arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

یو اس ای تودی: زورگویی‌های ترامپ او را منزوی کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی نوشت تاکتیک‌های خشونت آمیز رئیس جمهور آمریکا علیه هم حزبی‌هایش در سنا، باعث انزجار جمهوریخواهان شده و ترامپ را در حاشیه قرار داده است.

به گزارش انتخاب، روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی نوشت تاکتیک های قلدرانه و خشونت آمیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سنا برای هم حزبی های جمهوریخواه او در سنا که اخیرا مجبور شده اند به نفع طرح خدمات درمانی پیشنهادی ترامپ و علیه اوباماکر رای بدهند آن هم در شرایطی که نفوذ سیاسی لازم برای مخالفت در برابر ترامپ را دارند، با نتایج معکوس همراه شده است.

در این گزارش به نقل از «گرانت ریچر» استاد علوم سیاسی آمریکا نوشته شده است که اهمیتی ندارد شخصیت ترامپ تا چه اندازه قوی و غالب باشد، زیرا او در حال حاضر خود را در مسیر خصومت با سنای آمریکا که یک نهاد سیاسی قدرتمند در این کشور به حساب می آید،‌ قرار داده است زیرا سناتورها خود را مستقل می دانند و نمی خواهند تحت فشار قرار بگیرند و به همین دلیل است که در حال واکنش معکوس علیه ترامپ هستند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود به تحولات 2 هفته اخیر در سنای آمریکا اشاره کرده و نوشته است:

«لیزا مرکوفسکی» سناتور جمهوریخواه ایالت «آلاسکا» و رئیس کمیته منابع طبیعی و انرژی سنا، به شکست لوایح تحت حمایت ترامپ برای لغو اوباماکر کمک کرد آن هم با وجود اینکه دولت ترامپ او را تهدید کرده بود که رای او به عدم لغو اوباماکر می تواند آینده اقتصادی آلاسکا را به خطر بیندازد.

«چاک گرسلی» سناتور جمهوریخواه ایالت «آیووا» و رئیس کمیته قضایی سنا نیز صراحتا اعلام کرد که اگر ترامپ «جف سشنز» دادستان کل فعلی آمریکا را از سمتش برکنار کند، کمیته او به نامزد پیشنهادی ترامپ برای جانشینی سشنز رای نخواهد داد.

این در حالیست که ترامپ از سشنز که خود را از تحقیقات درباره تبانی احتمالی میان ستاد انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا با مقامات روس کنار کشیده، عصبانی است و او را هدف حملات سختی قرار داده است.

«جاشوا هودر» عضو ارشد موسسه امور دولتی در دانشگاه «جورج تاون» می گوید حیرت آور است که رئیس جمهور آمریکا فکر می کند به کار گیری این نوع کمپین زور و فشار که صرفا باعث انزجار و پس زدن سناتورها می شود، می تواند آنها را پای میز مذاکره بکشاند.

«جیمز توربر» دانشمند مسائل سیاسی و نویسنده کتاب «رقیبان قدرت: روابط کنگره و ریاست جمهوری» می گوید تاکتیک های ترامپ منعکس کننده فهم غلط و جدی او از جدایی قدرت ها و این حقیقت است که بر اساس قانون اساسی آمریکا، قوه مجریه و شاخه قانونگذاری (مجلس) با یکدیگر برابر هستند.

بر اساس این گزارش، تاکتیک های احمقانه، ناشیانه و فاقد مهارت ترامپ نه تنها هیچ حس وفاداری ای را در سناتورهای جمهوریخواه به وجود نمی آورد بلکه می تواند انگیزه ای شود برای این سناتورها تا راه خود را بروند.

توربر در ادامه اظهارات خود به اقدام اخیر سنای کنگره آمریکا در تصویب تحریم های اقتصادی جدید علیه روسیه با وجود مخالفت های ترامپ اشاره کرد و گفت ترامپ این طرح را که در اعمال قدرتش محدویت ایجاد می کند،‌ با اکراه امضا کرد.

این دانشمند مسائل سیاسی معتقد است که در حالیکه رهبران مجلس نمایندگان و سنا هر کدام در حال پیگیری دستور کار خود هستند و تلاش می کنند تا جایی که می توانند ترامپ را نادیده بگیرند، رئیس جمهور آمریکا بیشتر و بیشتر در حال منزوی شدن و به حاشیه رانده شدن است.

یو اس ای تودی به نقل از توربر نوشت که کاهش اعتبار و محبوبیت ترامپ،‌ سناتورها را برای حفظ استقلالشان از ریاست کاخ سفید جسور کرده است.

این در حالیست که نتایج تازه ترین نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه «کوئینیپیاک» نشان می دهد تنها 33 درصد از آمریکایی ها از عملکرد شغلی ترامپ راضی اند.

توربر با تاکید بر اینکه ترامپ در جایگاهی نیست که الهام بخش ترس و یا احترام باشد،‌ گفت که بهتر است ترامپ دست از توئیت کردن بردارد و بی سر و صدا با سناتورها همکاری کند و به اتحاد برسد و تا جایی که می تواند از سناتورها حمایت کند حتی اگر گاهی اوقات کاملا با آنها توافق نظر نداشته باشد.

با این حال، «اریک هرزیک» رئیس بخش علوم سیاسی دانشگاه نوادا می گوید که از دیدگاه او، خودخواهی ترامپ به او اجازه نمی دهد تا چنین رویکردی در قبال سناتورها در پیش بگیرد. هرزیک می گوید ترامپ فکر می کند که او واقعا مسئول است و سنا باید صرفا هر چه ترامپ می گوید، انجام دهد.

«جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا نیز که به لغو اوباماکر که خواسته ترامپ بود، رای منفی داد، اخیرا در سخنرانی خود تاکید کرده است که سناتورها زیردست رئیس جمهور نیستند و نباید از کاخ سفید دستور بگیرند.

این در حالیست که ترامپ پیشتر سعی کرده است تا از طریق تماس های تلفنی با مک کین، با او لابی کند و رای مثبت او را برای لغو اوباماکر بگیرد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان