arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

موسویان: برجام از ابتدا ابتکار اروپا بود نه آمریکا/ کنگره تحریمها را تصویب کند فکر نمیکنم ایران در برجام بماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلمات با سابقه کشورمان معتقد است اجرای کامل و دقیق برجام، بهترین مسیربرای آغاز گفتگوی قدرتهای جهانی با ایران درمورد مسائل منطقه ای است.به گزارش خبرآنلاین، دکتر سیدحسین موسویان، عضو پیشین مذاکره کننده هسته ای و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در گفتگو با بی بی سی ورلد ابعاد مواضع آمریکا در قبال برجام را بررسی و تحلیل کرده است که از نظر می گذرانید:
 
آیا بامواضع اخیر ترامپ، برجام را بخطر انداخته است؟
بله. من معتقدم که مواضع ترامپ، برجام را بخطر انداخته است. آمریکا یک عضو کلیدی برجام است و اگربنا باشد به برجام ضربه بزند، توافق کاملا آسیب پذیر و سرنوشت برجام بخطر خواهد افتاد.اروپا چقدرمی تواند برای حفظ برجام تاثیر گذار باشد و تا چه اندازه نفوذ دارد؟اروپا در حفظ برجام می تواند نقش کلیدی درحفظ برجام ایفاء کند. نباید فراموش کرد که از ابتدا برجام ابتکار اروپا بوده است. اروپا بود که در سال 2003 مذاکرات را آغاز کرد که بالاخره بعد از 13 سال به نتیجه نهایی رسید و این توافق جهانی است که آمریکا هم یک امضاء کننده است.  ایران هم تا کنون به تمام تعهداتش عمل کرده و از زمان اجراء تا کنون، آژانس بین المللی انرژی اتمی 8 بار اجرای تعهدات ایران را تایید کرده است. از ابتدا اجرای برجام،  آمریکا مشکل ساز بوده بویژه دردوره ترامپ. باتوجه به اینکه اروپا متحد اصلی آمریکاست، لذا باید نقش کلیدی برای حفظ برجام ایفاءکند. در غیر اینصورت، یک بحران جدید بر بحرانهای فعلی خاورمیانه افزوده خواهد شد.
 
اگر کنگره تحریمهای جدید اعمال کند، آیا ایران عکس العمل نشان خواهد داد؟
ایران به تعهداتش عمل کرده و خواهد کرد. ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را ترک کند. منتهی اگر کنگره آمریکا، تحریمهای هسته ای را مجددا برگرداند، این یک نقض فاحش برجام خواهد بود و فکر نمیکنم ایران در برجام بماند. زیرا با تحریمهای کنگره، سایر کشورها از کار اقتصادی قابل توجه با ایران سرباز خواهند زد که در این صورت ایران از منافع اقتصادی برجام محروم خواهد شد و لذا دلیلی ندارد که به محدودیتهای برجام متعهد باقی بماند.
 
تنش جدید در روابط ایران با انگلستان را شاهد هستیم. اتهام حملات سایبری ایران به انگلیس مطرح شده است. این وضعیت تاثیر منفی نخواهد داشت؟
ایران و انگلستان روابط دیپلماتیک دارند و میتوانند با گفتگوی دوستانه اختلافات را حل کنند. درگذشته هم با گفتگو مشکلات را حل کرده اند. فراموش نکنیم که ایران و اروپا راجع به مسایل متعدد در منطقه اختلاف نظر دارند مثل سوریه و عراق و یمن و لیبی و لبنان. برجام به معنی حل همه اختلافات نیست و صرفا درمورد یک مسئله و آنهم هسته ای است. این یک توافق بین المللی است با مصوبه سازمان.
نظرات بینندگان