arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶

سرپرست وزارت نیرو: دولت دوازدهم دولت محیط زیستی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست وزارت نیرو: دولت دوازدهم دولت محیط زیستی است 
سرپرست وزارت نیرو گفت: کاری که دولتهای یازدهم و دوازدهم در رودخانه کشف رود مشهد، دریاچه ارومیه و منابع آب زیرزمینی کل کشور انجام داده اند از مصادیق محیط زیستی بودن این دو دولت است.

ستار محمودی روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال پساب تصفیه خانه خین عرب مشهد به غرب این کلانشهر افزود: مجموعه دولت به این باور رسیده که باید مراقب محیط زیست باشد و از منافع طبیعت استفاده کند نه از خود طبیعت.
 
وی راهبرد دولت را مبتنی بر توسعه پایدار ذکر و بیان کرد: بطور مثال مجموعه آب منطقه ای خراسان رضوی برای اصلاح وضعیت نابسامان رودخانه کشف رود منتظر بودجه نماند و موضوع اصلاح وضعیت نابسامان کشف رود را رها نکرد.
 
سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: مجموعه این تلاشها سبب شد کاری که در اصلاح وضعیت نابسامان کشف رود صورت گرفته برند استان خراسان رضوی در حوزه آب و انتقال پساب شود.
 
وی انتقال پساب تصفیه خانه خین عرب مشهد به ایستگاه پمپاژ پرکند آباد این کلانشهر را بخشی از طرح جامع بلندمدت آب مشهد و با اشاره به اهمیت خدمات رسانی ویژه این کلانشهر گفت: مشهد در وضعیتی قرار دارد که باید برای 25 سال آینده آن طرح و برنامه داشت. به عنوان مثال 25 سال پیش ساخت سد دوستی پایه گذاری شد که هم اکنون شهر مشهد از برکات آن بهره مند است.
 
ستاری طرح انتقال پساب شهر مشهد به غرب آبخوان این شهر را هم جزو طرحهای بلند مدت عنوان کرد که امروز مرحله نخست ساخت آن آغاز شد.
 
وی همچنین بر لزوم استاندارد بودن پسابهای تولیدی و تصفیه خانه ها تاکید و بیان کرد: پساب تولیدی باید با استاندارهای زیست محیطی کشور انطباق داشته باشد.
 
سرپرست وزارت نیرو افزود: این طرح گرچه در ابتدا با افق تامین 35 تا 40 میلیون مترمکعب آب کلید خورده ولی بخشی از طرح بزرگ آبرسانی به کلانشهر مشهد است.
 
وی گفت: وزارت نیرو نیازمند است که از یک سو برای تامین منابع آب مشهد ظرفیت ایجاد کند و از طرف دیگر شیوه های مدیریت مصرف را اصلاح نماید.
 
یک میلیون و 80 هزار مشترک آب و 670 هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند. بر این اساس 9/99 درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری کلانشهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آبرسانی و 57 درصد آن تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب مورد نیاز شهر مشهد از 370 حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تامین می شود.
 
همچنین در خراسان رضوی یک میلیون و 750 هزار نفر تحت پوشش شبکه آب و 420 هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. شبکه فاضلاب در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و گلبهار در دست اجرا است و 50 درصد جمعیت این شهرها تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند. شبکه فاضلاب در شهرهای تربت جام، تایباد، گناباد، قوچان، طرقبه شاندیز و کاشمر نیز در دست اجرا است. آب مورد نیاز این استان از 406 حلقه چاه تامین می شود که شامل شش درصد چاههای کشور است. طول خطوط انتقال آب در خراسان رضوی هزار و 763 کیلومتر و طول شبکه فاضلاب آن هزار و 218 کیلومتر است. چهار تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 55 هزار مترمکعب در شبانه روز در این استان در مدار بهره برداری قرار دارند.
نظرات بینندگان