arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۱۲ تير ۱۳۹۶

نماینده ترکیه: احداث سد ایلیسو بر توفان های گردوغبار تاثیر ندارد / ما به تحولات در پایین دست بی اعننا نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ترکیه در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تهران ضمن دفاع از احداث پروژه سدسازی در جنوب شرقی این کشور گفت: تا هنگامی که بر اساس آمار و نتایج علمی منشاء گرد و غبارهای منطقه ای مشخص نشود، اعتقاد ما راسخ و تغییر ناپذیر است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، متخصصان و کارشناسان یکی از دلائل مهم ایجاد گرد و غبار به طور خاص در مناطق غربی کشورمان را احداث سد ایلیسو در جنوب شرق کشور ترکیه می دانند چراکه این سد سبب انحراف آب های دجله و فرات است و علت اصلی ایجاد گرد و غبار در خوزستان محسوب می شود.
 
به گفته کارشناسان، این سد از ظرفیتی معادل سه برابر بزرگ‌ترین سد ایرانی یعنی کرخه برخوردار است و از ورود همه 56 درصد حجم آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شد، جلوگیری کرده و مسائلی همچون بیابان زایی و خشکسالی در کشور عراق را به دنبال داشته است.
 
توفان های گرد و غبار، مشکلی است که قرار است در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل های عملی» که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیران و نمایندگان 43 کشور جهان در تهران آغاز شد، مورد بررسی قرار گیرد؛ فضلی چرمان به عنوان نماینده کشور ترکیه و رئیس هیات ترکیه ای نیز از شرکت کنندگان در این همایش است.
 
چرمان امروز در حاشیه گشایش کنفرانس بین المللی گردو غبار در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص تاثیر احداث سد ایلیسو بر وضعیت خشکسالی و گرد و غبار در منطقه، چنین تاثیراتی را ادعاهای بی پایه و اساس دانست و گفت: ما از همایش ها، گفتمان ها و گفت و گوها استقبال می کنیم، اما خواهش می کنیم بدون مطالعه از ما انتقاد نشود.
 
مدیرکل منطقه جنوب آسیا در وزارت امور خارجه ترکیه افزود: ما اعتقادی نداریم که بروز گرد و غبار و طوفان های گرد و غباری در منطقه نتیجه پروژه های سد سازی ترکیه (گاپ) است، هیچ داده، تحقیق و یا اطلاعات ملی در حمایت از این مسئله وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: هنگامی که ما برای احداث سدسازی در ترکیه تصمیم گیری می کنیم، دقت داریم که به هیچ وجه آسیبی به برادران همسایه خود وارد نشود و پیش از شروع احداث این سدها تحقیقات جامعی در خصوص تاثیرات زیست محیطی آن نه تنها در ترکیه بلکه در کشورهای همسایه انجام داده ایم.
 
وی اظهار کرد: به نظر من مطالبی که در خصوص تاثیر زیست محیطی این سدها بر کشورهای پایین دست مطرح می شود، نادرست است.
 
رئیس هیات ترکیه ای در کنفرانس بین المللی مقابله با گردو غبار با این تاکید که باید در سطح منطقه صحبت شود، افزود: خواهش می کنم انگشت اتهام به سوی ما گرفته نشود، اگر می خواهید همکاری های مثمرثمری صورت بگیرد، بایستی بحث ها و مذاکراتی که انجام می شود، عاری از هرگونه سرزنش طرف مقابل و با حسن نیت باشد.
 
چرمان در ادامه با تاکید براین که ترکیه برای پر شدن مخازن پشت سد ایلیسو به دو تا پنج سال زمان نیاز دارد، در عین حال گفت: ما در این مدت حقآبه پایین دست را به طور کامل متوقف نمی کنیم و تصمیم گیری در این زمینه به نوع سد بستگی دارد؛ این یک واقعیت اساسی است که پرشدن مخازن زمان بر است.
 
رئیس هیئت ترکیه ای همچنین گفت: مخازن سد اگر کل آب را قطع کنیم در دوسال، اگر 50 درصد آب را رها کنیم در چهارسال و اگر 25 درصد آن را رها کنیم در 8 سال پر خواهد شد.
وی تاکید کرد: این فرضیات می تواند بگوید چه زمانی برای پرشدن مخزن لازم است تا حقآبه پایین دست تامین شود. از سوی دیگر ما به تحولات در پایین دست بی اعننا نیستیم.
 
چرمان در عین حال گفت: قطعا در یکی دو سال اول که باید مخازن پشت سد پر شود، تاثیراتی روی کشورهای پایین دست خواهد داشت و این یک واقعیت است، اما زمانی که بازه زمانی دو تا 5 ساله برای پر شدن مخازن پشت سد تمام شد، حتی نقش مثبتی برای مناطق پایین دست ایفا خواهیم کرد.
 
وی توضیح داد: زمانی که یک یا چند کشور پایین دست با خشکسالی مواجه شوند، می توانیم میزان آب مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم.

چرمان همچنین در خصوص تاثیرات احداث سد ایلیسو در کشور عراق نیز گفت: ما در حال مذاکره با عراق هستیم، اما مسئله ای که بایستی به آن توجه شود، امنیت منطقه است، اکنون عراق و سوریه در آتش هستند و دولت این کشورها نمی توانند به تعهداتشان عمل کنند.

وی با اشاره به حملات تروریست های داعش در منطقه، این طور عنوان کرد: بنابراین حتی اگر توافقات جامع و مستحکمی با کشورهای پایین دست نظیر عراق و سوریه داشته باشیم، دولت های آن کشورها قدرت کافی برای اجرای قراردادها ندارند.

چرمان همچنین در خصوص آثار باستانی در بالادست سد ایلیسوی ترکیه که با آب گیری به زیر آب خواهند رفت، گفت: در این زمینه در ترکیه بسیار صحبت شده است اما برغم مخالفت های انجام شده، ما این پروژه را اجرا کردیم.

وی ادامه داد: کاری که انجام داده ایم این است که یکی از مقبره های باستانی را که از جمله سرمایه های برگشت ناپذیر بود، به دو کیلومتر بالاتر جابجا کردیم تا زیر آب نرود.

چرمان در عین حال با اشاره به این که فعالیت های بشری از قبیل سدسازی قطعا در داخل و خارج هر کشوری تاثیرگذار خواهد بود، گفت:البته سد در کنار خودش منافع و مزایایی نیز ایجاد می کند، این تنها در ترکیه نیست و درایران هم سدسازی منافع خودش را دارد.
نظرات بینندگان