arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶

انور عشقی: ارتباط عربستان و اسراییل علمی و انسانی است نه سیاسی

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک در خاورمیانه اعلام کرد، ارتباط بین عربستان و اسرائیل یک ارتباط علمی، ایدئولوژیکی و انسانی است نه سیاسی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک در خاورمیانه اعلام کرد، ارتباط بین عربستان و اسرائیل یک ارتباط علمی، ایدئولوژیکی و انسانی است نه سیاسی.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، انور عشقی، مشاور سابق عربستان و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک در خاورمیانه گفت: هدف اصلی عربستان اصولی است که سازمان ملل آن را تصویب و کشورهای عربی با آن موافقت کرده‌اند و این همان ابتکار عمل صلح کشورهای عربی است.

وی افزود، در اسرائیل و همچنین در کشورهای عربی افراط‌گراها و تندروها وجود دارند اما تعداد تندروها در اسرائیل کم شده است.

عشقی با بیان اینکه سه سال پیش روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" اقدام به تحقیق مطبوعاتی و نظرسنجی سراسری در اسرائیل کرد و نتیجه این بود که ۷۵ درصد از مردم این دولت خواهان صلح هستند، اظهار داشت، هر آنچه که درباره صلح روی می‌دهد براساس ابتکارعمل کشورهای عربی است.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سوال که خروج از تنگنایی که حل و فصل سیاسی مساله فلسطین در آن گیر کرده، چگونه ممکن است، گفت: امور کلی و جزئی وجود دارند، امور کلی همان است که کشورهای عربی، آمریکا و دیگر کشورها به آن می‌پردازند و امور جزئی مساله فلسطین و اسرائیل است که درباره آن هم گفت‌وگو می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر امور جزئی را بر امور کلی مقدم بداریم، راه حلی حاصل نخواهد شد، گفت: بنا بر اطلاعات من، همه طرف‌ها آماده مذاکره هستند.

عشقی در ادامه افزود، برخی کنفرانس‌های بین‌المللی دوره‌ای با حضور فلسطینیان و بسیاری از کشورها و حتی روسیه مساله فلسطین را بررسی می‌کنند و در راستای ارتباط این موضوع با مرکز مطالعات استراتژیک دریافتیم، اسرائیل آماده است از شهرک‌های خود به نفع آوارگان فلسطین عقب‌نشینی کند تا مشکل آنها حل شود.

وی گفت: این چیزی است که در غزه رخ داد، زمانی که شهرک‌های اسرائیل به فلسطینیان تحویل داده شد و اسرائیلی‌ها اخراج شدند.

عشقی درباره میزان آمادگی افکار عمومی عربستان برای پذیرش تفکر عادی سازی علنی روابط با اسرائیل گفت: هیچ عادی سازی روابط با اسرائیل وجود ندارد و اسرائیل نه تنها باید ابتکارعمل کشورهای عربی را به رسمیت بشناسد بلکه باید آن را به اجرا درآورد.

وی در ادامه افزود: گفت‌وگوی ترکی فیصل، وزیر پیشین سازمان اطلاعات عربستان و من با اسرائیل در آمریکا و یا در هر جای دیگر به معنی عادی سازی روابط نیست به خصوص که ما مقام رسمی نیستم و هیچ یک از مقامات رسمی عربستان و اسرائیل حتی با هم دست هم نداده‌اند.

نظرات بینندگان