arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶

سازمان همکاری اسلامی: جایزه نوبل دلیلی برای بخشش مقامات میانمار نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد مقامات میانمار نباید گمان کنند که جایزه صلح نوبل ابزاری برای بخشش آنها است.

را به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری الفجر، سازمان همکاری اسلامی روز جمعه در بیانیه‌ای درباره بند ۷۲ قطعنامه شورای امنیت درباره وضعیت حقوق بشر در میانمار در اشاره ضمنی به آنگ سان سوچی، رهبر دو فاکتوی میانمار اعلام کرد که حاکمان و دولت‌مردان میانمار نباید گمان کنند گرفتن جایزه صلح باعث می‌شود که مورد بخشش قرار گیرند.

در این بیانیه که توسط عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل قرائت شد بر لزوم رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در میانمار تاکید شده است.

المعلمی تاکید کرد: من امروز به نیابت از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی سخنرانی می‌کنم. زمانی که با قرن بیستم خداحافظی کردیم گمان می‌کردیم که پرونده‌های اعمالی مثل نسل کشی، هویت کشی و انکار هویت را بسته‌ایم چنانکه در سربرنیتسا و رواندا و مشابه آن شاهد بودیم.

وی گفت ما امروز شاهد بازگشت این صحنه‌های شرم‌آور در میانمار و در قبال مسلمانان روهینجا هستیم که نه تنها هویتشان انکار می‌شود بلکه انسانیت شان و حقوق ملی ، دینی و فرهنگیشان نیز انکار می‌شود. منازل آنها عامدانه به آتش کشیده می‌شود. آنها از بازگشت به سرزمین‌شان منع می‌شوند.

المعلمی گفت زمانی که جنایات در رواندا اتفاق افتاد یکی از طرف‌ها با انکار انسانیت و ماهیت انسانی طرف دیگر راه کشتار این افراد و نابودی آنها را فراهم کرد دولت میانمار نیز مسلمانان روهینجا را هدف گرفته و ماهیت و ملیت آنها را انکار می‌کند آنها را اخراج و حتی برای خلاصی از آنها تلاش می‌کند و شکی نیست که انکار شهروندی و وابستگی آنها از انکار انسانیت کمتر نیست.

المعلمی به نیابت از اعضای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: طرف‌های ذیربط در میانمار باید بدانند که جایزه نوبل صلح ابزاری برای بخشش ابدی آنها نیست بلکه امانتی در اختیار آن‌هاست و باید مسئولیت‌های اخلاقی و بین‌المللی‌شان را انجام دهند و ما امیدواریم که این قطعنامه به گفته بیشتر این حقایق کمک کند.

نظرات بینندگان