پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنگار سرویس اجتماعی "انتخاب" - همدان : پيش از آغاز سال 90 تبليغات راديو و
تلويزيوني و همچنين مطبوعاتي فروش همراه اول عيدانه با 150 دقيقه مکالمه
رايگان آغاز شد و از ابتداي فروردين 90 شروع فروش اين نوع سيم کارت در
گستره کشوري بيش از دو ميليون متقاضي را به خود جلب کرد.
اين تعداد
از هموطنان که اقدام به خريد همراه اول عيدانه با مبلغ يکصد هزار ريال
نمودند، خوشحال بودند که با 10 هزار تومان هم صاحب يک خط تلفن همراه اول
شده و هم مي توانند 150 دقيقه مکالمه رايگان داشته باشند، ولي عدم اطلاع
رساني درخصوص نحوه استفاده از اين مدت مکالمه رايگان، باعث شد خيلي از
افرادي که اقدام به خريد کرده بودند، تنها از 50 دقيقه مکالمه رايگان بهره
مند شوند و يکصد دقيقه ديگر در جيب همراه اول باقي بماند؟!!
زارعي
شهروند همداني در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: وقتي پيش از آغاز سال 90
تبليغات گسترده همراه اول را در تلويزيون و مطبوعات ديدم، بسيار خوشحال
شدم؛ با خود گفتم هم اينک مي توانم با مبلغ کمي صاحب يک سيم کارت با 150
دقيقه مکالمه رايگان شوم.
خبري از پنجاه دقيقه هاي بعدي نشد
وي
افزود: وقتي براي خريد اقدام کردم، ترغيب شدم براي همسر و فرزندانم نيز هر
کدام سيم کارتي به صورت عيدي تهيه کنم تا با برنامه ريزي دقيق از مدت 150
دقيقه مکالمه رايگان استفاده بهينه کرده باشيم، ولي پس از گذشت مدتي و
استفاده از 50 دقيقه مکالمه، خبري از پنجاه دقيقه هاي بعدي نشد. به اداره
ارتباطات سيار مراجعه کردم که به بنده اعلام شد، به تعداد سيم کارتهاي
موجود بايد پس از اتمام 50 دقيقه اول مبلغ 2500 تومان اعتبار خريداري، شارژ
و استفاده نمايم و پس از اتمام آن، 50 دقيقه دوم فعال شود !! ؟
وي
ادامه داد: کارهايي را که گفته بودند، انجام دادم و پس از اتمام 2500
تومان، ديدم خبري از 50 دقيقه دوم نشد، دوباره به همراه اول مراجعه کردم و
پس از مدتي سرگرداني به بنده اعلام شد که شما دير اقدام کرده ايد، گفتم
يعني چه که دير اقدام کرده ام؟ شما که هر چه به من گفتيد، مو به مو انجام
دادم.
متصدي آنجا با عصبانيت جوابم داد که آقا چرا اذيت مي کني، سيم
کارتي مفت خريده اي و 50 دقيقه هم مکالمه رايگان داشتي، حال ديگر ما را
رها کن !!
اين شهروند همداني در ادامه افزود: وقتي اين رفتار را
ديدم، خيلي ناراحت شدم و سراغ مسؤول آنجا را گرفتم که پس از مدتي معطلي
موفق به ديدار مسؤول ارتباطات سيار همدان شدم، وي که فرد خوشرويي بود،
ابتدا مرا به آرامش دعوت کرد و سپس به بنده گفت، شما بايد از مدت مکالمه
رايگان در سه ماه متوالي و در هر بار پس از خريد و شارژ 25 هزار ريالي
استفاده مي کرديد، حال چون زمان مصرف شما از اين امتياز گذشته، لذا هيچ
کاري نمي توان براي شما انجام داد!
اطلاع رساني نشده است
وي افزود:
من به ايشان گفتم، بنده بايد از کجا اطلاع پيدا مي کردم که بايد هر 50
دقيقه در يک سال و کل 150 دقيقه با آن روش در سه ماه مصرف شود. که ايشان
اعلام نمود، متأسفانه در اين خصوص اطلاع رساني انجام نشده است و حق با
شماست.
ملکي، يکي ديگر از افرادي که در آنجا حضور داشت، ضمن تأييد
گفته هاي آقاي زارعي افزود: آيا مردم علم غيب دارند که بدانند طراحان اين
موضوع چه فکري در سرشان است و يا با چه روشي اقدام به فروش سيم کارت و
عيدانه آن نموده اند.
وي ادامه داد: از روزي که متوجه شدم چنين کلاه
بزرگي به سرم رفت، بشدت عصبي هستم و اين مسأله را با خيلي ها در ميان
گذاشته ام و حتي چند بار سراغ تعدادي از مسؤولان شرکت مخابرات و استان هم
رفته ام که متأسفانه پاسخ قانع کننده اي دريافت نکرده ام.
وي افزود:
چطور مي شود در رسانه ها به مردم وعده داد و سپس به آن عمل نکرد، اين دور
زدن مردم نيست! ؟
خانم کريمي که شاهد گفتگوي من با اين دو نفر بود
نيز گفت: شما در کجا چنين سوژه هايي را پيدا مي کنيد؟
الان در همين
قاره آسيا، اگر مسؤولي حرفي بزند و به آن عمل نکند و يا نتواند عمل کند، در
اسرع وقت از مردم کشور خود عذرخواهي نموده و بلافاصله استعفا مي دهد و
کنار مي رود.
وي افزود: در کشور ما برعکس است و در اتفاقات اين
چنيني که خطاي بسيار بزرگي نيز هست، مسؤولي ما را به مفت خواهي متهم مي
کند.
وي يادآور شد: با ابلاغ و اعلام دروغين، ميليونها سيم کارت به
مردم فروخته مي شود و از اين راه ميلياردها تومان سود نامشروع به دست مي
آورند و همه اين اتفاقات در سکوت مطلق بعضي از مسؤولان تداوم مي يابد.
در
ادامه گزارش خبرنگار ما با چند تن از مسؤولان شرکت مخابرات استان همدان و
همچنين ارتباطات سيار تماس گرفتند که همگي ضمن تأييد اين اتفاق حاضر به
پاسخگويي نشدند!
ممنونم از مسئولان انتخاب که درد دل مردم رو منتشر میکنن
1- شایعترین سرویس ارتباطی بعد از مکالمه پیامک است که تقریبا در تمام دنیا جزو خدمات سرویس است و اپراتورها کوچکترین هزینه ای بایت پیامک ها از مردم دریافت نمی کنند (و یا کاربر یک هزینه کلی بسیار کم ماهانه می پردازد). در واقع اپراتورها هزینه ای بایت ارسال و دریافت پیامک نمی کنند (تنها یک هزینه اولیه زیرساخت دارد) و به تبع آن نیز هزینه ای از مردم نمی گیرند. حال آنکه خودتان می دانید که در ایران وضع به چه گونه ای است و با وجود اینکه حتی هزینه زیرساخت هم از جیب مردم بوده، تنها به این دلیل که این سرویس در کشور محبوب است، مخابرات هم کلاه گشادی برای آن دوخته و سود نامشروع فراوانی از این طربق کسب می کند. (این که می گویم نامشروع به این دلیل است که کوچکترین تناسبی بین هزینه واقعی و دریافتی از مردم وجود ندارد).
2- زیرساخت های مخابراتی به خصوص بخشی از آن که مربوط به تلفن همراه است تمامی با پولی که مردم به عنوان ودیعه پرداخت می کردند انجام شد. حتما به خاطر دارید که در ابتدای کار، هر فرد مدتها باید سرمایه خود را به عنوان ودیعه در اختیار شرکت مخابرات قرار می داد. به این ترتیب مردم سهامداران واقعی این مجموعه هستند و این در حالی است که در واگذاری جنجالی مخابرات، تکلیف این سرمایه بزرگ که بدون شک از حق الناس است هرگز مشخص نشد.
مخلص کلام آنکه به سادگی می توان دو گناه بزرگ کم فروشی و گرانفروشی را به اسم مصلحت و یا توسعه در بسیاری از معاملات زیرمجموعه های دولتی با مرم دید و البته شاید آفایان فکر می کنند که قانون الهی با این دست توجیهات قابل استثناست. این در حالی است که در کشورهای غربی که ادعای ....... را ندارند بر فرض مشارکت مالی مردم در انجام یک طرح ملی تمامی مشارکت کنندگان به عنوان سهامدار قلمداد می شوند. به هر تقدیر با این حجم فراوان ..........تنها باید به خدا پناه برد.
چه انتظاراتی دارید؟
نه خیر عین عدالت است !! عین مدیریت است !! عین . . . است !!! البته برای . . . !!!
من 2 ماه همراهم خاموش بود 10 هزار تومان پول واسم اومد.آخه به کی بگی.....
میری مخابرات مسخرت میکنن....
بنده از سایتشون انلاین پرداخت کردم بابت سیمکارت 10 تومانی اما چند ماهه خبری نشده اصلا پی گیری هم نمی کنن سیم کارت هم دست بنده نرسیده به این موضوع که خیلیها مثل بنده هستند توجه نمیشه
اما مشکل از خودمون هم هست.
وقتی ملاک بهتر بودن مقدار هزینه جنس میشود بدون در نظر گرفتن کارایی و خدمات آن، وضع بهتر از این نمیشود.
قبل از این که ایرانسل وارد ایران شود ببینید چه خدماتی را همراه اول ارائه میداد؟
کی میدونست جی پی آر اس چیه؟
یا ام ام اس؟
یا صندوق صوتی؟
و....
در مقابل همراه اول چه کرد؟
تماس در اول بار قطع میشود و مجدد باید تماس گرفت و باید هزینه دو پالس را پرداخت.
در پایان تماس حتما باید دکمه قطع را زد، در صورتی که قبلا اگر یکی از دو طرف تماس را قطع میکردند ثانیه شمار از حرکت می ایستاد.
به جای کدهای اختصاری باید اس ام اس فرستاد تا از هزینه و موارد دیگر اطلاع حاصل کرد و هزینه اس ام اس هم به پای کاربر است.
و ...
موارد زیادی هست که جای طرح نیست.
این فضای رقابتی که ایرانسل (بهتر است بگوییم دولت اصلاحات) بوجود آورد باعث شد دایناسور اول حرکت لاکپشتی خود را شروع کند تا از غافله عقب نماند.
.................چون ما ارزش را برای خدمات قائل نیستیم.
هدف من از طرح این مطالب طرفداری از ایرانسل یا محکوم کردن همراه اول نبود. فقط میخواستم چشمانمان را باز کنیم و ببینیم که خودمان هم آماده ایم تا دیگران از ما سوء استفاده کنند.