arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

نگرانی اعراب خلیج فارس از سکوت مصر در مورد ایران / العرب: پیام ژنرال سیسی به بن سلمان / مصر حاضر است از ارتباط با تهران چشم پوشی کند؟

وزیر خارجه مصر، سامح شکری، سفر خود به خلیج فارس را با ریاض به پایان رساند؛ جایی که با ولی عهد سعودی محمد بن سلمان دیدار کرده و تلاش داشت پیامهای حمایت مصر و ایستادگی آن در کنار دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس را به عربستان منتقل کند؛ آن هم در شرایطی که تنش این دولت با ایران رو به افزایش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب چاپ لندن نوشت: وزیر خارجه مصر، سامح شکری، سفر خود به خلیج فارس را با ریاض به پایان رساند؛ جایی که با ولی عهد سعودی محمد بن سلمان دیدار کرده و تلاش داشت پیامهای حمایت مصر و ایستادگی آن در کنار دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس را به عربستان منتقل کند؛ آن هم در شرایطی که تنش این دولت با ایران رو به افزایش است.

به گزارش «انتخاب»؛ وزارت خارجه مصر در بیانیه ای از زبان احمد ابو زید اعلام کرد شکری ناقل پیامی شفاهی از سوی عبدالفتاح السیسی برای پادشاه عربستان است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، شکری به همراه بن سلمان و وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر، تحولات منطقه ای و هماهنگی تلاشها برای تحقق استحکام امنیتی و استقرار در منطقه را بررسی کردند. حال سوال آن است که پس از موفقیت شکری در رساندن پیام السیسی به عربستان، آیا مصر حاضر است از ارتباط با ایران چشم پوشی کرده و برای آرام کردن فضای منطقه اقدامی کند؟

سیاستگزاران در مصر روی خطی حرکت می کنند که بینابین تمسک به ائتلاف تاریخی با دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس، به ریاست سعودی که قصد مقابله ای بی سابقه با ایران را دارد، و رغبت به ایستادگی مانند سدّ و دیواری در برابر احتمال وقوع جنگ در منطقه، قرار دارد؛ جنگی که می تواند بحرانها را تشدید کرده و دولتهای متعددی را در معرض خطر قرار دهد.

السیسی تاکید کرده که مصر با ورود منطقه به جنگ مخالف است، اما همزمان به این مساله اشاره کرده است ک مصر در کنار ارتشهای ملی و علیه هر گونه تجاوزی از سوی شبه نظامیان می ایستد و منظور وی از شبه نظامیان، بالهای ایران در یمن، سوریه و لبنان می باشد.

تحلیلگران خلیج فارس، انتظار دارند که مصر بعنوان یک طرف اساسی در بحران با ایران رفتار کند، اما کارشناسان مصری می گویند باید موضع مصر حداقل یک گام به دور از تفصیل های بحران باشد، تا قاهره بتواند نقشی محوری را در وضع حدودی برای هر گونه عملیات نظامی احتمالی در آینده، ایفا کند.

در این میان، ایران به نتیجه نشست مسئولان مصری و سعودی در ریاض چشم دوخته است؛ چرا که ورود وزنه مصری به خط مقابله، به نفع تهران نخواهد بود.

نظرات بینندگان