arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

پروفسور سمیعی پاسخ می دهد؛ چگونه از سکته قلبی و مغزی دور بمانیم؟

ما ایرانی‌ها به او افتخار می‌کنیم. پروفسور مجید سمیعی متولد 1316 هجری شمسی در شهر زیبا و سرسبز رشت در خانواده‌ای اهل علم و دانش است. در تهران بزرگ شده و تحصیل‌کرده است. در سال 1351 به درجه پروفسوری جراحی مغز و اعصاب نایل آمد. مدت‌ها ریاست مجمع جهانی جراحان مغز و اعصاب جهان را بر عهده داشت و به همت او، انجمنی تحت عنوان «جراحان قاعده جمجمه» با عضویت بیش از هزار جراح زبردست و استاد در دنیا ایجاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت:

ما ایرانی‌ها به او افتخار می‌کنیم. پروفسور مجید سمیعی متولد 1316 هجری شمسی در شهر زیبا و سرسبز رشت در خانواده‌ای اهل علم و دانش است. در تهران بزرگ شده و تحصیل‌کرده است. در سال 1351 به درجه پروفسوری جراحی مغز و اعصاب نایل آمد. مدت‌ها ریاست مجمع جهانی جراحان مغز و اعصاب جهان را بر عهده داشت و به همت او، انجمنی تحت عنوان «جراحان قاعده جمجمه» با عضویت بیش از هزار جراح زبردست و استاد در دنیا ایجاد شده است.

پروفسور سمیعی که در سال 1385 به عنوان چهره ماندگار کشورمان معرفی شد اکنون 74 سال دارد و دست‌هایش بدون حتی اندک لرزش و خطا، ناجی جان بیماران مغز و اعصاب از تمام نقاط دنیا می‌‌شود.

شهر هانوور یا به قول‌ آلمانی‌ها (هانوفر) در ذهن اهالی دانش و علم، یادآور انسانی وارسته و مردی پرتلاش در عرصه تخصصی جراحی مغز و اعصاب است که در محیطی ویژه و منحصر‌به‌فرد مشغول طبابت است در ساختمانی بسیار زیبا و بی‌نظیر که به افتخار حضور علمی و درمانی‌اش در شمال آلمان (هانوفر) بنا شده است.

پروفسوردرباره بیشترین بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند می گوید: بیشتر بیماران درگیر تومورهای مغزی و نخاعی هستند. این دو گروه بیشترین تعداد مراجعان را به خود اختصاص داده‌اند، البته خونریزی‌های مغزی هم جزو موارد پرشمار مراجعه به‌شمار می‌رود.

درصد قابل‌توجهی از بیماران به دلیل تومورهای قاعده جمجمه و موارد دشواری که در نواحی عمیق و دور دست مغز قرار دارند از کشورهای مختلف دنیا از اروپا و روسیه، اوکراین و ایران به این مرکز مراجعه می‌کنند و این افتخار من و همکارانم است تا ناجی‌ جان آنان باشیم.

در حال حاضر با گسترش دانش و تجهیزات، دو روش اصلی برای عمل‌های جراحی فوق تخصصی شکل گرفته که یکی با بهره‌گیری از شبیه‌سازهای مغزی با دوربین و ابزارهایی همانند آندوسکوپ و نویگیتور Navigator که ساختمان مغز توسط آنها کاملا قابل مشاهده است و دیگری کار زیر دستگاه مگنتیک رزوناس یا همان ام‌.‌آر.آی MRI است که با آن می‌توان تصاویری دقیق و بدون آسیب از بافت مغز در اختیار داشت.

هم‌اکنون مرکزی به نام مرکز علوم اعصاب در انتهای اتوبان همت تهران در حال شکل‌گیری و ساخته شدن است که به نظر من تا یک سال‌و‌نیم آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با آغاز فعالیت این مرکز، بسیاری از مشکلات بیماران کشورمان در همان ایران پیگیری و درمان شده و در همکاری با مرکز مادر در هانوور، موارد دشوار و صعب‌العلاج به صورت مشترک تحت مداوا قرار می‌گیرد.
پرفسور سمیعی در مورد طراحی بدیع مرکز فوق‌تخصصی‌اش در شهر هانوفر گفت: برای ساختن ساختمان علوم اعصاب برش‌های مغز از طریق سی.‌تی.‌اسکن و MRI در اختیار آرشیتکت‌ها و مهندسان قرار گرفت و آنان توانستند به صورتی بسیار دقیق، مرکز علوم اعصاب هانوفر را شبیه مغز انسان بسازند و همچنین پروژه در ایران هم در حال پیاده شدن است. دقیقا مشابه اما با این تفاوت که ساختار مغز انسان روی یک پایه سه‌طبقه‌ای ساخته و نصب می‌شود به گونه‌ای که وقتی از اتوبان همت عبور می‌کنید این مجتمع عظیم را در کوهپایه مشاهده خواهید کرد. من فکر می‌کنم گردشگرانی که به تهران می‌آیند حتما جذب این ساختمان خواهند شد چون در آلمان همین‌طور است.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که در شهری که در آن بزرگ شده‌ام مشابه مرکز علوم اعصاب آلمان راه‌اندازی می‌شود و این مساله آرزوی قلبی من بود که بسیار از این بابت خوشحالم. وی سپس گفت: برای من خستگی در کار معنی ندارد. پس از جراحی‌های روزانه با ویزیت و سرکشی‌ به بخش‌های مختلف و درمانگاه اوقات کاری‌ام را تکمیل می‌کنم و سپس به کارهای زندگی شخصی‌ام می‌پردازم یکی از علل سخت‌کوشی من این است که پرخوری در زندگی‌ام مفهومی ندارد و سعی می‌کنم با غذاهای کم‌حجم ولی پرانرژی نیاز روزانه‌ام را تامین کنم به همین دلیل رخوت و سستی در من معنا ندارد.

امروزه ورزش، تحرک و تغذیه سالم می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه سکته قلبی و مغزی جلوگیری کند. یکی از مهم‌ترین عوامل سکته مغزی یا قلبی در سنین پایین تغذیه نامناسب، فشار خون بالا و مصرف سیگار و دخانیات است. کیفیت جدار عروقی نقش مهمی در طول عمر آنها و مقاومت‌شان دارد. اگر مواد غذایی نامناسب و غیرتازه مصرف کنیم این جدار عروقی دچار انسداد و پارگی می‌شود.

مصرف‌ ماهی و غذاهای دریایی به همراه میوه‌های سرشار از ویتامین و سبزیجات تازه، نقش موثری در طول افزایش عمر دارد. استرس، عصبانیت، فشارهای روحی و عصبی موجب ضعف در سیستم دفاعی بدن می‌شود. توصیه می‌کنم از این عوامل مخرب دوری کنیم، ورزش و تحرک روزانه را جزو مهم زندگی خود محسوب کرده و معاینات دوره‌ای به‌ویژه از دهه چهارم زندگی به بعد را فراموش نکنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
0
6
درود بر شرفت استاد
نظرات بینندگان