن گفت: با قطر هیچ مذاکره‌ای درباره لیست درخواست‌ها انجام نخواهد گرفت و قطر باید دست از حمایت از تروریسم و تندروی بردارد.
 
الجبیر تاکید کرد: کشورهای عربی که تصمیم به تحریم قطر گرفتند قصد ندارند با آن درباره لیست درخواست‌ها وارد مذاکره شوند و قطر باید این لیست را به طور کامل اجرا کند.
 
وزیر خارجه عربستان تصرح کرد: ما دیدگاه خود را مطرح کردیم و گام‌های لازم را برداشتیم و مساله دیگر به قطری‌ها بازمی‌گردد آنها باید راه و روش‌شان را عوض کنند. به مجرد اینکه این کار را بکنند همه چیز به سمت حل مشکل می‌رود اما اگر کاری نکنند در انزوا می‌مانند.
 
وی افزود:‌ قطر اگر خواهان بازگشت به شورای همکاری خلیج فارس است می‌داند باید چه کار کند.
 
این لیست شامل ۱۳ درخواست از دوحه است تا به بحران تحریم وقطع رابطه پایان دهد. دوحه ۱۰ روز فرصت دارد به این لیست پاسخ دهد.
 
این در حالی است که قطر این لیست درخواست‌ها را غیرمنطقی خوانده و گفته که حاکمیتش را نشانه گرفته‌اند.
 
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در واکنش غیرمستقیم به اظهارات الجبیر درباره لیست‌ درخواست‌ها  گفت: ارائه لیست درخواست‌هایی که هیچ جای بحث ندارند براساس اصول روابط بین‌الملل نیست و غیرقابل مذاکره است.
 
وزیر خارجه قطر بعد از دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود در واشنگتن گفت: در حال حاضر مذاکره‌ای درباره این درخواست‌ها صورت نگرفته و ادعاهای این کشورها علیه قطر باید با دلیل و مدرک باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: درخواست‌ها بعد از ادعاها مطرح شده و باید اثبات شود آیا در اینجا اشتباهی نشده است.
 
عبدالرحمان افزود:‌ دوحه، اگر طرف‌های دیگر بخواهند، آماده مذاکره سازنده برای حل بحران است و اگر ادعایی است باید درباره آن مذاکره شود.
 
وزیر خارجه قطر تاکید کرد: با واشنگتن درباره اینکه درخواست‌هایی که از قطر شده باید عقلانی باشند، توافق وجود دارد. هر آنچه ارائه شده ادعاست و باید با سند و مدرک باشد سپس باید بررسی کرد و دید که آیا درخواست‌های مطرح شده منطقی و قابل اجرا هستند یا نه. بدون این بررسی کل این درخواست‌ها از نظر ما رد شده است.
نظرات بینندگان