arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برگزیده شدن دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان، اجرای نمایشی در کافه تریای تئاتر شهر، تمدید «کلنل» و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

دو فیلم ایرانی در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی میلان۲۰۱۷ از سوی هیات داوران جوایز بخش مسابقه را دریافت کردند.

به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران، فیلم کوتاه «گزارشگر» ساخته محمدرضا خردمندان مدال بلورین و لوح تقدیر بخش فیلم‌های کوتاه و همچنین فیلم نیمه بلند «آریو والیبال» جایزه اول فیلم بخش سینما این رویداد را کسب کرد.

در مراسم پایانی این رویداد که دوشنبه شب 29 آبان در میلان ایتالیا برگزار شد چهره‌های همچون وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا،شهردار میلان، پاول ندود، ماسیمو موراتی و مدیران باشگاه‌های آث میلان و اینترمیلان حضور داشتند.

از ایران نیز سیدمجتبی علوی، دبیر جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران ، سیدامیر حسینی، نماینده فدراسیون جهانیFictsدر ایران و احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش صداوسیما در مراسم پایانی جوایز برگزیدگان را دریافت کردند.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی میلان از ۱۵ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شد و آثار ارسالی از ایران به این دوره جشنواره شامل سه کلیپ، دو انیمیشن،یک برنامه تلویزیونی، پنج مستند کوتاه و نیمه بلند، دو مستند بلند، دو فیلم داستانی بلند و دو فیلم داستانی کوتاه و نیمه بلند بود.

اجرای نمایشی در کافه تریای تئاتر شهر

نمایش «ما تا ابد در قطب می‌مانیم» به نویسندگی و کارگردانی رحیم نوروزی از روز چهارشنبه اول آذر ماه در کافه تریای تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«ما تا ابد در قطب می‌مانیم» عنوان نمایش جدیدی است که از روز چهارشنبه اول آذر ماه به نویسندگی و کارگردانی رحیم نوروزی در کافه تریای تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز میکند.

در این اثر نمایشی که با نگاهی به آثار هاروکی مورا کامی نویسنده برجسته ژاپنی اجرا می‌شود، عالیه نعمت الهی، پرنیان محرابی، رومینا فرمانی، سوگل ایزدی فرد، سلمان مشیر پناهی به عنوان بازیگر حضور دارند.

عارف عباسی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، رضا قانعی و مهسا مشعشعی طراحی صدا، ساخت موسیقی و اجرا، مقدی شامیریان طراح لباس، عسل صابر وحید، تارا پدرامی، آیلی حسین زاده دستیاران لباس، حسین پناهی دوخت لباس، شیوا بیران وند مشاور هنری، طراح پوستر و تیزر، امین کردبچه مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای نیز گروه اجرایی نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایش « ما تا ابد در قطب می‌مانیم» از روز چهارشنبه اول آذر ماه ساعت 16:30 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 15 هزار تومان در کافه تریای تالار چهارسو میزبان علاقه مندان تئاتر است.

میلاد کی مرام بازیگر جدید « روسی»
میلاد کی مرام به لیست بازیگران اصلی فیلم سینمایی «روسی» پیوست.
«روسی» چهارمین فیلم سینمایی امیر حسین ثقفی پس از « مرگ کسب و کار من است»، «همه چیز برای فروش» و «مردی که اسب شد» در مقام کارگردان است.
فیلمنامه «روسی» نوشته امیر حسین ثقفی به تهیه‌کنندگی علی اکبر ثقفی در ژانر اجتماعی ساخته خواهد شد.
پیش از این حضور امیر آقایی، طناز طباطبایی و صابر ابر در این فیلم قطعی شده بود.
تمرین بازیگران «روسی» آغاز شده و فهرست عوامل اصلی فیلم در حال تکمیل نهایی است همچنین 70 درصد از لوکیشن های فیلم در حال بازسازی و ساخت دکور است.

«کلنل» تمدید شد
نمایش «کلنل» پنج‌شنبه و جمعه دو اجرایی شد.

نمایش «کلنل» به کارگردانی خیرالله تقیانی به دلیل استقبال مخاطبان تمدید شد.
«کلنل» که قرار بود تا پایان آبان ماه به روی صحنه برود به دلیل استقبال مخاطبان تا دهم آذرماه تمدید شد. همچنین این نمایش پنج‌شنبه‌ و جمعه دو اجرایی شد. این نمایش پنج‌شنبه و جمعه دوم و سوم آذر و نهم دهم آذرماه ساعت 18 و 20 به روی صحنه می‌رود.
قصه‌ نمایش «کلنل» که نوشته خیرالله تقیانی‌پور است در سال‌های مشروطه‌ دوم (مشروطه صغیر- استبداد محمد علی شاه قاجار) روایت می‌شود و داستان عزیز جوان ۳۵ ساله متمول و جاه طلب از خاندان قجر است که به دنبال پوشیدن ردای حاکمیت تهران است...
‏ حسین پاکدل، شهرام‌ حقیقت ‌دوست، اتابک نادری، سیروس همتی، آرش آصفی، مونا فرجاد، آتیه جاوید، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، وحید نفر، علی‌رضا ناصحی، الهه شه‌پرست، حسین شفیعی، محمد شکری، سیامک توده فلاح، محسن مهری دروی، آناهیتا خسروی، سمیرا سلیمی، زینب قمری، میلاد ابراهیمی، مهیار طهماسبی، حامد بدیعی، نگار جعفری، سروناز جمشیدی، امیر باد بدست، آیسان حداد در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
همچنین سالار عقیلی با آهنگسازی بابک زرین چند قطعه موسیقی برای نمایش «کلنل» خوانده است.

جواد قلی‌زاده دبیر دومین جشنواره ملی فانوس شد

علی اصغر جعفری «رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس» در حکمی جواد قلی زاده «تهیه کننده و کارگردان» را به عنوان «دبیر دومین دوره از جشنواره ملی فانوس»ویژه تولیدات هنری سینمایی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور منصوب کرد.

متن کامل حکم «رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس» خطاب به جواد قلی‌زاده به عنوان دبیر دومین جشنواره «فانوس» به شرح ذیل است:

هنرمند ارزجمند جناب آقای جواد قلی‌زاده

باسلام و احترام

نظر تعهد و تجارب عالی در عرصه تولیدات تلوزیونی و اهتمام شایسته شما به حفظ و نشر فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به موجب این حکم به سمت دبیر دومین دوره از «جشنواره ملی فانوس» ویژه تولیدات هنری و سینمایی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ‌های کشور منصوب می‌شوید.

امید است با بهره‌گیری از رهنمودها و منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر پیشگیری از فراموشی و تخریب ارزش‌های متعالی دفاع مقدس با بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های گوناگون هنری، تجربه ارزشمند نخستین جشنواره فانوس و همکاری شایسته ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ایجاد فضای پر نشاط و خلاقانه برای رشد و تعالی کمی و کیفی فعالیت‌های هنری و سینمایی دفاع مقدس موفق باشید.

توفیقروز افزون شما را در پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس و برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره از خداوند متعال خواستارم.»

نخستین جشنواره ملی «فانوس» خرداد سال گذشته در استان گلستان به میزبانی شهرداری ساری برگزار شد.

زمان برگزاری دومین جشنواره ملی «فانوس» در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ خواهد بود که در این فاصله فراخوان جمع آوری آثار و معرفی هیئت انتخاب و داوری و همچنین محل برگزاری جشنواره اعلام خواهد شد.

«برگ جان» با حضور ابراهیم مختاری و سعید پورصمیمی در شیراز اکران می‌شود

فیلم سینمایی «برگ جان» با حضور ابراهیم مختاری کارگردان و مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری در پردیس سینمایی گلستان در شیراز اول آذر ماه ساعت 18:30 نقد و بررسی می‌شود.

اکران فیلم سینمایی «برگ جان» دومین ساخته بلند داستانی «ابراهیم مختاری» در سینماهای کشور ادامه دارد و در ساعت 20 امروز سه‌شنبه 30 آبان ماه جاری در پردیس سینمایی کورش در تهران، در ساعت 19 فردا چهارشنبه 1 آذر ماه در سینما فرهنگ و در ساعت 18 در پردیس سینمایی کورش در تهران و در ساعت 15 در هنر و تجربه بابل روی پرده می‌رود.
«برگ جان» در ساعت 17 روز پنجشنبه 2 آذر ماه در تماشاخانه پارس در کرمان و همچنین در ساعت 21 روز جمعه 3 آذر ماه در موزه سینما در تهران، در ساعت 15 در پردیس سینمایی هویزه در مشهد و همچنین در ساعت 15 در سینما سوره به نمایش درمی‌آید.

بررسی نقش نقش دانشگاه در تحقق چشم‌اندازهای کلان سینمای کشور و چالش‌های مبتلابه آن

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نخستین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال، ششمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی جایزه پژوهش سینمایی سال با عنوان «نقش آموزش دانشگاهی در توسعه سینمای کشور» روز شنبه 4 آذر ماه از ساعت 16 الی 18 و با حضور دکتر اصغر فهیمی‌فر (مدرس دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر سید محسن هاشمی (مدرس دانشگاه هنر تهران)در دانشکده سینما تئاتر برگزار می‌گردد.

ورود به این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد خواهد بود.

پیشونی سفید فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد

سازندگان فیلم سینمایی «پیشونی سفید2» فرم حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را به دبیرخانه این جشنواره تحویل دادند.

سید جواد هاشمی در مقام تهیه‌کننده این اثر سینمایی در آخرین روز از مهلت ثبت نام برای حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، فرم حضور در این جشنواره را پر کرد تا در صورت پذیریش، این اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

«پیشونی سفید2» پیش از این توانسته است عنوان بهترین فیلمنامه را از سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان (سال جاری) بدست آورد.

همچنین «آهوی پیشونی سفید1» 5سال گذشته توانست "جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران" را از بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از آن خود کند و ترلان پروانه برای بازی در نقش پیشونی سفید "پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان" این جشنواره را به دست آورد، همچنین امین حیایی برای بازی در نقش "آقا موشِ" کاندید بهترین بازیگر مرد سی‌امین جشنواره فیلم فجر شد.

سیدجواد هاشمی به‌عنوان نویسنده، کارگردان تهیه‌کننده این اثر سینمایی در فیلم جدید خود قصه دیگری از پیشونی سفید را روایت می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: محمدرضا شریفی‌نیا، لیلا اوتادی، پژمان بازغی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، سیدجواد هاشمی، امیر سهیلی، امیررضا احمدی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، رکسانا وطن‌خواه، فرزانه زهره‌وند و ساناز نادری در «آهوی پیشونی سفید۲» ایفای نقش کرده‌اند.

سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران منتشر شد

سالنامه آماری گزارش فروش فیلم و سینمای ایران جهت استفاده محققان و پژوهشگران برروی تارنمای معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی قرار گرفت.

محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با اعلام این خبر افزود: آمار و اطلاعات سینمایی کل کشور از جمله فروش فیلم، تعداد سینماها، تعداد بیننده، قیمت بلیت و... را که طی سالیان متمادی در این معاونت به صورت مکتوب گردآوری شده و به صورت موردی در اختیار مدیران و پژوهشگران قرار می گرفت را به صورت اسناد دیجیتالی برای جویندگان این اطلاعات و آمار در آورده و اکنون همت و تلاش مدیران و کارشناسان این معاونت، منجر به ارائه گنجینه ای ارزشمند از آمار و اطلاعات فروش سینمای ایران از سال 1364 تا کنون شده است.

اربابی با توضیح اینکه کلیه اطلاعات مربوطه از سال 1364 تا کنون تجمیع شده گفت: هم اکنون سالنامه آماری فیلم و سینما در کشور از سال 1364 تا 1383 در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است و طبق برنامه ، سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران ازابتدای 1384 تاپایان 1394 نیز به مروردر اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود بدلیل اینکه وجود سیستم مکانیزه، از ابتدای سال 1395 اطلاعات و آمار به صورت ماهانه در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته است.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی خاطر نشان کرد : سالنامه فوق به منظور بهره ­گیری بهتر از داده‌ها و امکان ارائه تصویری دقیق از وضعیت سینمای ایران و با هدف پاسخگویی به نیاز فرهنگی و هنری کشور، تقویت ظرفیت­ های مطالعاتی و پژوهشی، فراهم ساختن اطلاعات و آمار صحیح، یکسان و روزآمد، ایجاد سهولت در برنامه­ ریزی واقع­ گرایانه، طراحی، انتشار یافته و سعی می شود با مراکز پژوهشی تعامل کرده و به نحو شایسته سالنامه ها در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

پژوهشگران و علاقه مندان می توانند جهت استفاده از منابع آماری یاد شده به نشانی

https://apf.farhang.gov.ir/fa/deputy/appliedresearch/subappliedresearch مراجعه کنند.

نظرات بینندگان