arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
«انتخاب» گزارش می دهد؛

تحقیق و تفحص از شهرداریِ قالیباف کلید خورد / شورای شهر تهران در جستجوی پاسخی برای این سئوال است: آیا همانطور که اصولگرایان ادعا می کنند، قالیباف بی نظیر بوده و تهران را زیرو رو کرده است؟ / رسولی: با جرات و جسارت نتایج را در اختیار مردم قرار خواهیم داد

این اولین بار نیست که تلاش هایی برای شفاف سازی این مدیریت در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است. پیش از این در 14 شهریورماه سال گذشته، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران طرح "تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران" را مطرح کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیق و تحفص از شهرداریِ قالیباف کلید خورد / شورای شهر تهران به دنبال پاسخی برای این سئوال است: آیا آنگونه که اصولگرایان می گویند، قالیباف بی نظیر عمل کرده است؟

اعضای شورای شهر تهران در دور پنجم در تلاش هستند تا عملکرد 12ساله قالیباف را به دور از هرگونه حب و بغض بررسی کنند و خروجی این بررسی را هر چه که باشد مثبت یا منفی در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

به گزارش سرویس شهری «انتخاب»، دو فوریت "ارائه گزارش 100 روزه سند تغییر و تحول مدیریت شهری" در جلسه پیش با اکثریت رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید تا نخستین گام های مدیریت شهری کنونی برای شفاف سازی عملکرد پر حرف و حدیث 12 ساله مدیریت محمدباقر قالیباف رسما آغاز شود.

این اولین بار نیست که تلاش هایی برای شفاف سازی این مدیریت در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است. پیش از این در 14 شهریورماه سال گذشته، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران  طرح "تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران" را مطرح کردند. با این حال، این طرح با مخالفت اعضای اصولگرای شورا، رای لازم را کسب نکرد و در نهایت اعضا به طرحی به نام "نظارت و بررسی" رای دادند. استدلال اعضای مخالف برای رد این طرح این بود که در قانون شوراها چیزی به نام تحقیق و تفحص وجود ندارد، از این رو فرمانداری با خواسته شورا مخالفت خواهد کرد. البته طرح مصوبی نیز به دلیل جو حاکم  خروجی مفیدی نداشت و شهرداری هرگز نسبت به چرایی املاک واگذار شده پاسخ صریح و روشنی به شورا ارائه نکرد.

حال در نخستین روزهای فعالیت از دور پنجم شورای شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران درصدد شفاف سازی هستند و دو فوریت ارائه گزارش 100 روزه سند تغییر و تحول مدیریت شهری را تقدیم هیات رئیسه کردند و با ارائه توضیحات، سایر اعضای شورای شهر را با خود همراه کردند.

به طور کلی شاید بتوان طرح مذکور را به نوعی تحقیق و تفحص از شهرداری دانست اما حسن رسولی عضو شورای شهر تهران با رد این مساله به خبرنگار «انتخاب» می گوید: «مساله تحقیق و تفحص در شهرداری تهران مطرح نیست بلکه ما طرح تهیه و تنظیم سند تغییر و تحول شهرداری پس از 12 سال مدیریت آقای دکتر قالیباف و انتقال آن به دکتر نجفی را در دست تهیه داریم، این طرح گزارش پایه است و داده های آن تصویر واقعی از حوزه های گوناگون شهرداری را به نمایش می گذارد زیرا عده ای عمکرد 12 ساله گذشته را بی نظیر و عده ای سیاه نمایی می دانند و شورا به دنبال این است بداند، کدام تصویر درست است.»

اگرچه اعضای شورای شهر از به کار بردن عنوان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پرهیز می کنند اما به نظر می رسد این امر به طور نامحسوس در حال انجام است، از این رو این احتمال به طور جدی مطرح می شود که طرح مذکور با جنجال سازی هایی از سوی جریان اصولگرا مواجه شود. رسولی در پاسخ به سئوالی در این رابطه می گوید: «شورای شهر در عملکرد کمتر از یک ماهه خود اثبات کرده است راسا تصمیم گیری می کند. اعضای شورا قسم خورده اند با مردم شفاف باشند و بر سر قسم شان خواهند ماند»

این عضو شورای شهر می افزاید: «تا پیش از اتمام بررسی ها و کسب نتایج باید از هرگونه قضاوت و گمانه زنی های خوش بینانه یا بدبینانه پرهیز کنیم بدون شک بعد از تهیه اطلاعات پایه واقعیت هرچه باشد؛ مثبت یا منفی با جرات و جسارت در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.»

نقاط ابهام و علامت های سئوال بسیاری در ذهن ناظران و فعالان حوزه شهری در مورد عملکرد قالیباف وجود دارد. بعنوان مثال، بر اساس اطلاعات موجود، شهرداری تهران در طول 12 سال گذشته 113 هزار میلیارد تومان بودجه را در بخش های مختلف هزینه کرده است، از این رو لازم است مشخص شود این بودجه در چه سرفصل هایی و به چه صورت هزینه شده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار «انتخاب» می گوید: قراربود «پیش از آغاز به کار رسمی شورای شهر تهران گزارشی از وضع موجود شهرداری تهران به مردم ارائه شود، علت اينكه شورا گزارشي به شهروندان ارائه نكرد این نبود که شهرداری و مدیران قالیباف با ما همکاری نمی کردند، ما از مدیران دعوت می کردیم و همه می آمدند و گزارش نیز ارائه می کردند، اما از ابتدا بحث این بود اطلاعات را از چند منبع احصا کنیم که قابل مقایسه باشد و اعتبار سنجی کنیم اما در دوران فعاليت غيررسمي شوراي پنجم اين امكان براي ما فراهم نبود.»

وی می افزاید: «حال که تیم جدید شهرداري مستقر شده و دسترسی وجود دارد از این رو درخواست شد تا گزارشي از وضع موجود شهر در حوزه هاي مختلف تهیه شود، تلاش ما بر این است که درخواست شورا به صورت نظام مند عملیاتی شود.»

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا دو فوریت مصوبی نوعی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران محسوب می شود، پاسخ می دهد: «ما نمی خواهیم اقدامات شورا موجب تنش شود، هدف ما شفاف سازی بوده و لازم است این کار انجام شود. دوفوریت شورا نیز با این هدف مصوب شد اما می خواهیم در آرامش کار انجام شود.»
نظرات بینندگان