arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

عراقچی: قانون جدید آمریکا ادامه دشمنی های آمریکاست/ برجام قرار نبود بین ایران و آمریکا پیمان مودت ایجاد کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون وزیر امور خارجه گفت: برجام موضوع هسته‌ای را بین ایران و شش قدرت جهانی مدیریت و حل فصل کرده و نباید از آن توقع کاهش دشمنی میان ایران و آمریکا را داشت.

به گزارش انتخاب، سید عباس عراقچی در برنامه نگاه یک با موضوع بررسی بسته جدید تحریمی آمریکا علیه ایران گفت: این قانون جدید کنگره امریکا یک اقدام دشمنانه و خصومت آمیز علیه ایران است و از جهت اینکه در ادامه دشمنی‌های آمریکا است چیز جدیدی نیست.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه قانون جدید کنگره ادامه دشمنی‌های آمریکا با ایران و مقابله ایران با آنها ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود گفتند که آمریکایی‌ها با اصل نظام دشمنی دارند و این دشمنی ادامه خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه برجام قرار نبود این دشمنی میان ایران و آمریکا را کاهش دهد، تصریح کرد: برخی دوستان از دو جناح، برجام را با پیمان مودت بین ایران و امریکا اشتباه می‌گیرند و می‌گویند چرا دوباره تحریم و مصادره اموال صورت گرفته است. برجام منظور این چنین نداشته بلکه موضوع هسته ای را بین ایران و شش قدرت جهانی مدیریت و حل فصل کرده و نباید توقع کاهش دشمنی آمریکا را داشت.

رئیس ستاد پیگیری برجام وزارت امور خارجه با تاکید براینکه ایران واکنش قاطعانه و جدی به مصوبه اخیر کنگره آمریکا خواهد داشت، ادامه داد: ۳۸ سال است که در برابر سیاست‌های سلطه جویانه‌ آمریکا ایستادگی کردیم که رمز پایداری ما است. تا زمانی که امریکا سلطه گر است، این تقابل وجود خواهد داشت و کسی فکر نکند که با برجام تقابل میان این دو کشور کاهش خواهد یافت.

عراقچی کار کنگره را خصمانه توصیف کرد و افزود: آمریکایی‌ها در تحلیل‌های خود می‌گویند که ایران بر اثر برجام قدرتمند‌تر و سیاست‌اش در منطقه تهاجمی‌تر شده است و رفتارش نسبت به امریکا عوض نشده است لذا فکر می‌کنند باید این شرایط عوض شود و در سخنانشان می‌گویند ایران را باید به عقب برگرداند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: ‌ آن‌ها می‌گویند ایران در حال قدرتمند شدن است و از متحدان خودحمایت می‌کند و با کمک به دولت سوریه توانسته حلب را آزاد کند و داعش را از عراق به عقب بشناند و از طرف دیگر توان دفاعی‌اش رو به پیشرفت بوده و در بحث موشکی نیز از تست گذشته و به عملیات رسیده و از امنیت و ثبات لازم برخوردار است از این رو باید سعی کرد ایران را به عقب راند.

عراقچی تصریح کرد: این قانون اخیر که با اجماع هم در کنگره تصویب خواهد شد برای جلوگیری از قدرتمند شدن ایران است و آن‌ها می‌خواهند منافع ایران را از برجام کاهش دهند و با ایجاد فضای سنگین کاری کنند که هزینه همکاری اقتصادی با ایران را برای دیگران بالا ببرند و کسی با ما ارتباط نگیرد.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید براینکه برجام دست و پای کنگره را برای تحریم‌های موضوعی بسته است، اظهار کرد: آن‌ها دیگر نمی‌توانند تحریم‌های نفتی، حمل ونقل و بیمه‌ای را برگردانند بلکه آمده‌اند به بهانه موشکی و حقوق بشر اشخاص بیشتری را مورد تحریم قرار داده‌اند. آن‌ها به دلیل اینکه دیگر نمی‌توانند ایران را موضوعی تحریم کنند از این رو اشخاص را می‌ترسانند.

او با بیان اینکه طبق بندهای ۲۶ ۲۸ و ۲۹ برجام آمریکا و شش کشور دیگر متعهد شده‌اند که از اقداماتی که همکاری‌های اقتصادی با ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انجام ندهند، اضافه کرد: ما معتقدیم در اینجا نقض برجام شکل گرفته چرا که در چند برجام آمده که باید با حسن نیت عمل کرد.
نظرات بینندگان