arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

الاخبار: سعد حریری تا 48 ساعت آینده به لبنان باز می گردد / ماجرای تذکر کاخ سفید به بن سلمان

12 روز از سلب آزادی حریری توسط عربستان سعودی می گذرد، رفتاری زشت که تا کنون مشابه آن در تاریخ سیاسی ثبت نشده و تناسبی با هیچ عرف دیپلماسی یا اخلاقی ندارد. اما عربستانی که قصد داشت لبنان را وارد یک بحران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و یک فتنه داخلی کند، در تحقق منافع خود و هم پیمان اسرائیلی اش موفق نبود و در دور اول این معرکه هیچ پیشرفتی حاصل نکرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 الاخبار چاپ بیروت نوشت: 12 روز از سلب آزادی حریری توسط عربستان سعودی می گذرد، رفتاری زشت که تا کنون مشابه آن در تاریخ سیاسی ثبت نشده و تناسبی با هیچ عرف دیپلماسی یا اخلاقی ندارد. اما عربستانی که قصد داشت لبنان را وارد یک بحران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و یک فتنه داخلی کند، در تحقق منافع خود و هم پیمان اسرائیلی اش موفق نبود و در دور اول این معرکه هیچ پیشرفتی حاصل نکرد.

به گزارش «انتخاب»؛ گذشته از خوانش های سیاسی این اتفاق، منابع نزدیک به خاندان حریری در گفتگو با الاخبار تاکید کرده اند که حریری طی 48 ساعت اینده به بیروت باز می گردد تا استعفایش را به میشل عون تقدیم کند، اما اقدام بعدی وی در مورد ماندن در بیروت، بازگشت به عربستان یا سفر به فرانسه، مشخص نیست و سرنوشت خانواده حریری در خصوص ماندن در عربستان یا بازگشت به بیروت در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در این رابطه، موضع آمریکا در روزهای گذشته، بر شکست بزرگ سعودیها در تحقق اهدافشان از نقشه استعفای حریری، استوار بوده است. با اینکه آمریکایی ها از شرکای اصلی بن سلمان در کودتای اخیر آن علیه لبنان بوده اند و داماد ترامپ سه شبانه روز با بن سلمان در حال طراحی نقشه این کودتا بود، اما شریط به گونه ای پیش رفته است که امریکایی ها از بی پروایی سعودی به شدت نگران هستند؛ تا آنجا که وزیر مشاور عربستان، ثامر السبهان، طی سفر اخیر خود به واشنگتن، توبیخ سختی از سوی مسئولان آمریکایی دریافت کرد؛ این توبیخ ها در دو نشست مختلف، از طرف وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا متوجه سبهان شده و آمریکایی ها رفتار سعودی ها در برابر لبنان را شتابزده و بدون فکر خواندند که به منافع ایالات متحده در لبنان آسیب می زند.

 به گزارش منابع آگاه، آمریکایی ها که در ابتدا از کودتای سعودی حمایت می کردند، پس از آنکه دریافتند حوادثی که در لبنان اتفاق افتاده به نفع آنها نیست، و با مشاهده موضع قاطع دولت لبنان در مواجهه با رفتار سعودیها و همبستگی با حریری، از موضع خود بازگشته و بر آن شدند تا حدودی را برای تحرکات هم پیمان سعودی شان تعیین کنند. در همین راستا، پس از سکوت پنج روزه، وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بیانیه های واضحی در تایید بازگشت حریری بعنوان شریک مورد اطمینان خود صادر کرده و در ادامه پیامهایی را به منظور وضع محدودیت برای برنامه های شکست خورده سعودی، فرستادند.

نظرات بینندگان