arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

پیام لاریجانی به غرب: به دنبال تشکیل امپراطوری در هیچ یک از خاک کشورهای اسلامی نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمریکا برجام را بر هم بزند ایران اسلامی قدت این را دارد که قبل از زمان پیش بینی شده به حال نخست خود و حتی قدرتمند تر از قبل برگردد.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی اظهار داشت: سخنانی که در این جلسه در ارتباط با مسائل این منطقه ایراد می‌شود نشان دهنده دغدغه مسئولان است.

وی تصریح کرد: اما من از دید دیگری ارزیابی کلی از کشورمان بیان می‌کنم که در وضعبت استان‌ها نیز اثر می‌گذارد و استان‌های دیگر نیز همین دغدغه‌ها را دارند و نقطه قوت آذربایجان غربی تمرکز کردن شاخک مسئولان در مورد اقتصاد کشور است.

رئیس مجلس گفت: اگرچه مسائل دیگر مطرح شده موضوعات حاشیه‌ای نیستند اما در نگاه کلی ارزیابی من از کشور این است که در مسیری حرکت می‌کند که از هر نظری رفتار سنجیده‌ای دارد و این موضوع نقطه قوت جمهوری اسلامی است.

وی افزود: باید به وجه از موضوع ارزش داد و باید در مسائل اساسی موضوعات سنجیده در نظر گرفته می‌شود چراکه آورده خوبی برایمان است و در این میان برخی از کشورها که ظرفیتشان از ما کمتر نیست دچار آشفتکی هستند که خوشبختانه در بسیاری از امور این موضوع در کشورمان اصلا وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه مسائل منطقه‌ای رفتار ایران اسلامی بسیار داهیانه است درحالیکه زمانی در منطقه تنها بودیم و در دفاع از برخی از کشورها و مبارزه با تروریسم تک بودیم اما امروز شرایط تغییر کرده است و تمامی کشورها راه درست را در مبارزه با تروریسم بیان می‌کنند گرچه ممکن چند کشور این موضوع را علنا قبول نکنند ولی اقداماتشان این موضوع را نشان می‌دهد چراکه تصمیم ایران برای مقابله با تروریست‌ها استقامت جبهه مقاومت را پایدارتر کرد.

وی با اشاره به تحولات اخیر درباره مسائل مرتبط با برجام اظهار داشت: تصمیم ایران اسلامی در مورد انرژی هسته‌ای نیز داهیانه است اگر چه عده‌ای به دنبال فرافکنی هستند ولی ایران اسلامی به خوبی پیش می‌رود و روشن است که دشمنان در همه حال به دنبال ضربه زدن هستند.

وی گفت: تصمیمی که اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا گرفته که برجام را لغو کرده‌اند بنابراین نباید از روح برجام سخنی بگویند و باید بدانند اگر برجام بهم زده شود به ضرر خودشان است و اگر برجام برهم زده شود ایران قادر است بیش از زمان پیش بینی شده به حال نخست خود و حتی قدرتمند تر از قبل برمی‌گردد.

  لاریجانی افزود: دولت‌های غربی هیچ نگاه خوبی به مواضع ایران ندارند اما در مسائل منطقه ای که ایران راه درست را انتخاب کرد و آنها دیدند که مسائل کارشکنانه شان به خطر می‌افتد بنابراین ایران را حامی تروریست نامیدند اما این را می‌گوییم که غربی ها بدانند ایران به دنبال امپراطوری در هیچ یک از خاک کشورهای اسلامی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر اقتصادی باید بگوییم که دچار مشکلات کلان هستیم اگرچه رفاه خوبی در کشور به وجود آمده اما اساسا باید بدانیم اکنون باید بر روی چه عناصری کار کنیم تا مشکلات برطرف شود.

وی افزود: مدیران استان آذربایجان غربی دردمندانه به دنبال هموار کردن مشکلات اقتصادی هستند و در این میان این موضوع بسیار مهم است که در بحث‌های کلان کشوری به وفاق برسیم و این در حالی است که عقاید مختلفی نیز بین صاحب نظران وجود دارد اما دولت و مجلس به عنوان دو قوه مهم به دنبال انجام دادن تکالیفشان هستند.

لاریجانی اظهار داشت: دولت فعلی تازه نفس است و از حمایت نمایندگان برخوردار است از این رو باید بیش از پیش به برطرف کردن مشکلات اهتمام بورزد.

وی افزود: ظرفیت استان آذربایجان غربی را در محور توسعه می‌توان به بخش کشاورزی ربط داد بنابراین صنایع مرتبط با این حوزه باید بهبود یابند و توسعه صنایع جانبی و تکمیلی کشاورزی نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

لاریجانی اظهار داشت: گسترش صنایع جانبی با کارآفرینی خلاقانه می تواند به حل مشکلات روستایی و کشاورزی منجر شود چراکه اگر مشکلات این چرخه اقتصادی برطرف نشود روستاها خالی از سکنه می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تنها با کشاورزی نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد و با سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع می‌توان این موضوع را برطرف کرد و در این میان توسعه با کمک مردم می‌تواند صورت گیرد گرچه همگان از مشکلات موجود در وضعیت عمرانی کشور اطلاع دارند اما در مجموع با با شرایطی که در استان آذربایجان غربی داریم باید به سند توسعه آن توجه خاصی شود و سرمایه‌گذاری نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نکته سوم به عنوان یک مزیت آذربایجان غربی این است که در موضوع صادرات بیش از پیش خود را نشان دهد و در این میان اگر بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود باید محور اصلی آن صادرات باشد و در غیر اینصورت از مزیت‌های استان به خوبی استفاده نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آذربایجان غربی می‌تواند در توسعه توریسم بیشتر در نظر گرفته شود و از آن نهایت استفاده را بکند و چون ما کشور نفت و گازی هستیم کمتر به معادن توجه می‌کنیم در حالیکه فقط حدود هفت درصد معادن کشورمان کشف شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که  این موضوعکفران نعمت است از این رو استفاده از معادن استانی مد نظر باشد و استاندار اذربایجان غربی باید پیگیر این موضوع باشد و تنها به دنبال بودجه های مرکزی نباشند.

لاریجانی افزود: امروزه موضوع آب یکی از مهم‌ترین مشکلات کشورمان است بنابراین باید مصرف آب در باغات مورد توج قرار گیرد و اصلاح روش‌های کشاورزی حتماً باید صورت گیرد که اگر این گونه نباشد هیچ توفیقی نتوانسته‌ایم کسب کنیم چراکه اگر تا حدودی در محصولات کشاورزی تغییراتی ایجاد کنیم می‌توانیم موضوع صادرات را نیز برطرف کنیم.

وی گفت: مسئله آب از موضوعات جدی کشورمان است و دولت و مجلس به سبب خشکی آب به دنبال استفاده بهینه از آب هستند و به همین سبب برای آبیاری تحت فشار بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود و امسال نیز بودجه آن افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دو و نیم میلیون کارمند در دولت داریم و بازنشستکان و ایثارگران و نظامی ها باید به این رقم اضافه شود که در این صورت بیشراز هفده تا هیجده میلیون نان خور داریم بنابراین حجیم بودن دولت باید بیش از پیش کاهش یابد و برای این اقدام راه‌های خوبی وجود دارد.

وی گفت: در برنامه‌ها به کاهش 15 درصدی کارمندان اشاره شده و ارزیابی دولت باید براساس اصولی باشد که به آنان محول شده است بنابراین دولت توفیق خود را در کارنامه خود بداند و خوب است که اکنون یکی از سیاست های آقای روحانی چابک سازی دولت است که نیازمند پیدایش راه‌حل‌های این مهم هستیم.

لاریجانی افزود: هم اکنون در ارتباط با سرمایه‌گذاری خارجی زمینه های بهتری نسبت به گذشته ایجاد شده از جمله در زمینه های نفت و گاز اقبال های خوبی وجود دارد و خطوط اعتباری خوبی از سوی کشورها برای سرمایه گذاری ایجاد شده که می توان از هریک از این موارد در آذربایجان غربی نیز استفاده کرد.
نظرات بینندگان