arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

پسر الیور استون: ساخت فيلم درباره احمدي نژاد ماجرايي بود كه تمام شده

او پدرش را قطب و مرشد خود در اخلاق و فيلمسازي مي داند و حتي معتقد است خود آمريكايي ها براي سود بيشتر يازدهم سپتامبر و لشكركشي به وجود آوردند. اين حضور قرار است مقدمه اي باشد براي آمدن استون به ايران شايد در حدود 20 روز آينده.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شاون استون، پسر اليور استون از جمعه در ايران است و از مكان هاي فرهنگي بازديد كرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، او پدرش را قطب و مرشد خود در اخلاق و فيلمسازي مي داند و حتي معتقد است خود آمريكايي ها براي سود بيشتر يازدهم سپتامبر و لشكركشي به وجود آوردند. اين حضور قرار است مقدمه اي باشد براي آمدن استون به ايران شايد در حدود 20 روز آينده.

استون در ايران با نام احمدي نژاد و ساخت فيلم مستند درباره او همراه شده است، اتفاقي كه قرار نيست ديگر بيفتد؛ شركتي كه امكان آمدن استون را فراهم كرده است يك شركت فيلمسازي در هاليوود است كه مي خواهد درباره اسلام و از بين بردن نكات منفي درباره آن فيلم بسازد و سرمايه اي زياد و حامياني همچون مل گيبسون و اليور استون دارد.

آنان مي خواهند مقدمات ساخت يك فيلم مشترك درباره اسلام را در ايران و با حضور كارگرداني آمريكايي فراهم كنند. بهنام حيدري از ميزبانان و مترجم اين فيلمساز 26 ساله علاقه اي نداشت كه او نكته اي خلاف روند مرسوم بيان كند حتي گاهي نظرات و سخنان او را سانسور مي كرد.

گاهي نيز سخنان او را تكميل مي كرد به خصوص در زمينه حضور اليور استون در ايران. اين گفت وگو در رستوران گردون برج ميلاد انجام شد در حالي كه مدام بين اسلام و شرق بايد تفاوت گذاشته مي شد. استون جوان دوست داشت در اين مدت كم بتواند با دولتمردان سخن بگويد يا از مكان هاي سياسي ديدار كند.

او كه درباره «جن» فيلمي ساخته است مي خواهد تحقيقاتش را در ايران ادامه دهد و آرزو دارد فيلمش به عنوان اولين فيلم آمريكايي در ايران نمايش داده شود اما شناختش در زمينه سينماي ايران بسيار اندك است به طوري كه حتي نام بزرگاني همچون كيارستمي يا فرهادي را نشنيده است و اعتقاد دارد كه تنها فيلم هايي كه با حكومت ايران مشكل دارند را مي توان در آمريكا ديد. بخشي از سخنان را حيدري، نماينده ايراني اين شركت به عنوان مسوول پاسخ مي داد.
    
     براي چه به ايران آمديد؟
    آمريكايي هاي زيادي از ايران مي ترسند و تصور مي كنند كه ايران مظهر گروگان گيري است. من توجه زيادي به رسانه ها و سخناني كه دراين باره مطرح مي كردند، نداشتم و از آن طرف هيجان زيادي براي كار كردن در ايران دارم. ايران كشور باثباتي است و شايد باثبات ترين كشور و دولت را در خاورميانه دارد.
    
    براي فيلمسازي آمديد يا براي خطر كردن؟
    هر دو.
    
   چه پروژه اي را مي خواهيد بسازيد.
    به عنوان ميهمان شركت realnight به ايران آمدم تا درباره سناريوي فيلم رومي كه زندگي مولاناست تحقيقاتي انجام دهم. اين پروژه از طرفي اسلامي است از طرفي ايراني. من به اين داستان و موضوع علاقه داشتم البته اين تنها پروژه مشترك ما نبود.
    بهنام حيدري: امپراتور عشق – درباره زندگي بلال حبشي كه بهزاد بهزادپور فيلمنامه اش را نوشته است – از ديگر فيلم هايي است كه در خدمت اسلام هستند و قرار است ساخته شود تا در خدمت رشد انديشه هاي اسلامي باشند و مي خواهند نشان دهند چه مذهب آينده نگر و دموكراتيكي براي دنيا است. اين پروژه ها در جهت اين است كه اسلام دين صلح و عشق است.
    
     بيشتر تاكيد روي اسلام است يا شرق؟
    بهنام حيدري: هر دو – تنها شركتي كه در غرب براي ساخت فيلم هاي اسلامي ساخته شده است.
    
     چگونه از اسلام شناخت پيدا كرديد؟
    من قرآن را خوانده ام ولي آن را در حد يك عارف يا حجت الاسلام نمي دانم. من دانشجوي تاريخ هستم و علاقه مند به تاريخ و فرهنگ اما درباره مذهب مطالعه زيادي نداشتم. خداپرست هستم و بقيه اطلاعاتم را از طريق تحقيق به دست مي آورم و دعا و ثنا پايه تمام دين هاست.
    
     اين علاقه به اسلام از كجا ناشي شده است؟
    من 17-16 ساله بودم وقتي واقعه يازدهم سپتامبر اتفاق افتاد تا قبل از آن من دنبال فلسفه بودم نه مذهب. اين علاقه پس از اين آغاز شد و مشوقي براي مطالعه در مذاهب شد. به خصوص مذاهبي كه در خاورميانه هستند.
    
     از نظر منفي يا مثبت؟
    هيچ وقت فكر نمي كردم كه اسلام مذهب منفي باشد در سال قبل ترش به سومالي رفته بودم و با مسلمانان زيادي ارتباط داشتم.
    فقط مطالعاتم درباره تفاوت اسلام كمي عميق تر شد. من فكر مي كنم كه واقعه يازدهم سپتامبر را خود آمريكايي ها به وجود آوردند تا لشكركشي كنند و سود زيادي ببرند.
    
     براي شناخت بيشتر چرا به سراغ كشورهايي مسلمان ديگر نرفته ايد؟
    به كشورهاي فلسطين، سومالي، مراكش هم رفته ام و دوست دارم در آينده به هندوستان بروم. به دليل پروپاگاندا در آمريكا معتقدند كه در ايران اسلام همراه با بنيادگرايي و وهابيت همچون عربستان است. رسانه ها معتقدند در ايران مسلمانان بنيادگرا همچون طالبان وجود دارد ولي ايران از نظر من يك كشور مذهبي است نه يك كشور افراطي. كشوري كه مردم و دولت بر مبناي قوانين محترمانه عمل مي كنند. مردم ايران مردمي فهميده هستند كه مسايل سياسي را خوب درك مي كنند.
    
     مگر چند روز است كه در ايران هستيد؟
    
    چهار روز.
    
     كجاها رفته ايد؟
    دربند، بازار تهران و خيابان هاي تهران را گشتيم.
    
     به مكان هاي سياسي كه امكان بازديد از آنها وجود دارد هم رفته ايد؟
    نه. خيلي دوست دارم با دولتمردان و مسوولان دولتي آشنا شوم.
    
     شما به عنوان توريست به ايران آمديد يا فيلمساز؟
    هيچ پيام سياسي هم ندارم ولي خودم را به نوعي سفير هم مي دانم.
    
     ناخودآگاه نام خانوادگي شما در كنار نام احمدي نژاد قرار مي گيرد. پدرتان مي خواست فيلمي درباره شان بسازد ؟
    من نمي توانم سخنگوي پدرم باشم وي تا به حال درباره عرفات، چاوز، كاسترو فيلم ساخته است. اما ساخت فيلم درباره محمود احمدي نژاد ماجرايي بود كه تمام شده است. شايد در زمان ديگري كه وقت داشته باشد بتواند فيلمي در اين باره بسازد زماني كه ديگر آقاي احمدي نژاد رييس جمهور نباشد. اليور استون براي ساخت يك مستند و يك فيلم سينمايي برنامه ريزي كرده است.
    
     قرار نيست پدرتان به ايران بيايد؟
    ان شاءلله
    حيدري: ما در حال برنامه ريزي هستيم تا اليور استون به ايران بيايند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سپنتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
0
2
شاون استون، پسر اليور استون؟؟؟؟ من تو گوگل سرچ كردم... اما اين آقا پسره، فقط خانم دراومد؟ قضيه چيه؟؟؟
پاسخ ها
rostam
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
منم سرچ کردم پسر در اومد فرقی نمیکنه مبارکه ! بچه باید سالم باشه و اهل و صالح دختر و پسرش چه فرق داره
نظرات بینندگان