arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

خنده بازار، يک پوزش به مردم بدهکار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آرش شفاعي: يکي از برنامه هاي تلويزيون در ماه مبارک رمضان که بشدت جنجال برانگيز شد، برنامه «خنده بازار» بود که امروز گفتگوي همکار ما با کارگردان اين مجموعه را در همين صفحه مي خوانيد.

در اين برنامه تلويزيوني، شخصيت هاي حقوقي سوژه طنز تلويزيوني قرار گرفتند و با طيف وسيعي از ورزشکاران، هنرمندان و مجريان تلويزيوني شوخي شد که گروهي اندک از ميان آنان به اين عمل تلويزيون اعتراض کردند و با ادبياتي تند، بازيگران اين مجموعه را «دلقک» ناميدند.

شوخي با چهره هاي مشهور، قدمتي طولاني در تلويزيون دارد. نمونه معروف و به يادماندني آن، تقليد اجراي زنده ياد منوچهر نوذري در برنامه ساعت خوش توسط مهران مديري است که از حد شوخي با لحن، چهره و گفتار فراتر مي رفت و به نقد نحوه اجراي برنامه «مسابقه هفته» نزديک مي شد.

در مورد اخير، به نظر مي رسد عوامل «خنده بازار» از جذابيت شوخي با چهره هاي حقيقي و تأثير کوتاه مدت و آني اين گونه آيتم هاي طنز، ذوق زده شده اند و حساسيت هاي برنامه اي را که قرار است از آنتن يک شبکه ملي و براي اقشار مختلف مردم پخش شود، از ياد برده اند.

خنداندن و سرگرم کردن مردم البته يک آرمان ارزشمند است و بايد به کساني که در اين راه زحمت مي کشند، آفرين گفت، اما بايد به خاطر داشت که اولويت هاي مهم تري براي برنامه سازي در رسانه اي که خود را رسانه ملي مي داند، وجود دارد. رسانه اي که قرار است دانشگاه عمومي باشد بايد پيش از هر چيز به حساسيت ها و تأثيرات برنامه هاي خود آگاه باشد.

چگونه مي توان به فرزندان يک خانواده درباره مذمت تمسخر ديگران اندرز دارد در حاليکه آن ها از تلويزيون و در يک برنامه پر مخاطب مي بينند که شيوه حرف زدن يک قهرمان ملي مسخره مي شود؟

انتقاد کردن از عملکردها و اشتباهات شخصيت هاي مشهور، يک ارزش است و اگر تلويزيون در اين زمينه پيشگام باشد که بتوان نه تنها يک هنرمند و يک ورزشکار را نقد کرد، که بتوان شخصيت هاي سياسي و اجتماعي و مسؤولان را نيز نقد کرد، بي گمان کار مهمي انجام داده است، اما سؤال اينجاست که خنداندن مردم با دستکاري نام يک نفر يا تقليد حالت هاي چهره و شيوه سخن گفتن، نقد است؟

اين که يک نفر در برابر تقليد حرکات خود واکنش نشان دهد، واکنش طبيعي است و نمي توان برخي اعتراضاتي را که به برنامه «خنده بازار» شد با نام گذاشتن ظرفيت طنز لاپوشاني کرد. مسؤولان شبکه 3 و برنامه خنده بازار بايد بپذيرند که در پاره اي موارد تند رفته اند و به همين دليل بايد از مردم و افرادي که آن ها را آزرده اند پوزش بخواهند.

  
نظرات بینندگان