arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

احتمال موافقت دیوان عالی آمریکا با فروش آثار باستانی ایران برای پرداخت غرامت

دیوان عالی آمریکا با بررسی پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار در سرزمین اشغالی از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیوان عالی آمریکا با بررسی پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار در سرزمین اشغالی از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، دیوان عالی آمریکا روز سه شنبه با بررسی پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار 1997 بیت المقدس از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد.

قرار است این دادگاه در جلسه سالانه خود که ماه اکتبر برگزار می شود تصمیم نهایی خود را درباره اینکه آیا قربانیان این حادثه می توانند از محل فروش اموال و آثار باستانی ایرانی 71 میلیون و 500 هزار دلار غرامت دریافت کنند یا خیر اعلام کند.

از جمله این آثار و اشیا می توان به کوزه‌، زیور آلات و دو لوح خشتی ایران متعلق به دوره هخامنشی و عیلامیان اشاره کرد که در حال حاضر در اختیار دو موزه در ایالت شیکاگوی آمریکا قرار دارند.

سال گذشته دادگاه تجدید نظر شیکاگو به نفع دولت ایران رای داد و از فروش آثار باستانی جلوگیری کرد اما اکنون شاکیان پرونده خواستار تجدید نظر شده اند.

انستیتو شرق شناسی دانشگاه و موزه تاریخ طبیعی شیکاگو، دو موزه‌ای هستند که این آثار را در اختیار دارند مدعی مالکیت آن هستند. در مقابل ایران خواستار بازگرداندن این آثار به داخل کشور است. قربانیان انفجار 1997 نیز با این استدلال که آثار متعلق به ایران است خواهان حراج آنها برای دریافت غرامت هستند.

در پی سه انفجار همزمان در سال 1997 در بیت المقدس پنج نفر کشته و چندین تن از جمله هشت آمریکایی زخمی شدند.

ادعا می‌شود سه عضو حماس عامل این انفجارهای انتحاری بوده اند. برخی از قربانیان، ایران را به حمایت از حماس و «تروریسم» متهم می‌کنند و خواستار دریافت غرامت از اموال کشور هستند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان