arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

قاسمی: ظریف پس از آفریقای جنوبی راهی اوگاندا و نیجر می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام آغاز اولین سفر دکتر ظریف در دولت دوازدهم به آفریقا و مقصد اول او یعنی آفریقای جنوبی گفت: این هیئت بعد از آفریقای جنوبی راهی اوگاندا و سپس نیجر خواهد شد.

بهرام قاسمی در گفت وگو با شفقنا با بیان این که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای آفریقای جنوبی خود، امشب تهران را به مقصد آفریقای جنوبی ترک می‌کند، اظهار کرد: قرار است دکتر ظریف در آفریقای جنوبی که یکی از شرکای خوب و مهم ایران است، علاوه بر دیدار با همتای خود، با رییس جمهور و سایر مقامات اقتصادی این کشور نیز دیدار داشته باشد.

او ادامه داد: یک هیئت اقتصادی متشکل از بخش دولتی و بنگاه های غیر دولتی، وزیر امور خارجه را همراهی می کنند. سیزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور در طی این سفر و اقامت در این کشور برگزار خواهد شد. احتمالا با توجه به سفر هیئت مقدماتی به آفریقای جنوبی که روی اسناد همکاری های دو کشور کار می کند، روز دوشنبه اسنادی برای امضای دو طرف آماده خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: همچنین با توجه به حضور تعدادی از شرکت‌های دولتی و غیر دولتی که وزیر امور خارجه را همراهی می کنند، نشستی با حضور موسسات، بنگاه ها و شرکتهای ایرانی و همتایان آفریقای جنوبی آنها برگزار خواهد شد. این نشست توسط وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی افتتاح خواهد شد.

او ادامه داد: این فرصت برای شرکت های دو طرف وجود دارد که در طول اقامت در آفریقای جنوبی علاوه بر دیدار، مذاکره و رایزنی در جهت شناخت هر چه بیشتر ظرفیت های همکاریهای فیمابین تلاش کنند و بتوانند زمینه های بیشتری را برای گسترش همکاریهای اقتصادی داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این هیئت ایرانی بعد از آفریقای جنوبی، راهی اوگاندا خواهد شد، گفت: پس از آن به کشور نیجر سفر خواهد کرد. در این دو کشور نیز وزیر امور خارجه علاوه بر دیدار با همتایان خود با سایر مقامات بلند پایه این کشورها نیز دیدار خواهد داشت.

هیئت اقتصادی همراه نیز در نشست های مشترک اقتصادی با همتایان خود در این دو کشور، دیدار و در نهایت، رایزنی های لازم را به عمل خواهند آورد. هدف آنها علاوه بر شناخت متقابل و یافتن زمینه های هرچه بیشتر برای همکاری، یافتن زمینه هایی برای همکاری های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی است که می تواند بین ایران و این کشورها وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه این سفر در چارچوب اقتصاد مقاومتی و سیاست تعامل هر چه بیشتر، قابل توجیه است، تاکید کرد: این سفر، اولین سفر هیئت جمهوری اسلامی ایران به آفریقا در سطح وزیر امور خارجه و در دولت دوازدهم است. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، امیدوار هستیم این نوع سفرها به اقصی نقاط جهان وجود داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران بتواند در چارچوب سیاست تعامل بیشتر و گفت وگوها و رایزنی های خود با دیگر کشورها، بتواند از ظرفیت بیشتر کشورها برای همکاری های اقتصادی استفاده کند.

نظرات بینندگان