arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶

عذرخواهی ناتو از ترکیه در پی معرفی آتاترک به عنوان «دشمن»/دستور اردوغان برای خروج سربازان ترکیه از رزمایش ناتو

​​​​​​​رئیس جمهور ترکیه دستور داد، نیروهای این کشور رزمایش ناتو در نروژ را ترک کنند و به کشورشان بازگردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

​​​​​​​عذرخواهی ناتو از ترکیه در پی معرفی آتاترک به عنوان «دشمن»/دستور اردوغان برای خروج سربازان ترکیه از رزمایش ناتو

رئیس جمهور ترکیه دستور داد، نیروهای این کشور رزمایش ناتو در نروژ را ترک کنند و به کشورشان بازگردند. به گفته اردوغان در جریان مانور آتاترک‌، بنیانگذار ترکیه و خود او را دشمن معرفی کرده‌اند. دبیرکل ناتو نیز عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، دولت ترکیه پس از جنجالی که بر سر مصطفی کمال آتاترک‌، بنیانگذر دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه در جریان رزمایش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نروژ پیش آمد، سربازانش را به بازگشت به کشورشان فراخواند.

رجب طیب اردوغان در برابر رؤسای استانی حزب "عدالت و توسعه" در آنکارا گفت که آتاترک و او را در جریان مانور به عنوان "دشمن" معرفی کرده و "هدف" قرار داده‌اند.

به نقل از دویچه وله فارسی، در پی آن، دولت ترکیه تمامی ۴۰ پرسنل نظامی خود را که در تمرینات شرکت کرده بودند از حضور در رزمایش منع کرد.

اردوغان در این رابطه گفت: چنین متحدان و چنین اتحادی غیرقابل قبول است. از تصویر آتاترک و نام من به عنوان هدف تیراندازی استفاده کرده‌اند.

این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی بیانیه‌ای از آنچه پیش آمده پوزش خواست.

او در این بیانیه توضیح داده که شخص مسؤول این پیشامد همکار رسمی ناتو نبوده بلکه یک غیرنظامی بوده که به صورت پیمانی با ناتو همکاری داشته است.

به گفته استولتنبرگ، شخص یاد شده فورا از شرکت در تمرینات موسوم به "Trident Javelin" در استاوانگر اخراج شده و مقامات نروژی باید درباره اقدامات تأدیبی نسبت به او تصمیم بگیرند.

در بیانیه دبیرکل ناتو همچنین آمده است که آنچه رخ داده بیانگر نظر ناتو نیست، بلکه ناتو معتقد است که "ترکیه متحدی ارزشمند برای ناتو است که خدمات مهمی برای تأمین امنیت این پیمان انجام داده است".

دبیرکل ناتو با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تماس گرفته و رسما از او عذرخواهی کرد.

در این راستا وزیر دفاع نروژ به خاطر این فضاحت از ترکیه عذرخواهی کرد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسؤول این پیشامد یک شهروند نروژی است. این اقدامی است که یک شهروند انجام داده و بیانگر موضع رسمی نروژ و سیاست‌هایش نیست. من از ترکیه به دلیل این اقدام عذرخواهی می‌کنم. ما همچنان برای شراکت تجاری قوی با این کشور ارزش قائلیم.

این در حالی است که وزارت خارجه ترکیه اظهار داشت: رزمایش‌های ناتو به میزبانی نروژ بین تاریخ هشتم تا ۱۷ نوامبر جاری دربرگیرنده قرار دادن مجسمه آتاترک به همراه رهبران دشمن به عنوان هدف تیراندازی بود.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است، در چارچوب رزمایش‌ها از نام اردوغان استفاده شد تا این گونه القا کند که او با کشورهای متخاصم ناتو همکاری می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه با ابراز تاسف و غیراخلاقی و غیرقابل خواندن این موضع ناتو اعلام کرد، طرف ترکیه مشارکت خود در رزمایش‌ها را بعد از این حادثه لغو کرد و به ناتو و مقامات نروژ ابلاغ کرد که ترکیه عمیقا از این مساله عصبانی است.

نظرات بینندگان