arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

آيت‌الله شاهرودي: ‌تركيه در تحولات منطقه ‌به نفع ‌اسلام ليبرالي نقش‌آفريني مي‌كند

رئيس سابق قوه قضاييه تأكيد كرد كه نقش‌آفريني ‌تركيه در تحولات منطقه ‌به نفع مديريت اسلام ليبرال مآب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس سابق قوه قضاييه تأكيد كرد كه نقش‌آفريني ‌تركيه در تحولات منطقه ‌به نفع مديريت اسلام ليبرال مآب است.

به گزارش فارس، آيت‌الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي عصر امروز چهارشنبه در ديدار اعضاي هيئت رئيسه و شوراي مركزي فراكسيون بيداري اسلامي مجلس، تشكيل فراكسيوني براي پيگيري موضوعات سياسي و اجتماعي اسلامي را كاري بسيار خوب و در چارچوب اهداف و سياست‌هاي نظام ارزيابي كرد و خواستار فعال شدن اين كميسيون در عرصه تبيين ابعاد بيداري اسلامي و توطئه‌هاي دشمنان عليه قيام ملت‌هاي منطقه شد.

وي افزود: مجلس خانه ملت است و نمايش سياسي همه جريانات و گروه‌هاي داخل جامعه در مجلس وجود دارد و ايجاد فراكسيون‌هايي براي پيگيري موضوعات اساسي جهان اسلام از ضروريات بوده و به نفع نظام است.

رئيس سابق قوه قضائيه گفت: مجالس دنيا بيشتر شكل حزب و تشكيلات حزبي دارد كه اين موضوع با فرهنگ اسلامي و فرهنگ شيعه و جامعه ما تناسب ندارد ولي ايجاد تجمع‌ها و جمعيت‌ها كار بسيار خوبي است و آثار و بركاتي در زمينه ايجاد رقابت و فعال كردن مردم و گروه‌ها و بالفعل كردن امكانات و استعدادهاي اجتماعي دارد.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي افزود: اگر نظام حزبي را قبول نكنيم، تجربه جمهوري اسلامي نشان داد كه مي‌توان با ايجاد جمعيت‌ها و تجمع‌هايي كه به كل نظام و جريان اصلي انقلاب و رهبري و اصول پايبندند و دنبال انشقاق و انفصال در صفوف وحدت نيستند، از جنبه‌هاي مثبت كاركرد حزبي استفاده كرد.

وي ادامه داد: همانطور كه برخي تشكل‌ها كاركرد صنفي دارند، مي‌توان جمعيت‌هايي ايجاد كرد كه مسائل سياسي را به صورت تخصصي و حرفه‌اي در چارچوب نظام اسلامي فعاليت‌ كنند و ايجاد فراكسيون بيداري اسلامي از نمونه اين تشكل‌ها و جمعيت‌هاست.

اين مرجع تقليد اظهار داشت: اهميت دادن و اولويت‌دادن به بيداري اسلامي از اهداف سياسي نظام اسلامي و حركتي مورد توجه نظام و رهبري و حركتي اسلامي است و برنامه‌هاي كاري آن در واقع همان مانيفست احزاب سياسي است كه بايد در اين زمينه خيلي با تدبير و دقيق عمل كنيد.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي افزود: احياي اسلام در جهان هدف اصلي امام بود و مسأله اصلي نظام است و خصوصا با مسائلي كه امروز در منطقه و جهان رخ داده، ديگر دنبال آن نيستيم كه جمهوري اسلامي در يك سرزمين محدود جغرافيايي ايران بماند بلكه بعد از 30 سال دنبال آن هستيم كه اسلام در سراسر دنيا احيا و حاكم شود.

وي اضافه كرد: چالش امروز ما هم اينست و مشكل داخل كشور نيست، بلكه چالش با استكبار و در رأس آن آمريكا در كل جهان اين است كه اسلام در همه نقاط دنيا احيا و حاكم شود و اين كار عظيمي است و در آن مسائل سياسي و اجتماعي متنوعي وجود دارد كه اگر هر بخش آن را مجموعه‌اي در دستور كارش قرار دهد، خدمت كرده است.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي تصريح كرد: تحولاتي كه پيش آمده، زمينه و مقدمات صدور انقلاب به كل دنياست و كارهاي زيادي مي‌توان در اين زمينه هم در داخل كشو و هم در مناطقي كه بيداري اسلامي در آن مناطق رخ داده، قبل از آنكه دشمن از اين تحولات بهره‌گيري كند، انجام داد.

وي افزود: دشمن دنبال موج‌سواري است و هنگامي كه مي‌بيند طاغوت‌هايي كه دست‌نشانده آنها بودند، يكي يكي در حال سقوط هستند، سعي مي‌‌كند سوار موج شود و به طرق مختلف بيداري ملت‌ها را مديريت كند تا به نفع خودش باشد يا حداقل خيلي به ضررش نباشد.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي بر همين اساس متذكر شد كه دشمن نقشه‌هاي مختلفي هم براي اين كار دارد و فراكسيون بيداري اسلامي مجلس مي‌تواند يكي يكي اين نقشه‌ها و ترفندها را بررسي و درباره آنها روشنگري كند.

"وقتي 70 سال قبل نظام كمونيستي و سوسياليستي در كشورهاي مختلف حتي برخي كشورهاي اسلامي مثل مصر و عراق منتشر و حاكم شد، استكبار غربي بيكار ننشست و چون ديد نمي‌تواند از راه برخورد كاري از پيش ببرد، تلاش كرد با مديريت مساله و كارهايي مانند انجام شبه‌كودتاهاي سوسياليستي نفوذ افكار كمونيستي و سوسياليستي را خنثي و مهار كنند".

اين مرجع تقليد گفت: آنها مي‌خواهند همين كار را با اسلام انجام دهند و از آنجا كه از برقراري ارتباط ميان ملت‌هاي منطقه با جمهوري اسلامي در هراسند، مدل هاي رقيبي براي انقلاب اسلامي در منطقه درست كردند كه اسلام ليبرال مآب است، مانند اسلام تركيه و تلاش دارند آن را جايگزين اسلام ناب كنند.

وي افزود: آنها به همين مقدار بيداري كه رخ داده حساس هستند و نمي‌خواهند مردم منطقه با ايران اسلامي رابطه برقرار كنند و دنبال آن هستند كه با ايجاد يك اسلام آمريكايي و ليبرال منش مسير را منحرف كنند كه اين خيلي خطرناك است و فراكسيون بيداري اسلامي مي‌‌تواند اين موضوع را بررسي و روشنگري كند.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي ادامه داد: من از محدوديت‌هاي وزارت امور خارجه مطلع نيستم اما هنوز ايران به جز نقش آفريني ايدئولوژيك و استراتژيكي كه متعلق به خود انقلاب است، آنگونه كه برخي كشورها مثل تركيه كه فعال‌تر از ما ظاهر شده و به نفع مديريت اسلام ليبرال مآب عمل مي‌كند، نقش و حضور فعالي در تحولات نداريم.

وي خاطرنشان كرد كه تعيين اين نقش يكي از محورهاي مهم كار فراكسيون بيداري اسلامي است كه بايد بررسي كند از چه راه‌هايي مي‌توانيم فعال‌تر در اين عرصه وارد شويم.

رئيس سابق دستگاه قضايي كشورمان روابط فرهنگي را از جمله راه‌هاي نقش آفريني ايران در منطقه عنوان كرد و گفت: مصر خيلي مهم است و مردم اين كشور به خصوص نخبگان آنها ديد خوبي از ايران دارند و شيخ الازهر خيلي به شيعه خوش بين مي‌نگرد و علاقه زيادي به سيدحسن نصرالله دارد و ايشان را فخر عالم اسلام مي‌داند.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي افزود: مردم مصر، بر عكس آنكه نگاه خوبي به ايران دارند، ديد بدي از نظر تاريخي به خاطر حاكميت امپراطوري عثماني نسبت به ترك‌ها دارند و خصوصا با حرف‌هاي اخير وزير خارجه تركيه كه بحث احياي امپراطوري عثماني را مطرح كرد، به آنها خيلي حساسيت دارند.

"مردم مصر خيلي روحيه ضد آمريكايي و ضد اسرائيلي دارند ولي تركيه كه با اسرائيل رابطه دارد و هم پيمان آمريكاست، حالا با يك كار ظاهري متولي جريان مقاومت شده و به جاي ما، طرح و راهكار مي دهد و ما كه سند حمايت از مردم مظلوم فلسطين و جريان مقاومت هستيم و كل نقشه‌هاي استكبار در منطقه را ناكام كرديم، بايد كنار قرار گيريم".

وي همچنين خاطر نشان كرد: شخصيت سيدجمال‌لدين اسدآبادي كه مؤسس و رشد‌دهنده فكر اسلامي و استاد محمد عبده بوده و مرحوم عبده هم استاد حسن البناء پايه‌گذار اخوان المسلمين بوده، مي‌تواند در كنار ظرفيت ارتباط مردم و نخبگان مصر با ايرانيان به عنوان يك ظرفيت بزرگ مورد استفاده قرار گيرد.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي در پايان اصل تشكيل فراكسيون بيداري اسلامي را اقدام مباركي كه مي‌تواند منشاء آثار فراواني باشد، دانست و تاكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي بايد در زمينه‌ توسعه اسلام در كل جهان فعال‌تر باشد و حتي در اين زمينه مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي خوبي كه در منطقه وجود دارد، كمك بگيريم.

به گزارش فارس، پيش از سخنان آيت‌الله هاشمي شاهرودي، سيدشهاب‌الدين صدر نماينده تهران و رئيس فراكسيون بيداري اسلامي گزارشي در خصوص ضرورت تشكيل اين فراكسيون و اهداف و برنامه‌هاي آن كه 170 عضو در مجلس و 35 عضو شوراي مركزي دارد، ارائه كرد.

اين عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي از ديدار با مراجع عظام تقليد و شخصيت‌هاي موثر در عرصه بيداري اسلامي و برگزاري همايشي قريب‌الوقوع براي بررسي شرايط منطقه و تبيين راه‌هاي ترويج گفتمان بيداري اسلامي و ارتباط با رهبران قيام‌هاي مردمي در منطقه به عنوان برنامه‌هاي آتي فراكسيون متبوعش ياد كرد.
نظرات بینندگان