arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶
یادداشت انتقادی پل والدمن

"به برکت ترامپ، قول‌ آمریکا بی‌ارزش شد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دونالد ترامپ که از زمان ریاست جمهوری تاکنون چندین توافق را لغو کرده، انتقاد بسیاری از ناظران را بر انگیخته است.

به گزارش انتخاب به نقل از فرارو، روزنامه واشینگتن‌پست، در یادداشتی انتقادی به قلم پل والدمن، نسبت به بی‌ارزش شدن قول و قرارهای آمریکا هشدار داد.

نویسنده در ابتدا با طعنه نوشت: "دونالد ترامپ دوست دارد بگوید که هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا مانند او در این مدت کوتاه دستاورد نداشته است. به نوعی او درست می گوید. کدام رئیس جمهور دیگر می تواند بگوید در کمتر از نه ماه این همه آسیب به آینده دیپلماسی آمریکا زده است؟"

"آقای رئیس جمهور، مبارکه: حرف آمریکا اکنون عملا بی‌ارزش است و این آسیب حتی پس از اینکه تو بروی، باقی خواهد ماند."

نویسنده با اشاره به خروج آمریکا از چندین توافق بین المللی، مانند توافق آب‌وهوایی پاریس، احتمال خروج آمریکا از برجام را "خطرناک‌ترین" اقدام دانست.

این روزنامه، مسئله خروج کامل یا عدم خروج از برجام را به میزان توانایی معاونان در کنترل "رغبت‌های دیوانه‌وار" ترامپ، وابسته می داند.

والدمن با بیان اینکه "اگر برجام فروبپاشد دلیل کمی برای ایران جهت عدم آغاز مجدد برنامه (هسته‌ای) باقی می ماند." هشدار داد که نتیجه یکی از این دو خواهد بود: تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای یا یک جنگ دیگر در خاورمیانه.

در ادامه، نویسنده ضمن طرح تاثیر خروج آمریکا از برجام بر حل مسئله کره شمالی نوشت: "فرض کنید شما کیم جونگ اون هستید، و همه این (اتفاقات) را می بینید. از اینکه آمریکا (در اول بر سر) یک توافق اتمی بین المللی به زحمت مذاکره کند و سپس دولت بعدی بر اساس هوس بچگانه رئیس جمهور جدید، آن را کنار می زند، چه درسی می گیرید؟"

در آن صورت "فقط یک نتیجه وجود خواهد داشت: آمریکا به وعده‌های خود عمل نمی کند."

در پایان یادداشت، نویسنده طنزگونه تفاوت اوباما و ترامپ را اینگونه توصیف می کند: "هنگامی که باراک اوباما انتخاب شد، در سراسر جهان نفس راحت بزرگی کشیده شد. گویا دوران انحراف ریاست جمهوری جورج بوش تمام شده بود و نقش ایالات متحده به عنوان نیرویی از قدرت اخلاقی و استقرار احیا خواهد شد. اما در حال حاضر به نظر می رسد که دوران اوباما انحراف بود."

"تصور کنید که یک دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود و تلاش کند جایگاه رهبری آمریکا را بازگرداند. کاملا عاقلانه خواهد بود که شرکای احتمالی بگویند: ما نیت خوب شما را قبول می کنیم، اما چگونه می توانیم بدانیم که کشور شما در چهار سال(آینده)، یک شخصیت تلویزیونی احمق مغرور که توافقات را لغو می‌کند را انتخاب نخواهد کرد؟"

برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات بینندگان