arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

خودروهای فرسوده از ناوگان خارج می‌شوند / نیمی از صندلی‌های ناوگان حمل و نقل مسافر خالی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج می شوند گفت: سن فرسودگی و جمع آوری اتوبوس و مینی بوس با مصوبه هیات وزیران 15 سال، سواری کرایه 10 سال و باری 25 سال است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حمیدرضا شهرکی ثانوی در نخستین نشست کارگروه ارتقاء سطح حمل و نقل منطقه جنوب شرق کشور در منطقه گردشگری باغ شاهزاده ماهان در جمع خبرنگاران افزود: سهم تصادفات سیستم حمل و نقل عمومی کشور تنها 6 درصد از تصادفات است و مابقی توسط وسایل نقلیه شخصی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه حرکت به موقع ناوگان حمل و نقل مسافر بخشی از استاندارد کار است، گفت: نیمی از صندلی های ناوگان حمل و نقل مسافر خالی است و با توجه به هزینه ها، مسافرت برای این خودروها صرفه اقتصادی ندارد و برخی از رانندگان می خواهند ظرفیت بیشتری فروش بلیط داشته باشند و به همین علت تاخیر می کنند.

شهرکی اظهار کرد: تاخیر اتوبوس از پایانه تشریفاتی دارد که باید متناسب سازی شود بخشی از تاخیر به علت نظارت ها، ارسال اطلاعات، معاینه فنی و بررسی اسناد است و تاخیر بیش از حد تخلف محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در بخش زیادی از ایام سال در فروش بلیط عرضه بیش از تقاضا است و باید رانندگان به سمت خدمات در مسیرهای کوتاه تر بروند و شیوه های فروش بلیط ارتقاء داده شود و می توان از طریق تلفن همراه، سامانه پیام کوتاه، کیوسک، آژانس های داخل شهر مراحل رزرو و فروش بلیط را انجام داد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: باید گرایش مردم را به استفاده از ناوگان عمومی برد و برای این کار باید تفاهم هایی با حوزه گردشگری در استان ها، دستگاه های دولتی و تشکل های صنفی صورت گیرد تا ناوگان عمومی دوباره فعال شود و مسیرهای سرویس دهی جدید در کارخانجات و شهرک ها شناخته و فعال شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر تسهیلات متفاوتی پرداخت می شود و بخشی از این تسهیلات از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که هم اکنون برای نوسازی مینی بوس و ون تسهیلات 70 درصد با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود پایین پرداخت می شود.

وی افزود: برای توسعه حمل و نقل روستایی نیز تسهیلات و واگذاری سمند با 25 میلیون اعتبار و سود چهار درصد به متقاضیان در حال پرداخت است و متقاضیان می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند. خودروهای فرسوده بسته به میزان اعتبارات و پیش بینی اعتبار در بانک ها و بخشی از منابع سود تسهیلات، حمایت های وزارت نفت، در قالب سود تسهیلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و بر اساس سقف تعداد تیراژ خودرو از طریق اتحادیه ها و شرکت ها جمع آوری می شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر اهمیت ایمنی مسافران در ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (از طریق دفتر تخصصی ایمنی و ترافیک)، مجموعه تشکل های صنفی و بهره برداران این بخش با نظارت به ورود خودرو در بازار فروش بر مسائل مختلف از جمله ایمن سازی خودروهای تولید شده نظارت می کنند.

وی گفت: از حیث مطلوبیت بهره برداری خودرو و رعایت ضوابط نیز تولید خودرو زیر نظر دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

شهرکی با بیان اینکه تعداد شرکت ها و موسسات حمل و نقل مسافربری در کشور، 2 هزار و 151 شرکت اتوبوس و مینی بوس رانی و ترکیبی است، گفت: سهم استان کرمان 106 شرکت فعال و پنج درصد از کل کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز با بیان اینکه روش های نوین در فروش بلیط حمل و نقل مسافر کرمان اجرایی می شود گفت: تهیه بلیط اینترنتی شده و بزودی کیوسک هایی در ترمینال برای خرید بلیط نصب خواهد شد زیرا با انجام این کار فروش آسان و نرخ بلیط ثابت می شود و جارچی ها از پایانه ها جمع آوری می شوند.

به گزارش ایسنا، "خداداد مقبلی" در نخستین نشست کارگروه ارتقای سطح خدمات شرکت های مسافربری جنوب شرق کشور در کرمان با بیان اینکه انجمن ها و شرکت های مسافربری با وجود رکود و افت مسافران توان مالی پرداخت هزینه ها را ندارند گفت: در پایانه مسافربری کرمان بخش خصوصی با شهرداری کرمان مشارکت دارد اما متاسفانه تعهدات برای نگهداری و پرداخت هزینه های این پایانه اجرایی نشده است.

مقبلی افزود: هزینه های بخش خوابگاه و سالن استراحت رانندگان، مسجد، استخدام نیرو در پایانه آدینه کرمان را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه نشست های متفاوتی برای بهبود وضعیت ترمینال مسافربری این شهر برگزار کردیم گفت: به لحاظ قانونی شهرداری از فروش بلیط و ورودی پایانه سهم می برد و در مقابل وظیفه نگهداری از ترمینال کرمان را برعهده دارد و باید هزینه هایی را نیز پرداخت کند.
 
وی افزود: شرکت های مسافربری با ارتباط بیشتر با رسانه ها ضعف تبلیغاتی خود را جبران کنند.

مقبلی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: 2 کمیسیون برای رسیدگی به تخلفات رانندگان و انجمن ها و شرکت ها هر هفته در این اداره کل برپا می شود و مطابق قانون بررسی می شود و مردم می توانند با اطلاع به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شکایت های خود را اعلام کنند. تاخیر رانندگان تخلف است و در کمیسیون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بررسی می شود.
نظرات بینندگان