arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

واکنش واعظی به اظهارات وحید حقانیان: در محافل خصوصی خودمانی‌تر صحبت می‌کنیم / ایشان ادب خود را نشان داد و اعلام کرد قصد توهین نداشته / این مساله تمام شده

رئیس دفتر رئیس جمهوری مذاکرات سوچی و سفر سران ایران و ترکیه به روسیه را مهم خواند و گفت: مذاکرات سوچی مقدمه گام های موثر در حل بحران سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش واعظی به اظهارات وحید حقانیان: در محافل خصوصی خودمانی‌تر صحبت می‌کنیم / ایشان ادب خود را نشان داد و اعلام کرد قصد توهین نداشته / این مساله تمام شده

رئیس دفتر رئیس جمهوری مذاکرات سوچی و سفر سران ایران و ترکیه به روسیه را مهم خواند و گفت: مذاکرات سوچی مقدمه گام های موثر در حل بحران سوریه است.

محمود واعظی روز دوشنبه در حاشیه آیین ختم پدر سخنگوی وزارت امور خارجه، در جمع خبرنگاران افزود: سفر رییسان جمهوری ایران و ترکیه، سفر بسیار مهمی است که نتیجه 11ماه مذاکرات نمایندگان سه کشور است که بسیار موفق بوده و توانستند آرامش را در سوریه به وجود آورند . مذاکرات آستانه به اجماع این عملیات میدانی ختم شد که سوریه باید سامان یابد و مذاکرات سوچی بسیار با اهمیت بوده و مقدمه ای برای گام های موثر است.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره انتظارات رهبر معظم انقلاب در خصوص زلزله زدگان غرب کشور گفت: از زمانی که این اتفاق افتاد شخص رئیس جمهوری و دولت همه توان خود را در امدادرسانی به زلزله زدگان و همچنین خانواده های این عزیزان گذاشتند و تلاش کردند.

وی در خصوص بیانات رهبری در جمع زلزله زدگان گفت: تلاش خود را در این زمینه افزایش می دهیم و تلاش می کنیم رضایت زلزله زدگان عزیز فراهم شود و هم رضایت رهبر انقلاب در این زمینه فراهم شود تا بتوانیم به وظیفه دینی و ملی خود عمل کنیم.

واعظی همچنین در خصوص پاکسازی آخرین نفر داعش در بوکمال گفت: کار بسیار بزرگی انجام شد؛ با توجه به این که داعش مورد حمایت کشورهای مختلف عربی از جمله عربستان قرار گرفت این کشورها بنا داشتند در سوریه یک حکومت و اسرائیل دوم تشکیل دهند و هدف اصلی شان هم ایران شیعی بود.

وی گفت: بنابراین یک کار بزرگ انجام شد به ویژه این که مدافعان حرم و سپاه کار عظیمی انجام دادند و نه تنها امنیت حرم و ایران حفظ شد بلکه باعث شد منطقه امنیت پیدا کند.

واعظی به سخنان سردار سلیمانی و قول وی در خصوص سرنگونی کامل داعش اشاره کرد و گفت: این که ما امروز شاهد پاک شدن آخرین لکه های داعش در سوریه و عراق هستیم نشان دهنده قوت و عزت سپاه ما، نظام و رهبری است و همه دولت به دنبال این است که به کشورهای اسلامی که از ما طلب یاری دارند کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در باره 'استفاده از وزرا و معاونان بازنشسته در شهرداری تهران و مجاز بودن شهرداری و دولت به این کار ' پرسید، گفت: من باید در این زمینه مطلع شوم که اگر بر اساس قانون در گذشته هیات دولت این ها را همتراز مقامات تصویب کرده است، می توانند استفاده کنند؛ در غیر این صورت این امکان وجود ندارد.

واعظی درباره تغییرات نهاد ریاست جمهوری از جمله انتصاب مجید تخت روانچی به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری گفت: طبیعی است با توجه به شرایط منطقه و ایران باید بخش سیاسی دفتر رئیس جمهوری را تقویت کنیم. آقای ابوطالبی نیز به عنوان مشاور رئیس جمهوری منصوب شد.

وی افزود: با توجه به سابقه طولانی دکتر تخت روانچی در وزارت امور خارجه از ایشان خواسته شد در این معاونت به ما کمک کنند و این دو انتصاب می تواند باعث هم افزایی شود.

واعظی در پاسخ به سخنان وحید حقانیان هم گفت: ایشان اعلام کرد در یک محفل خصوصی با دوستانشان صحبت کردند و فکر نمی کردند این صحبت ها جایی ضبط و پخش شود.

وی با اشاره به محافل دوستانه و صحبت هایی که در این محافل صورت می گیرد، گفت: انسان در خلوت و مکان های عمومی متفاوت صحبت می کند ؛ ولی به هر حال نمی خواهم بگویم دوگانه صحبت می کنیم. به هر حال در محافل خصوصی خودمانی تر صحبت می کنیم.

واعظی اضافه کرد: آقای حقانیان این ادب را از خود نشان دادند که به محض این که سخنانش منتشر شد در ویدئویی دیگر اعلام کرد که این گفت و گوها به صورت خصوصی انجام شده و به هیچ وجه قصد توهین کردن نداشته است.

وی خواستار احترام افراد به همدیگر شد و گفت: به نظر من این مساله تمام شده است و بهتر است که دنبال آن را نگیریم.

واعظی در خصوص مذاکرات موشکی اروپا با ایران هم گفت: ما بارها و بارها اعلام کردیم که در ارتباط با موشک و توان دفاعی کشور با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد و فکر می کنیم اینها موضوعاتی است که کاملا مربوط به شرایط داخلی کشور است.

وی افزود: البته در مذاکره با کشورهای مختلف ، سوالاتی پرسیده می شود که این به معنای پذیرش صحبت های یکدیگر نیست.

واعظی اضافه کرد: به هر حال این موضوع جدید و فقط مربوط به ایران و اروپا نیست و ما روی این موضع مستحکم و محکم ایستاده ایم.

واعظی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره ایجاد معاونت رسانه ای ریاست جمهوری پرسید گفت: این معاونت قرار نبود که هیچ وقت ایجاد شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در عین حال در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین محورهای مذاکرات سوچی روسیه اظهار داشت: این سفر بسیار مهمی است که روز چهارشنبه قرار است انجام شود و این نتیجه 11 ماه مذاکره های نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در آستانه است.

وی افزود: این مذاکرات بسیار موفق بود و در این مذاکرات سه کشور توانستند هم آرامش را در سوریه به وجود آورند و هم نحوه مبارزه با داعش در این مذاکرات هماهنگ شد.

واعظی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اتمام عملیات میدانی ، سوریه باید سامان یابد . این اجلاس (سوچی) که در سطح سران برگزار می شود که نتیجه و بیانیه ای که در آن صادر می شود مقدمه ای برای برداشتن گام های بعدی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد ایران در مذاکرات سوچی گفت: ما به دنبال تصمیم گیری مردم سوریه در آینده خودشان هستیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان