arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۶

مخالفت ترکمن های عراق با همه پرسی استقلال اقلیم کُردنشین عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 هجران کازانجی نماینده جبهه ترکمن های عراق در ترکیه اعلام کرد که جمعیت ترکمن های کشور عراق مخالف هر گونه تجزیه طلبی و برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کُردنشین عراق هستند.

به گزارش انتخاب، کازانچی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در آنکارا، اعلام استقلال اقلیم کُرد عراق را منجر به ایجاد چنین توقعی برای عرب‌ها، ترکمن ها و یزیدی‌ها و باعث تجزیه کشور عراق دانست.
 
وی ضمن ابراز مخالفت با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کُرد عراق اعلام کرد: وقتی منطقه تقسیم شود و کردها دولت تشکیل دهند، عرب ها، ترکمن ها و یزیدی ها نیز خواهان استقلال خواهند شد.
 
وی اظهار کرد: اگر آتش اختلافات شیعه و سنی در منطقه شعله ور شود، کسی نمی تواند آن را کنترل کند و ما خواهان اتحاد و یکپارچگی عراق هستیم.
 
وی عملیات آزادسازی موصل و رقه را پایان کار داعش دانست و گفت: مردم منطقه متوجه تحولات پیرامون هستند و می دانند که داعش توسط چه کسانی ایجاد و حمایت می شود.
 
وی به طور غیرمستقیم آمریکا را عامل اصلی ایجاد و تقویت داعش خواند و افزود: مداخله نظامی آمریکا در عراق باعث مرگ یک میلیون نفر بیگناه شد.
 
وبسایت رسمی اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود یک ماه پیش بدون حضور دو حزب سیاسی، در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار کنند.
 
خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.
 
این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان