arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
تسلیت دبیر کل حزب‌الله لبنان به بازماندگان زلزله غرب ایران؛

سیدحسن نصرالله: "سردار سلیمانی" از ابتدای نبرد البوکمال همواره در خط مقدم بود / در لبنان در انتظار بازگشت نخست وزير هستيم / هیچ سلاحی به یمن، بحرین، کویت و عراق ارسال نکرده‌ایم

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود درباره تحولات اخیر منطقه با اشاره به آزادسازی البوکمال سوریه گفت که فرمانده سپاه قدس ایران از ابتدای نبرد البوکمال سوریه همواره در خط مقدم حضور داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود درباره تحولات اخیر منطقه با اشاره به آزادسازی البوکمال سوریه گفت که فرمانده سپاه قدس ایران از ابتدای نبرد البوکمال سوریه همواره در خط مقدم حضور داشت.

"سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب‌الله لبنان در ابتدای این سخنرانی گفت که مجموعه‌ای از تحولات طی روزهای گذشته روی داده که باعث شد تا امروز سخنرانی کنم. نخست باید به یادبود بزرگ در تاریخ اسلامی‌مان برای عزاداری به مناسبت وفات رسول‌الله اشاره کنم.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: بر خودم واجب می‌دانم که به بازماندگان قربانیان زلزله اخیر در ایران و همچنین به رهبر ایران و رئیس جمهور روحانی و آحاد ملت ایران تسلیت عرض کنم.

نصرالله در ادامه درباره زلزله غرب کشور گفت: ایران الگویی برای ماهیت روابط میان ملت خود با وجود اختلاف قومیتی به شمار می‌آید. همچنین به ملت عراق بابت قربانیان زلزله اخیر نیز تسلیت می‌گویم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: تحولاتی که تمایل دارم درباره آنها صحبت کنم از این قرار است، دستاورد نظامی اخیر در مرزهای عراق و سوریه از هر دو طرف و همچنین نشست روز گذشته وزیران امور خارجه اتحادیه عرب.

وی اضافه کرد: هفته گذشته شاهد آن بودیم که آخرین شهر و منطقه عراق از کنترل داعش خارج شد و دولت عراق اعلام کرد که داعش دیگر در هیچ شهر عراقی حضور ندارد.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: داعش به عنوان یک نهاد و سازمان نظامی در عراق به پایان رسید و نیروهای عراقی به مرزهای خود با سوریه رسیده‌اند و ما منتظر پاکسازی کامل بوده و روزی که دولت عراق پیروزی کامل را اعلام کند بسیار نزدیک است.

وی افزود: از ابتدای فتنه داعش در عراق، ما با همکاری برادرانمان در عراق، تعداد زیادی از فرماندهان خود را به آنجا اعزام کردیم وچندین شهید و مجروح در این راه نیز دادیم. ما به بررسی موقعیت با برادرانمان در عراق خواهیم پرداخت و اگر به این نتیجه رسیدیم که نیازی به حضور ما در آنجا نیست برادرانمان به میدان‌های دیگری منتقل خواهند شد و این موضوع هیچ ارتباطی به بیانیه اتحادیه عرب نداشته بلکه به موضوع پایان داعش در عراق ارتباط دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: در طرف سوریه میدان نبرد البوکمال را داریم. امروز ما در برابر یک دستاورد نظامی بسیار بزرگی قرار داریم و اهمیت موضوع در این است که البوکمال آخرین شهری است که داعش در سوریه کنترل آن را در اختیار داشته است. اهمیت البوکمال این است که شهری مرزی بوده و گذرگاه القائم بشمار می‌آید و در نتیجه سوریه و عراق به یکدیگر متصل شدند.

وی افزود: متصل شدن مرزها محقق شد و این چیزی بود که دولت آمریکا تلاش داشت محقق نشود و این پیروزی وحدت سوریه را تقویت کرده و در پی آن توطئه تجزیه سوریه شکست خورد.

سید حسن نصرالله گفت: موضوعی که باید درباره آن تامل کنیم پایان دولت داعش است. امروز می‌توانیم بگوییم که با آزادسازی البوکمال دولت داعش سقوط کرد البته این به معنای پایان داعش نیست.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: ساختار داعش به پایان رسید. در واقع با آزادسازی آخرین خیابان در البوکمال، تاریخ می‌تواند پایان دولت داعش را ثبت کند. البته در برخی از بخش‌های سوریه ممکن است که داعش وجود داشته باشد اما ساختار این دولت به پایان رسید و فقط به همین موضوع اکتفا می‌کنم.

وی افزود: زمانی که عراقی‌ها و سوری‌ها پیروزی خود بر داعش را اعلام می‌کنند نیازمند گرفتن جشن برای یک پیروزی بزرگ هستیم که در واقع پیروزی ارزش‌های انسانی بر توحش است. در این زمان واجب است که این گفته را تکرار کنیم که همه ملت‌های منطقه باید درباره کسانی که داعش را بوجود آوردند و از آن حمایت‌ کردند تفکر کنند و همچنین باید این سوال را نیز بکنند که چه کسی با داعش مبارزه کرد. این بحث و بررسی باید با قدرت انجام شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: آمریکا در البوکمال چه کرد؟ هر آنچه که می‌توانستند به داعش کمک کردند و فقط یک کار انجام ندادند و آن شلیک به سوی کسانی بود که با داعش در حال مبارزه بودند. این تنها کاری بود که نکردند. آمریکا یک پوشش هوایی امن برای داعش در این منطقه ایجاد کرد. داعش آشکارا جابجا می‌شد و نیروی هوایی آمریکا هیچگاه به بمباران آنها نپرداخت و به نیروی هوایی روسیه نیز اجازه بمباران داعش را نمی‌داد.

وی گفت: حتی آمریکا هشدار داده بود اگر روسیه داعش را بمباران کند آمریکا نیروهای سوری را هدف قرار خواهد داد. آمریکایی‌ها به داعش اطلاعات می‌دادند و به خصوص در زمینه جنگ الکترونیک برای ایجاد اختلال در تجهیزات نیروهای مهاجم می‌پراختند. آمریکایی‌ها همه امکانات برای عقب نشینی نیروهای داعش و جایگزین شدن آنها با دیگر مبارزان در مناطق کُردی را فراهم کردند.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: بالگردهای آمریکایی شخصیت‌های داعش را جابجا می‌کردند و این موضوع بارها و در چندین مکان اتفاق افتاد. تمام تلاش آمریکایی‌ها این بود که داعش در البوکمال تا پایان استقامت کند و همین دلیل حمایت آمریکا از داعش است.

وی افزود: محور مقاومت توانست داعش را در چند سال اندک شکست دهد این در حالی است که آمریکا مدعی بود که شکست داعش به 30 سال زمان نیاز دارد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: این یک رسوایی است، اردوغان که همپیمان آمریکا بود آشکارا و علنی گفت که آمریکا به تامین داعش می‌پردازد و ما به همین گفته اردوغان بسنده می‌کنیم.

سید حسن نصرالله گفت: در برابر پیروزی بزرگ در البوکمال، به تمامی مبارزین در ارتش سوریه، گروه‌های مقاومت عراقی، برادران در لشکرهای زینبیون و فاطمیون و به سپاه پاسداران و به برادرانم در فرماندهی حزب‌الله سلام و درود می‌فرستم. به خانواده شهدایمان در جنگ البوکمال نیز درود می‌فرستم.

وی افزود: اجازه دهید از فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، "حاج قاسم سلیمانی" که نه فقط در نبرد اخیر بلکه در بسیاری از نبردها حضور داشت نیز تشکر فراوان کنم. سلیمانی از همان ابتدای نبرد البوکمال در خطوط مقدم حضور داشته و در معرض شهادت قرار داشت. وی فقط چند روز به دلیل وفات پدرش در این نبرد حضور نداشت و پس از آن بار دیگر به البوکمال بازگشت.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: واجب است که از سلیمانی و رهبر ایران و مقامات این کشور تشکر کنیم و تشکر از آنها کمترین وظیفه است چون این ایران بود که در کنار سوریه، عراق و لبنان ایستاد.

وی افزود: هر آنچه که از قدرت داریم به کمک ایران بوده و زمانی که از خطر داعش رها شدیم باید پس از شکرگذاری از خدا از مخلوقین خدا و در راس آنها ایران و به خصوص مرد بزرگ، سردار سلیمانی تشکر کنیم.

سید حسن نصرالله گفت: جنگ با داعش در پایان خود قرار دارد این در حالی است زمانی که کشورهای عربی با ترامپ در ریاض گرد هم آمدند تصمیم گرفتند که طرحی را برای رهایی از داعش در سال 2018 ایجاد کنند و ما همان زمان گفتیم که در سال 2018 داعش به پایان رسیده است. ما باید تلاش خود برای رهایی از بقایای داعش را ادامه دهیم به خصوص که می‌دانیم که آمریکا درصدد دمیدن روح مجدد در این گروه است.

وی در ادامه این سخنرانی افزود: موضوع دومی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنم در زمینه آن چیزی است که در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب شنیدیم. تمایل دارم درباره بخشی که به حزب‌الله ارتباط دارد صحبت کنم. البته آنها درباره ایران، حزب‌الله و انصارالله صحبت کردند. اتهاماتی که مطرح کردند چیز جدیدی نبوده و انتظار آن را داشتیم و پیشتر نیز آن را شنیده بودیم و هیچ دلیل برای نگرانی وجود ندارد فقط باعث تاسف است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: از زیبایی‌های تقدیر خداوند این بود در ساعت‌هایی که نیروها درحال آزادسازی البوکمال بودند و حزب‌الله نیز در میان آنها حضور داشت، در همان زمانی که در حال بیرون انداختن داعش بودیم آنها گرد هم آمدند تا حزب‌الله را سازمانی تروریستی توصیف کنند. ایران را متهم کردند که دولتی است که از تروریسم حمایت می‌کند این در حالی است که ایران بود که در مبارزه با تروریسم مشارکت داشت. آیا شما با داعش مبارزه کردید؟ عربستان کجا با داعش مبارزه کرد؟

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان