arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

سخنگوی دولت ترکیه: پرونده «رضا ضراب» توطئه‌ای علیه آنکارا است

سخنگوی دولت ترکیه با تأکید بر عدم فراموشی رسوایی در مانور اخیر ناتو تأکید کرد: پرونده رضا ضراب توطئه‌ای علیه آنکارا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت ترکیه با تأکید بر عدم فراموشی رسوایی در مانور اخیر ناتو تأکید کرد: پرونده رضا ضراب توطئه‌ای علیه آنکارا است.

به گزارش انتخاب به نقل از آناتولی، «بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه امروز در اظهاراتی با اشاره به رویداد هفته گذشته در رزمایش ناتو در نروژ اعلام کرد: رسوایی در رزمایش ناتو نباید به دست فراموشی سپرده شود.

سخنگوی دولت ترکیه: پرونده «رضا ضراب» توطئه‌ای علیه آنکارا است

بکر بوزداغ در این خصوص گفت: این اقدام، یکی از بزرگترین رسوایی‌ های تاریخ ناتو بوده و غیرقابل تحمل است.

وی افزود: تنها برای محاکمه ۲ نفر روند قانونی آغاز شده است. اخراج آنها نشانه بررسی و تحقیق کامل در این زمینه نیست. سخنگوی دولت ترکیه در خصوص پرونده رضا ضراب نیز تاکید کرد: بدون تردید پرونده قضایی رضا ضراب مبنای حقوقی ندارد، بلکه سیاسی و توطئه‌ ای علیه ترکیه است. دادستان‌ ها آشکارا به متهمان این پرونده فشار می‌ آورند.

لازم به ذکر است، در رزمایش هفته پیش ناتو در نروژ، «رجب طیب اردغان» رئیس جمهوری ترکیه و «کمال آتاتورک» بنیانگذار جمهوری ترکیه به عنوان اهداف نظامیِ این سازمان نشان داده شده بودند و همین امر موجب ناراحتی مقامات آنکارا شد؛ تا جایی که این کشور دستور خروج نظامیانش از رزمایش ناتو در نروژ را صادر کرد.

گفتنی است، دادستانی آمریکا ۱۶ شهریورماه سال جاری یک وزیر سابق دولت ترکیه، مدیرکل سابق یک بانک دولتی و ۲ مقام دیگر این بانک را به توطئه برای دور زدن تحریم های ایران متهم کرده بود.

این اتهامات بخشی از اتهامات مطرح در پرونده رضا ضراب شهروند ایرانی- ترکیه ای است که با این اتهام در آمریکا تحت بازداشت قرار دارد.

دیگر فرد بازداشت شده در این پرونده محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه است.

دادستانی نیویورک اعلام کرده بود که محمد ظفر چالایان وزیر سابق اقتصاد، سلیمان اصلان مدیر سابق یک بانک بزرگ دولتی و ۲ مقام دیگر این بانک به نام های عبدالله هپانی و لوونت بالکان را به توطئه برای استفاده از سیستم مالی آمریکا برای انجام صدها میلیون دلار معامله به نمایندگی از سوی دولت ایران و سایر نهادهای ایرانی که بر اساس قوانین آمریکا هدف تحریم هستند؛ متهم می باشند.

رضا ضراب در ۱۹ مارس سال ۲۰۱۶ در آمریکا بازداشت شده بود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان