arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

«کلیک یاب»، استارتاپ ۱۰ میلیون دلاری بومی در حوزه تبلیغات آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«کلیک یاب»، استارتاپ ۱۰ میلیون دلاری بومی در حوزه تبلیغات آنلاین 
 
به تازگی مدیرعامل جوان شرکت «کلیک یاب» (یکی از استارتاپ‌های پیشرو در زمینه تبلیغات آنلاین) در مصاحبه‌ای روایتی از موفقیت این شبکه تبلیغات سه ساله ایرانی را تشریح کرده و از ارزش کنونی ۱۰ میلیون دلاری شرکتش سخن گفته است.

نام استارتاپ شاید بیشتر با سایت‌های خرید آنلاین و درخواست خودرو در ایران گره خورده است، اما حوزه فعالیت استارتاپ‌ها بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که در جامعه تصور می‌شود. یکی از این حوزه‌ها «تبلیغات آنلاین» است که شبکه‌های تبلیغاتی در آن فعالیت می‌کنند. بیشتر استارتاپ‌های ایرانی در حال خدمات دهی به کاربران نهایی و عموم مردم هستند،‌ اما بخش دیگری از استارتاپ‌ها به کسب و کار‌ها خدمات می‌دهند. کلیک یاب نیز جزء این دسته از استارتاپ‌ها است که برای شرکت‌ها بستری را فراهم می‌کند که در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به طور هوشمند تبلیغات دهند.

کلیک یاب یکی از اولین استارتاپ‌های موفق حوزه تبلیغات آنلاین است که در طی سه سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است. پویا رجامند مدیر عامل کلیک یاب در مصاحبه اخیر خود با سایت ایرانی و انگلیسی زبان تکراسا با نام «چگونه از ابتدا یک شبکه تبلیغات ۱۰ میلیون دلاری بسازیم؟» از داستان موفقیت کلیب‌یاب گفته است.

شروع کلیک یاب

در این مصاحبه، رجامند ۲۸ ساله از شروع به برنامه نویسی از سن ۱۵ سالگی‌ و فروش اولین استارتاپ خود در سن ۱۸ سالگی گفته است. استارتاپ‌های موفقى همچون شبکه اجتماعی Webzzz و سایت آنلاین طراحی و چاپ تی‌شرت Picuu  نیز در کارنامه رجامند است که آن‌ها را به فروش رسانده است. قبل از شروع کلیک یاب، رجامند به عنوان موسس ای‌نتورک فعالیت می‌کرد اما به دلیل اختلافات با شرکا و تحقق بخشیدن به رویای خود که یک شبکه تبلیغات به روز و بر اساس آخرین استاندارد‌های بین‌المللی بود، این شرکت را ترک کرد و پس از ۸ ماه در سال ۹۳ شبکه تبلیغات خود را تنها با سرمایه اولیه ۷ میلیون تومان، دو کارمند و یک اتاق بسیار کوچک اجاره‌ای به عنوان دفتر راه‌اندازی کرد.
 
نکته جالب توجه این است که در همان ماه اول به دلیل تجربه او در این حوزه، کلیک‌یاب توانست ۲۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. رشد کلیک یاب به حدی بود که پس از گذشت ۶ ماه، فروش آن به ۷۰ میلیون تومان در ماه رسید. در این زمان شرکت ۸ کارمند و ماهانه در حدود ۴۶۳ میلیون بازدید و ۴۲۰ هزار کلیک از تبلیغات داشت. در همین زمان کلیک یاب برنده جايزه VC Cup دانشگاه شریف به عنوان پر رشد‌ترین استارتاپ ایرانی نیز شد.

سرمایه گذاری یک میلیون دلاری پیک برتر بر روی کلیک یاب

پس از برنده شدن در VC Cup شریف، رجامند بعد از برگزارى جلسات متعدد با ۱۵ سرمایه گذار مختلف در سال ۹۵، در انتها توانست با «پیک برتر» به توافق رسيده و سرمایه ۱ میلیون دلاری دریافت کند. این سرمایه طی یک سال و نیم به کلیک یاب تزریق شد تا شرکت بتواند بازار خود را هر چه بیشتر گسترش دهد.

امروزه در جامعه استارتاپی سرمایه مالی به تنهایی کافی نیست و سرمایه هوشمند بیشتر مطلوب استارتاپ‌ها است. گروه رسانه های پیک برتر متشکل از ۳۰ محصول چاپی و دیجیتال و تیم فروش ۶۰۰ نفره آن، ارزش افزوده‌های بسیاری را به غیر از سرمایه مالی برای کلیک یاب به ارمغان آورد ؛ همچنین مهدی رشیدیان،  مدیر ارشد فروش پیک برتر نیز برای تقویت فروش کلیک یاب به این شرکت پیوست.

رشیدیان تنها پس از ۶ ماه توانست فروش کلیک یاب را از ۷۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان برساند. پر واضح است که اگر این سرمایه گذاری از طرف پیک برتر تنها مالی می‌بود و رشیدیان به کلیک یاب نمی‌پیوست این حد از رشد در فروش حاصل نمی‌شد.

ارزش گذاری ۱۰ میلیون دلاری بر روی کلیک یاب

اکنون پس از سه سال و نیم از شکل گیری کلیک‌ یاب و رشد چشم گیر آن این شرکت ۱۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده است. پویا رجامند در مصاحبه با تکراسا در رابطه با ارزش گذاری شرکتش گفت: «اگر بخواهیم کلیک یاب را بر اساس موقعيت برند، سهم بازار و متوسط درآمد ماهانه محاسبه کنیم، کلیک یاب هم اکنون ۱۰ میلیون دلار ارزش دارد.»

این استارتاپ به تازگی توانسته است به نقطه سر به سر برسد و برای دریافت دوره بعدی سرمایه گذاری آماده است تا سهم خود را از بازار نوظهور ۱۵۰ میلیون دلاری سال جاری در تبلیغات آنلاین گسترش دهد. کلیک یاب قصد دارد تا با جذب سرمایه‌گذاری جدید به توسعه مدیا‌های جدید پرداخته و خدمات Ad Exchange و Programmatic Advertising خود را گسترش دهد.

با مشاهده تغییر رفتار کاربران ایرانی و رشد چشم‌گیر ضریب نفوذ اینترنت در کشور و توجه بیشتر برند‌های صاحب نام به تبلیغات آنلاین می‌توان تشخیص داد که آینده تبلیغات در ایران به سمت آنلاین پیش می‌رود. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته سهم تبلیغات آنلاین حتی از رادیو، تلویزیون و رسانه‌های آفلاین هم بیشتر شده و هر روز سهم بیشتری از بازار را کسب می‌کنند. این روند را در فضای آنلاین ایران هم به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
نظرات بینندگان