arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

مقام پیشین آمریکایی: هدف از بازرسی سایت های نظامی نباید مچ گیری باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با ادامه تلاش های دولت ترامپ برای مانع تراشی درمسیر برجام و طرح بازرسی از سایت های نظامی ایران، یک مقام پیشین آمریکایی با انتقاد از این اقدام گفت: نباید هدف از بازرسی سایت های نظامی 'مچ گیری' باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، در حالی که دولت ترامپ در ادامه تلاش های خود برای مخدوش کردن برجام به تازگی بازدید از سایت های نظامی ایران را به منظور متهم کردن کشورمان به نقض این توافق در دستور کار خود قرار داده است، «مارک فیتزپاتریک» مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا از این اقدام دولت آمریکا انتقاد کرد.
 
رئیس جمهوری آمریکا که هفته پیش با بی میلی و تحت فشار برخی از مشاوران بلندپایه اش پایبندی ایران به برجام را تایید کرد، قصد دارد با پیش کشیدن درخواست بازدید از سایت های نظامی، ایران را در دو راهی پذیرش بازرسی و یا متهم شدن به نقض برجام قرار دهد.
 
فیتزپاتریک در پیامی توییتری با اشاره به این موضوع که برای اولین بار از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام شد، نوشت: بسیاری از خروجی هایی که این خبر را بازنشر کردند، بخش مهمی از آن را حذف کردند.

به نوشته فیتزپاتریک، بخش سانسور شده این است که 'اگر ایران از پذیرفتن بازرسی ها سرباز زند، ترامپ زمینه ای خواهد یافت که ایران را ناقض توافق هسته ای بخواند.'

رئیس موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، درخواست بازرسی را در صورتی موجه دانست که آمریکا شواهدی از نقض برجام از سوی تهران داشته باشد، نه اینکه بخواهد 'ایران را در تله بیاندازد'.

وی علیرغم تاکید بر اینکه نمی توان سایت های نظامی ایران را از دسترسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای مستثنا کرد، منحرف کردن رویه قانونی برای این کار را غیرقابل پذیرش دانست.

فیتزپاتریک در پایان خاطرنشان کرد که نباید تصویر'مچ گیری' از بازرسی سایت های نظامی از سوی آژانس ارائه شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز در گزارشی از تلاش آمریکا برای قانع کردن اعضای اروپایی گروه 5+1 برای بازرسی از سایت های هسته ای ایران خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از مقام های دولتی آمریکا که نامشان ذکر نشده بود، نوشت: «توماس شنون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا درخواست بازرسی از برخی سایت های نظامی ایران را به کمیسیون مشترک نظارت بر توافق هسته ای ارائه کرده است.

ترامپ قصد دارد با سوء استفاده از درخواست بازدید و متهم کردن کشورمان به نقض برجام، از فشار بین المللی برای پایبند ماندن آمریکا به این توافق شانه خالی کند و به راحتی از آن خارج شود.
نظرات بینندگان