arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶

نماینده مجلس: اجماع بر روی سن ۱۵ سالگی برای ازدواج کودکان در مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: مرکز تحقیقات اسلامی قم نظرات موثری در نشست‌ها درباره ازدواج کودکان ارائه کرده‌ است.

به گزارش انتخاب، طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری بحث ازدواج کودکان در مجلس گفت: جلسات کارشناسی تاکنون به طور پیوسته برگزار شده و به احتمال بسیار تا دو هفته دیگر آخرین نشست هم برای رسیدن به نظر قطعی برگزار خواهد شد.

نماینده مجلس: اجماع بر روی سن ۱۵ سالگی برای ازدواج کودکان در مجلس

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: این جلسات با حضور جنیدی معاونت حقوقی، ملاوردی دستیار حقوق شهروندی، ابتکار معاونت زنان، کامیل احمدی مردم شناس و نویسنده کتاب طنین سکوت که ویژه کودک همسری است، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی قم و خانم خداکرمی عضو شورای شهر و رئیس انجمن علمی مامایی ایران و نمایندگان مجلس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون نظرات بسیار خوبی مطرح شده و مرکز تحقیقات اسلامی قم نظرات مثبت و موثری در این نشست‌ها ارائه کرده‌ است و ما تقریبا بر روی سن ۱۵ سالگی برای ازدواج کودکان به اجماع رسیده‌ایم.

سیاوشی تأکید کرد: سن ۱۵ سالگی به لحاظ بهداشتی، مسائل و مشکلات عرصه اجتماعی، پیشینه تاریخی و حقوقی انتخاب شده است البته برخی ضمن انتقاد اعلام می‌کنند که باید این سن به ۱۸ سالگی افزایش یابد.

عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: بخش کوچک دیگری از جامعه می‌گویند که با ازدواج دختر ۹ ساله موافقند و خواهان صحبت در این مورد طی جلسات کارشناسی مجلس هستند که باید گفت ما نمی‌توانیم بر روی استثنائات قانون بنویسیم.

وی با اشاره به آمار و ارقام اعلام شده درباره ازدواج کودکان در کشور گفت:‌ این آمار و ارقام هر سال اضافه می‌شود و دولت هم نمی‌تواند از آن حمایت کند، البته باید آمار طلاق این کودکان را هم در کنار ازدواج‌شان بررسی کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه طلاق کودکان برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بچه‌های ۱۵ سال مطلقه در فقر کامل به سرمی‌برند، متأسفانه آنها برای جبران اعتیاد و فقر پدر مجبور به ازدواج با اتباع خارجی شده‌اند و متأسفانه اکنون حتی کودکان این افراد هم دارای شناسنامه نیستند و هر روز مشکلات بیشتری برایشان پیش می‌آید.

سیاوشی خاطرنشان کرد: در نظر داریم ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را که درباره ازدواج کودکان است، اصلاح کنیم تا بتوان مشکلات را در این زمینه کاهش دهیم.

شایان ذکر است؛ بر اساس آمار در سال ۹۴ تعداد ۳۶ هزار و ۹۳۸ کودک بین ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج کردند و ۱۷۹ کودک نیز زیر ۱۰ سال تن به ازدواج داده‌اند.

نظرات بینندگان