arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶

نیکی هیلی برای «انتقال خواسته‌های سناتورهای آمریکایی در مورد ایران» با آمانو دیدار می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه «سی‌بی‌اس» از برنامه ملاقات نماینده آمریکا در سازمان ملل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو در مورد ایران خبر داده است.

به گزارش فارس، شبکه «سی‌بی‌اس» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل قرار است امروز برای بحث در مورد ایران در نیویورک با «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی دیدار کند.

بنا بر این گزارش، گروهی از سناتورهای آمریکایی هفته گذشته در نامه‌ای به هیلی فهرستی از درخواست‌هایشان در مورد ایران را مطرح کرده و از او خواستند این خواسته‌ها را به آمانو منتقل کند.

امضاکنندگان این نامه، با بیان اینکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا قول داده بود برجام امکان بازرسی از «تمام اماکن مشکوک» را فراهم کند، نوشته‌اند که آژانس باید بتواند از اماکن نظامی ایران بارسی کند.

آمانو این هفته در واکنش به اظهارات مکرر مقامات دولت و کنگره آمریکا مبنی بر «ضعیف بودن» ساز و کار بازرسی‌ها ذیل برجام، گفت این بازرسی‌ها شدیدترین نظام نظارتی است که تاکنون علیه یک کشور به اجرا درآمده است.

او گفت: «برخی معتقدند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی ما ضعیف است. اما اینطور نیست.»

در نامه 14سناتور آمریکایی به هیلی، از او خواسته شده مواردی نظیر «ارتقا راستی‌آزمایی و نظارت بر استخراج اورانیوم»، «گزارش‌دهی بهتر در مورد فعالیت‌های فرآوری اورانیوم» و «اطلاعات دقیق‌تر در مورد فعالیت‌های غنی‌سازی ایران» را با آمانو در میان بگذارد. در این نامه همچنین به «ابهامات» در مورد نحوه راستی‌آزمایی اجرای بند T ضمیمه نخست توافق هسته‌ای اشاره شده است.

بر اساس بند T از ضمیمه نخست برنامه جامع اقدام مشترک، ایران از طراحی، ساخت، خرید یا استفاده از برخی از اقلام با کاربری دوگانه مانند دوربین‌های سرعت بالا یا چاشنی‌های انفجاری و همچنین مدل‌های رایانه‌ای ادوات انفجار اتمی منع شده است.

گروه‌های نزدیک به اسرائیل از جمله موسسه علوم و امنیت بین‌الملل و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با بیان این ادعا که برجام در مورد ساز و کار راستی‌آزمایی این بند سکوت کرده، می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای اطمینان از پایبندی ایران به این محدودیت‌ها، بتواند خارج از ساز و کار 24 روزه بازرسی‌ها از اماکن مشکوک، به صورت روتین به مراکز غیرهسته‌ای از جمله سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که محدودیت‌های عنوان‌شده در این بند اساسا خارج از حیطه اختیارات و تخصص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برجام نیز مسئولیت راستی‌آزمایی این بند را به این نهاد نسپرده است.

نظرات بینندگان